Gå til innhold

Nikon D3H og D3X neste generasjon

Anbefalte innlegg

Det ser ut som det finnes kilder fra innsiden av Nikon også som har lekket informasjon til det som foreløbig er en rykteflom om Nikon D3H. Det ryktes også at Nikon faktisk planlegger et 35mm fullformat DSLR, Nikon D3X.

Denne siden er interessant for vi får en indikasjon allerede under PMA2006 som er nær fårestående om hvorvidt noe av dette er sant.

Nikon Road Map

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ser ut som det finnes kilder fra innsiden av Nikon også som har lekket informasjon til det som foreløbig er en rykteflom om Nikon D3H.  Det ryktes også at Nikon faktisk planlegger et 35mm fullformat DSLR, Nikon D3X.

Denne siden er interessant for vi får en indikasjon allerede under PMA2006 som er nær fårestående om hvorvidt noe av dette er sant. 

Nikon Road Map

5532215[/snapback]

Virker lite sannsynlig at Nikon skulle vente til PMA 2008 med å lansere D3X dersom det allerede finnes bilder av et slikt kamera. Vi får nok bare vente og se.

Lenke til kommentar

Em... N85 på PMA2006?

Minn meg på hva slags holdning Nikon har antatt med tanke på analoge 35 mm-hus?

15 objektiver i løpet av 2006 er vel kanskje også litt mer preget av ønsketenkning enn virkelighet, selv om noe av dette kanskje er VR-oppdateringer. 16/1.4 vel også en klassiker i drømmeland, skjønt hvem vet?

Lenke til kommentar
Poenget mitt var vel egentlig heller at Nikon har sagt at de kutter produksjonen av alle analoge hus med unntak av F6 (og et FM-apparat).

http://www.akam.no/nyhet/fotoprodusenter/n..._kameraer/22600

5532854[/snapback]

Ja det virker litt mer merkelig, men er vel kanskje mulig at dette er en modell som skal ta over for alle gjenværende 35mm hus slik at det vil bli eneste alternativ på filmfronten. På bildet ser det i hvertfall ut som om det bruker mange av de samme delene som D75 kan jo være at de har designet dette for å dele flest mulig deler med D75 for å spare produksjons kostnader.

Eller rett og slett for oppgrader f80 til f85 for og kunne fortsette å selge dette til Fuji som jo bruker det til sine digitale SLR.

En ting er sikkert hvis dette stemmer tyder det jo på at Nikon satser seriøst på igjen å bli den ledende produsenten av speilrefleks kameraer, etter at Canon har vært på toppen av tronen i mange år.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Poenget mitt var vel egentlig heller at Nikon har sagt at de kutter produksjonen av alle analoge hus med unntak av F6 (og et FM-apparat).

http://www.akam.no/nyhet/fotoprodusenter/n..._kameraer/22600

5532854[/snapback]

Ja det virker litt mer merkelig, men er vel kanskje mulig at dette er en modell som skal ta over for alle gjenværende 35mm hus slik at det vil bli eneste alternativ på filmfronten. På bildet ser det i hvertfall ut som om det bruker mange av de samme delene som D75 kan jo være at de har designet dette for å dele flest mulig deler med D75 for å spare produksjons kostnader.

Eller rett og slett for oppgrader f80 til f85 for og kunne fortsette å selge dette til Fuji som jo bruker det til sine digitale SLR.

En ting er sikkert hvis dette stemmer tyder det jo på at Nikon satser seriøst på igjen å bli den ledende produsenten av speilrefleks kameraer, etter at Canon har vært på toppen av tronen i mange år.

5533130[/snapback]

Egentlig er det ikke så merkelig. Nikon har sanert på analogsida, og mange tenkte nok at de gikk vel langt, med bare en toppmodell igjen (F6) for vestlige markeder. Om de lanserer noe sånt som nevnt her, skal ikke jeg vedde på, men det er ikke urimelig om de oppdaterer F75/F80 så de har to modeller for film til "oss". Dette koster neppe allverden i utvikling/produksjon sida det meste er på plass allerede, og det vil passe godt inn hvis de lanserer et FF digitalhus i framtida. Da vil nemlig filmhuset være "billigveien" til FF, og de holder markedet for FF-optikk oppe.

Hvis de jobber med FF D3X, kan 2008 være et konservativt internt estimat for lansering. De vil de _iallfall_ være ferdige. Men trolig går ting litt fortere, eller det piskes i vei. Likevel tror jeg nok hovedfokus vil ligge på D3H en periode, for virkelig å få solgt inn at de er tilbake i toppen på reportasjeutstyr.

Hvis vi ser på objektivprogrammet til Nikon er det opplagt både behov for saneringer og rom for helt nye tilbud. Canon har fortsatt et rykte hos mange yrkesfolk for å være bedre på optikk, det har kanskje Nikon tenkt å gjøre noe med nå.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
Det ryktet har de vel aldri hatt. Derimot har de hatt rykte på seg (med rette) for å levere den mest anvendelige teknologien for sportsfotografer.

5533745[/snapback]

Ikke tidligere, nei. Men seinest i dag snakka jeg om dette med en fotostudent i Oslo som hadde fått dette inntrykket fra sine lærere. Det skal liksom ha skjedd de siste åra. Ikke spør meg hvor de har det fra, men de har det åkke som.... ;)

Lenke til kommentar

5533130[/snapback]

Stusset også litt på det, men dette var en god forklaring. Om det ikke kommer et nytt analogt kamera skal en ikke basere alle opplysningene på "roadmap'en" på det, da den annonserte beslutningen om å stanse produksjonen av de fleste analoge kameraer kom for kort tid siden, og det er en offisiell Nikon beslutning.

Denne websiden er basert i GuangDong provinsen i Kina, det er vanligvis her utenlandske firma er etablert i Kina. Venter mest på om noen av objektiv-opplysningene slår til på PMA2006, når det gjelder D3H er det mange andre som regner med at det blir annonsert allerede på Photokina2006, (noen har til og med antydet PMA2006), slik at det kan være konservative estimater det er snakk om som capricorny var inne på.

edit: Bildene som har blitt brukt er bare til illustrasjonsformål. Det kan like godt være rene PS arbeider, som en ser på det første bildet av D200, som jo ikke slo til.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Da så. Lærere er jo ofte de som er for sære til å arbeide i et åpent yrkesmiljø, og de har ofte sine egne oppfatninger av ting. Jeg har ikke lest noe i tester som antyder at det stemmer.

5533972[/snapback]

Ikke jeg heller, og hun jeg snakka med, hadde ikke fått noen klare eksempler hun kunne referere. Nå kan det jo godt hende disse lærerne er høyst habile fotografer, ikke uvanlig at sånne praktikere kan ha et noe mytisk forhold til andre typer utstyr enn det de bruker sjøl.

Lenke til kommentar
Da så. Lærere er jo ofte de som er for sære til å arbeide i et åpent yrkesmiljø, og de har ofte sine egne oppfatninger av ting. Jeg har ikke lest noe i tester som antyder at det stemmer.

5533972[/snapback]

Ikke jeg heller, og hun jeg snakka med, hadde ikke fått noen klare eksempler hun kunne referere. Nå kan det jo godt hende disse lærerne er høyst habile fotografer, ikke uvanlig at sånne praktikere kan ha et noe mytisk forhold til andre typer utstyr enn det de bruker sjøl.

5537264[/snapback]

Der har du nok helt rett. Mange er dyktige, helt sikkert, men man ønsker gjerne å presse sine holdninger på sine protesjeer.

Lenke til kommentar

Ved litt nærmere ettertanke: Jeg tror vi skal ta sånne Road Maps med mange klyper salt. Ingen av objektivene som iflg sida var planlagt for 2005, er kommet, mens det som kom, 18-200 VR, ikke var så lett å gjette på. Eller har jeg ikke fått med meg at dette var forhåndslansert lenge før november? Hvis endel av dette kommer nå, kan det være litt mer å feste lit til. Men en trenger verken være Nikon-ansatt eller kineser for å tippe noen av hovedtrekka i D3H! Og hvis Nikon IKKE jobber med en FF-digitalmodelll, er det god grunn til å spørre hva de holder på med. Men den trenger ikke noen gang bli lansert, av den grunn.

Lenke til kommentar
Og hvis Nikon IKKE jobber med en FF-digitalmodelll, er det god grunn til å spørre hva de holder på med. Men den trenger ikke noen gang bli lansert, av den grunn.

5538380[/snapback]

Nikon har bekreftet at de jobber med FF DSLR, men har bestemt avvist at den skal i produksjon, det er ren forskning, ifølge en toppsjef i Nikon (2003).

Men dette er jo ikke en statisk verden, og tiden er antagelig inne for å gå over på FF for noen av toppmodellene. Hvis det stemmer at D3H har valgfr 1.5 eller 2.0 crop er det antagelig kameraet for meg fremfor D3X, spesielt siden det ryktes at den vil få et nytt avansert høy ISO program. Og D3X som ligger veldig langt fram i tid, skal ha valgri 1.5 crop + FF. Dette er som jeg har spådd selv tidligere.

Lenke til kommentar
[Og D3X som ligger veldig langt fram i tid, skal ha valgri 1.5 crop + FF.  Dette er som jeg har spådd selv tidligere.

5550493[/snapback]

Det ville vært genialt til mitt bruk, men det blir nok fryktelig dyyyrt.

5550926[/snapback]

Nikon er tydeligvis i siget, venter spent på resultatene jeg også.

Lenke til kommentar
Men en trenger verken være Nikon-ansatt eller kineser for å tippe noen av hovedtrekka i D3H!

5538380[/snapback]

Det finnes jo som du vet endel Nikon ansatte kinesere. :)

Iallefall synes jeg det var riktig å poste informasjonen,

nettet er ikke akkurat fyllt av fakta om saken :wallbash:

edit: her er en forumside om dette fra Chasseur d'Images som brakte nyheten

først. (oversatt).

Chasseur d'Images

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...