Gå til innhold

Fastoptikk til Canon

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et objektiv som jeg kan bruke til det meste, og man må så høyt opp i pris for og få et brukbart zoom-objektiv.

Har funnet et som jeg har har lest bra om, men som jeg ikke finner i noen butikker; Canon 35mm f\2. Noen som har prøvd dette? Lysstyrken virker bra nok, og brennvidden er vel grei nok, 50mm blir for mye tror jeg på et digitalt speilrefleks.

Noen som har noen andre alternativer i samme prisklasse (2-3000)?

Skarphet og lysstyrke er viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigmas 28mm 1,8 skal være veldig skarpt. Det vil fungere mye bedre som normalobjektiv, og koster bare rundt 2300. Noen har klaget over bakfokus i forbindelse med bruk på Canon, men det justerer Fotovideo for deg på deres eget verksted, hvis det skulle bli et problem med ditt eksemplar. Det er det eneste alternativet i prisklassen. Ellers så jeg nylig et nesten nytt Sigma 30mm/1,4 brukt til 3000 på foto.no.

Lenke til kommentar

Regner med at Gnarf har zoom allerede. Synes personlig han gjør et lurt, pedagogisk valg. Jeg husker fra den tid jeg lærte komposisjon, at lærekkurven spratt rett i været da jeg gikk over til fastoptikk. Det gjalt også de vennene mine som fotograferte. De som brukte fastoptikk er de som er dyktige fotografer i dag. Fremdeles har fastoptikk mye å si for meg pedagogisk. Jeg velger nesten altid brennvidde før jeg ser i okularet, fordi latmannsfotografering har ødelagt mange motiver for meg etter at deg begynnte å bruke zoom igjen.

Har selv samme dilemma som Gnarf for tiden. Jeg bare må ha et normalobjektiv til min 20D. Siden jeg er vant med mellomformat, så ønsker jeg noe som er i ned mot absolutt, matematisk normal (42mm). Det kan man bruke til nesten alle motiver, sett bort fra tette ansiktsportretter.

Hvem var det som fant på at et portrett skal kun ramme inn ansiktet. Det er en vanlig oppfatning her på forumet, men den er jo helt feil. Har dere noensinne sett Krogvold, Thorenfeldt eller Berg ta så tette portretter noengang? De er jo regnet som de ypperste innen faget i Norge for tiden.

Lenke til kommentar

Har kikket på Sigma 30mm'ern og denne ser jo helt midt i i blinken ut.

Er enig med PMnormal at zoom ofte gjør at du legger mindre arbeid bak et bilde, det er en av grunnene at jeg har planer om og gå over til fastoptikk også, samtidig som jeg trenger optikk som er mer lyssterk.

Har kikket på ebay etter sigma 30mm 1.4 nå, og ser at den fåes for 2800,- ca. med frakt til norge. Her er et eksempel.

Ville dere kjøpt ny optikk som er såpass dyr fra ebay? Har kjøpt flere ting fra ebay før, men aldri noe så dyrt. Må jeg regne med og få lagt på 25% moms når den kommer til norge? Syns samme objektiv blir litt vel dyrt skal jeg kjøpe det fra norge, , over 4000,-

Lenke til kommentar

Den jeg så på foto.no var til Canon, men det var rundt jul. Sikkert solgt nå. Om handling over ebay vet jeg lite. Kjøper du norskimportert er du jo garantert at objektivet vil bli justert til din Canon, hvis det er et problem med bakfokus. Det kommer fort til å koste deg 700, hvis du har importert det selv.

Lenke til kommentar

Jeg gikk for sigmaen på fotovideo.no jeg. Ble litt dyrere enn beregnet, men da får jeg ihvertfall ordnet det enkelt hvis det skal være feil på den.

Har brukt mye tid på og lese og se bilder på nettet, og kvaliteten ser jo utrolig ut.

Eneste minus er kanskje nærgrensen på 40cm og tyngden (i forhold til feks canon 35mm)

Lenke til kommentar

Du kommer ikke til å jobbe så mye i det området. Hvis du skal det, så får du skaffe mer optikk senere. For min del ville det neppe blitt nødvendig. Kunne tenkt meg en belg el.lign. til min 50/1,8. Da kommer man det nærmeste jeg trenger til makro. Skulle et godt tilbud dukke opp bytter jeg den gjerne i en 50 el. 60mm makro, men jeg trenger et normalobjektiv mer enn noe annet. Lykke til med din 28mm. Overbevist om at du har gjort riktig valg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Om du har kjøpt 30mm 1.4 er det et objektiv du vil få utrolig mye glede av!

Ang kjøp på eBay kan det anbefales. Dessuten 2800,- er ikke en stor sum i den sammenheng. Det er først på litt dyrere saker ,prisklassen 6-7.000 og oppover ,at besparelsen blir av betydning. Så det skal du ikke bekymre deg for dersom du gjør forarbeide bra (sjekker selgers feedbacks og alt som er skrevet med smått i annonsa)

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen er vel mer eller mindre død nå når trådstarter har gjort sitt valg, som jeg også applauderer. Bruker selv en Sigma 30/1.4 på jobb, og er godt fornøyd. Det første eksemplaret vi hadde bakfokuserte dog dramatisk på 20D, men FotoVideo byttet det ut uten diskusjon. Det hadde neppe vært like enkelt på ebay.

Personlig skulle jeg ønske at produsentene ville oppdatere sin portefølje av fastoptikk til dSLR. De to Canonobjektivene som er nevnt i denne tråden (28 og 35 mm) er jo relativt gamle konstuksjoner uten USM f. eks.

En annen fordel som med fastoptikk innen dette brennviddeområdet er jo at selve kontruksjonen muliggjør nette og lette objektiv. Canon sine er vel 40 mm lange og veier rundt 200 gram. Montert på et lett hus som 350D blir det skikkelig hendige pakker som man kanskje velger å ta med ut litt oftere?

Per J

Lenke til kommentar
Personlig skulle jeg ønske at produsentene ville oppdatere sin portefølje av fastoptikk til dSLR. De to Canonobjektivene som er nevnt i denne tråden (28 og 35 mm) er jo relativt gamle konstuksjoner uten USM f. eks.

5538741[/snapback]

Det med USM dreier seg nok ikke om gammel konstruksjon, men et bevist valg fra Canon om at disse objektivene ikke skal ha USM for ikke å konkurere ut dyrere modeller som har det. USM har vært tilgjengelig helt siden starten av EOS eraen, og Canon velger hvilke objektiver som skal ha USM utifra marked og prishensyn.

Når det kommer til den optiske konstruksjonen tror jeg ikke man skal bekymre seg for at den er gammeldags, de opptiske konstruksjonene på fastopptikk har vært ferdigutviklede i svært mange år og kan nok vanskelig forbedres noe særlig mer. Skarpheten på de stein-gamle nikkorene jeg bruker er helt perfekt, det eneste problem er dårlig beskyttelse for reflekser.

Lenke til kommentar

At USM har vært tilgjengelig så lenge visste jeg ikke, Modin. Du har sikkert også rett i at det i dag ville være lite å hente rent optisk i nye fastobjektiv, men allikevel ville vel både jeg - og sikkert mange med meg - satt pris på om produsentene finpusset sine objektivserier i tilnærmelsesvis samme takt som de utvikler kamerahus.

I mellomtiden kan vi jo trøste oss med at vi får god optisk ytelse for pengene når vi kjøper relativt gamle fastobjektiv...

Per J

Lenke til kommentar
  satt pris på om produsentene finpusset sine objektivserier i tilnærmelsesvis samme takt som de utvikler kamerahus.

5539273[/snapback]

Desverre finnes det flere eksempler på det motsatte. At man bevist senker byggekvaliteten på billige fastobjektiver, for å skape et marked for dyrere utgaver et eksempel er Canon EF 50mm f1.8 hvor mk2 utgaven er mye billigere bygd enn orginal utgaven. Om man går enda lenger tilbake i tid, kan man se på gamle Nikkon objektiver, på 70-tallet hadde alle nikons fastobjektiver (feks. min 28mm f3.5 som er en lysvak billigutgave) samme byggekvalitet som dagens proff objektiver. Men sakte men sikkert har man senket byggekvaliteten på forbruker linsene, fram til dagens plastikk linser.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Har fått objektivet mitt nå og jeg tror muligens det er fokusfeil med det.

Har testa litt og blant annet fokusert nedover en linjal, og punktet jeg fokuserer på blir ikke i fokus. Fokusepunktet kan ligget rundt 2 cm unna der jeg fokuserte.

Har noen en nøyaktig test jeg kan gjøre?

Hva skal jeg gjør med dette? Irriterendes og få noe som ikke fungerer 100%.

Lenke til kommentar
Har fått objektivet mitt nå og jeg tror muligens det er fokusfeil med det.

Har testa litt og blant annet fokusert nedover en linjal, og punktet jeg fokuserer på blir ikke i fokus. Fokusepunktet kan ligget rundt 2 cm unna der jeg fokuserte.

Har noen en nøyaktig test jeg kan gjøre?

Hva skal jeg gjør med dette? Irriterendes og få noe som ikke fungerer 100%.

5552537[/snapback]

Hei, jeg har Sigma 30mm 1.4 også, og det virker som om min lider av samme problem. Jeg har alltid synest den var litt på tur, men siden dette er mer eller mindre mitt første objektiv har jeg ikke tenkt så mye på det.

Gjorde en test nå med en fjernkontroll. Bildene er tatt på f/1.4 og fokuslengde i underkant av en halvmeter. Jeg tok ett rett på, og ett på skrå. Begge har fokus ca. på 8-tallet. Bildene vedlagt er 100% crop. Jeg har EOS 350D forresten.

Ganske off, ja...

EDIT: Nå ble jeg litt usikker. Gjorde det samme med min Canon 100mm 2.0, og fikk mer eller mindre samme resultat. Kanskje ikke så bra test dette her?

Jeg mener å huske at jeg leste om en annen som hadde samme problemet med dette objektivet her for en stund siden. Synes å huske at han hadde kjøpt i utlandet i likhet med meg, men jeg tror det var internasjonal garanti eller noe sånt.

post-80570-1139105724_thumb.jpg

post-80570-1139105735_thumb.jpg

Endret av yomann
Lenke til kommentar

Dette ser jo ut som et klassisk eksempel på bakfokus. Inn til justering, enkelt og greit.

Ellers bør man huske på hvilken målemetode man bruker når man tester fokus. Da må man kun operere med et enkelt fokuspunkt, ikke alle sammen. Da er man nemlig prisgitt kameraets vurderinger, og det er ikke det man skal teste. Dette gjelder ikke i yomanns tilfelle. Det viser bildet tatt i plan med fjernkontrollen.

Lenke til kommentar
Dette ser jo ut som et klassisk eksempel på bakfokus. Inn til justering, enkelt og greit.

Ellers bør man huske på hvilken målemetode man bruker når man tester fokus. Da må man kun operere med et enkelt fokuspunkt, ikke alle sammen. Da er man nemlig prisgitt kameraets vurderinger, og det er ikke det man skal teste. Dette gjelder ikke i yomanns tilfelle. Det viser bildet tatt i plan med fjernkontrollen.

5553938[/snapback]

Ja, jeg låste til midterste fokuspunkt. Nå har jeg testet den på skrå med både Canon 100mm og kit-objektivet og mer eller mindre samme resultat med alle? Noen som vet hvorfor? Er prikkene i søkeren nøyaktig på millimeteren der fokusen måles?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...