aeinstein Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Hei Ny mod Er lei av å være ferdig med den forrige modden min; aluMini. Så nå vil jeg lage et nytt kabinett. Som lyn fra klar himmel (les: etter MASSE grubling) så fant jeg ut at en kule må bli det neste kabinettet mitt! Altså en sfære, rett og slett et kuleskall ja. Med tilhørende hull og knapper og annet som må til. Gammelt og billig vs nytt og mindre Har stusset mest på bruke gammel HW fordi jeg vil ganske enkelt bare bygge et kabinett, siden jeg ikke på noen måte trenger en PC til... da måtte det være for å.... nei, jeg har en til vanlig og en server og det er nok. Måtte i tilfelle være for å selge den eller gi den bort eller noe... nei la oss si selge, for minst pålydende HW og modde-materialers verdi. Er det noen som har gode forslag til HW. Ser etter _små_ HK (micro-atx) men jeg finner liksom ikke små nok syntes jeg... Hvis jeg skal ha et lite HK på 21*24 cm så får vi (ved phytagoras) en diameter = ROOT(21^2+24^2) = 31.8 =ca= 32 cm. og det er ganske stort i volum. Vel, ikke sammenlignet med et std kabinett, men så skal jeg jo bygge noe særegent og da! Ideer til kule?? Så på VIA sine kort og, som er dyrere, men som allerede har innebygd CPU. Trenger da bare 512 ram ca. Er det noen som har erfaringer med VIA når det gjelder CPU-kraft? Kan det f.eks kjøre DVD-film eller DivX, eller DC++ på 24/7 basis? Den blir sikkert ikke brukt til å spille på da... Så også på VIA sitt med CF-harddisk til Da slipper jeg en ekstra HD og sparer masse plass. Men er dette brukbart og vil CF vare lenge nok? Hvordan strømforsyning må man ha på slike HK? Er atx ok eller er det overkill? Når starter jeg? Prosjektet blir nesten garantert gjennomført men jeg må vite mer om HW (med deres hjelp ) før jeg kan tegne det en gang. Og må se meg rundt etter sponsorer når HW liste er på plass. Det er jo så mye dill som må passe og stemme og ting. Det største problemet så langt er egentlig; Hvor får jeg tak i en stålkule? Som er hul? Ang HW så håpte jeg hardt på å holde prisen under 2K på HW, og da har jeg ram hvertfall... men om jeg får sponset noen prosent av prosjektet så øker jo antall HW-kroner Så langt har jeg: - Formen Og trenger: - Resten Alle tips mottas med takk! - aeinstein - Endret 5. mars 2006 av aeinstein Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Heg vil tro at VIA sine kort vil holde lenge, samt at en vanlig ATX-PSU er overkill. Det systemet krever ikke alt for mye strøm vil jeg tro. Men en kule, det kan kanskje være litt problematisk, men det ville blitt kult ja. Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 God morgen! Leste nettopp om den pittelille Verdens minste PSU/butikklink som jeg ikke kan finne i salg noe sted enda... Med denne, et HK fra VIA og en 2GB CF-brikke så er jo pcen nesten komplett.... Men trenger jeg en ekstern "batterieliminator" til denne da? Men ville det vært best med et HK med flash-leser integrert eller å kjøpe denne IDE->CF-converteren og et billigere HK. Tror hvertfall jeg har bestemt meg om VIA. Og jeg skal lage dette 100% lydløst. De andre prosjektene mine bærer preg av å ikke lage mer lyd enn at de blir kjølt under kritiske temperaturer, men målet var alltid lydløs. VIA 1.2GHz med CF til ~ 1275kr + frakt VIA 1.0GHz med CF til ~ 1140kr + frakt VIA 1.0GHz til ~ 1000kr + frakt Verdens minste PSU til ~ 335kr + frakt Batterieliminator(tror jeg må ha det) til ~ 261kr + frakt CF-kort på 1-2GB kommer på 500-1500,-. Dermed hevet budsjettet seg foreløpig til (3+/-0.5)k . Hvor mye er det å tjene på å kjøpe 1.2 i steden for 1.0GHz, det er jo ikke mye mer prismessig... Har også et trådløst usb "netverkskort" 54mbps, eller noe sånn. Hvis den også kan monteres internt så hadde det vært kønge! Hvis jeg eventuelt kan få USB kontakt internt på HK eller on jeg må trekke en egen kabel inn.... Er CF-kort "evigholdbare" nå til dags eller er det som "før i tiden" at de tåler tusen lesinger/skrivinger? Og holder det med 1GB? og tips om hvilket som er bra; link? Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 God morgen! Leste nettopp om den pittelille Verdens minste PSU/butikklink som jeg ikke kan finne i salg noe sted enda... Med denne, et HK fra VIA og en 2GB CF-brikke så er jo pcen nesten komplett.... Men trenger jeg en ekstern "batterieliminator" til denne da? Men ville det vært best med et HK med flash-leser integrert eller å kjøpe denne IDE->CF-converteren og et billigere HK. Tror hvertfall jeg har bestemt meg om VIA. Og jeg skal lage dette 100% lydløst. De andre prosjektene mine bærer preg av å ikke lage mer lyd enn at de blir kjølt under kritiske temperaturer, men målet var alltid lydløs. VIA 1.2GHz med CF til ~ 1275kr + frakt VIA 1.0GHz med CF til ~ 1140kr + frakt VIA 1.0GHz til ~ 1000kr + frakt Verdens minste PSU til ~ 335kr + frakt Batterieliminator(tror jeg må ha det) til ~ 261kr + frakt CF-kort på 1-2GB kommer på 500-1500,-. Dermed hevet budsjettet seg foreløpig til (3+/-0.5)k . Hvor mye er det å tjene på å kjøpe 1.2 i steden for 1.0GHz, det er jo ikke mye mer prismessig... Har også et trådløst usb "netverkskort" 54mbps, eller noe sånn. Hvis den også kan monteres internt så hadde det vært kønge! Hvis jeg eventuelt kan få USB kontakt internt på HK eller on jeg må trekke en egen kabel inn.... Er CF-kort "evigholdbare" nå til dags eller er det som "før i tiden" at de tåler tusen lesinger/skrivinger? Og holder det med 1GB? og tips om hvilket som er bra; link? 5532419[/snapback] trenger du ikke HK plate? eller tar fra et gammelt kabinett? tror det blir vanskelig det med kule formen altså.skal den ha noen cd/dvd brenner?Hvordan skal du få det til og bli pent bak der hvor skjermuttak,mus osv er? alex Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 Ja det kan du si... Jeg vet ikke enda. Tror jeg skal lage en HK-plate el. som kan settes ovenfra og ned når kula er delt på midten.. altså HK står vertikalt. Og jeg skal rette av enden på et vis. Skal mekke sketchup av skisse snart. Litt tegning i helga tenker jeg. Ikke noe CD\DVD som er påtenkt foreløpig nei. Tenkte mest å bruke den som en HTPC som kjører disk fra en serverpc et sted på netrverk. Og "ekstern" HD over nettverk også. Ideen er at denne uniten er HELT lydløs og med (som vanlig) færrest mulig ledninger. Sett en del på priser i dag, billigst i utlandet, men toll og avgifter ødelegger vel for det eller? Må nok påberegne å bruke minst ca 3000,- på basis HW. Så kommer byggematrialer og ting i tillegg. Til DVD/DivX , musikk, surfing og word, trenger jeg mer enn 1GHz nehmia? Har det noe for seg å kjøpe de med integrert CF leser? Er helt blank på VIA og mini-itx så det er bare å fortelle meg hvor lite jeg vet Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hei! Dette høres interresant ut, lage en pc du kan trille med deg hehe neida, men skal du lage brakett til den elns? En ramme du setter den nedi lixom, eller bare feste på føtter? Du kan jo, hvis du får tak i en rund kule, bare stealthe den, lime på den runde formen på en måte. Dette har du sikkert tenkt på Aner du hvor stor du vil ha den kula? Eller tar du det du får tak i, bare det er stort nok for hk? Du kan jo lage det av glassfiber, støpe en kule på en måte hvis du ikke får tak i en stål-kule.. Kunne det vært no? Eller vil du helst ha stål? Glassfiber er sikkert lettere å jobbe med da=) hw, der kan ikke jeg hjelpe deg med no, men trur ikke du trenger med enn 1-1,1 GHz til det du skal bruke det til, tror jeg=) Skal du bruke noe kabinettvifter i det hele tatt, skal du bruke passive kjølere på hk, eller hvordan har du tenkt med det? Vil si lykke til, høres litt vanskelig ut å modde det inn i ei kule, siden nesten all hw er firkanta Øyvind Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 Det blir vel nærmest bare HK og CF inni kula... egentlig mest luft. Til å begynne med var nemlig ideen å sette inn micro-ATX og ikke mini-ITX og da hadde jeg trengt HD og PSU, men ikke nå sannsynligvis. PSU, HD (masselagring) og optisk drev er fullestendig eksternt. Men jeg har lyst å lage kula da Det blir sannsynligvis stående på en "fot" av noe slag slik at jeg kan ha en vifte i bunnen, på max 5 volt Håpte på stål, men det er nok tungvindt.... acryl eller noe superplast er nok best kanskje. Har kommet fram til disse emnene: - Globus - bolle (fra ikea lr noe) flere lure tips? blir ca 24cm i dia (12 i radi) Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Akai, globus hørtes tynt ut, må forsterke den da vertfall Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 Vet ikke hvor mye en glubus trenger å forsterkes.... det skal omtrent bare et HK inni... foreløpig. Vet ikke om dette hadde så mye for seg når kula blir "tom" men se her: kan bli kult da.... men fant en anne som hadde gjordt noe lignene på mini-itx.com eller noe.... bare i glass Begynner å lure på om jeg heller skal lage en minst mulig pc heller Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 (endret) En liten server av et eller annen slag hadde blitt tøft han du gjøre tegningen gjennomsiktig? eller legge meg til på msd (adr. i profil) og sende meg fila? Men hva med en ekstern vannkjøling? Prøv deg med et (husker ikke) tegning under ------------ / / / / / / ------------- Hva tror du om en "boks" med den formen? Endret 2. februar 2006 av Klikka_bZerk Lenke til kommentar
Nudel Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 (endret) Genialt prosjekt! Globus tror jeg kunne blitt rått. Hva med å sette inn en slot-in dvd-rom og ha sprekken akkurat i skjøte på midten av globusen? Hvis du har tenkt å selge den kan det kanskje øke på salgbarheten å lage det en spille-pc med litt kratigere hardware enn "bare" en enkel server-pc? I forhold til hardware kjører jeg pent både dvd og divx og dc++ på min gamle P3-600, så jeg vil tro at en 1ghz VIA skulle ta det meste hvis den har 512ram. Jeg så en genial mod på mini-itx.com for en stund siden, han hadde brukt en halvkule og skjult alle ledninger bortsett fra skjerm- og strømkabel. Derfor vil jeg foreslå følgende hvis du skal lage en server-pc. La globusen være et skall på utsiden så du fortsatt kan rotere det, da kan du også kante globusen på ekte vis, siden innholdet fortsatt er vannrett (som er å foretrekke hvis du skal ha harddisk). Trådløst nettverk, tastatur og mus. Føre skjerm og strømkabel ut gjennom bunnen av globusen og ut i sokkelen for inntak der. Dette kan du jo også gjøre med usb-porter f.eks. Lagde en liten tegning med forslag (vedlagt). Nå fikk jeg skikkelig lyst til å lage en slik mod selv :!: Lykke til! Dette blir nok bra. Edit: Ser at tegningen er litt feil med henhold til balansepunkt osv. på globusen. Men gidder ikke ordne mer på den nå Endret 2. februar 2006 av B160NE Lenke til kommentar
chase Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Vil at du skal lage minst pc! Synes det blir litt undvendig med en glous når det er så lite HW inni Petter Lenke til kommentar
reds Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Vil at du skal lage minst pc!Synes det blir litt undvendig med en glous når det er så lite HW inni Petter 5541003[/snapback] "Less is more" Lenke til kommentar
spyro Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Jeg kom til å tenke på en ting, kanskje ikke så veldig praktisk alltid, men om du lager 2 halvdeler av en kule, og i der de møtes lager du et hull hvor du kan stappe kabler inni, så deler du den når kablene skal festes og taes av, hadde det vært fett eller? Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2006 Fikk noen ideer her ja. Og jeg tror nesten jeg har slått fra meg globus-ideen, for den var volummessig stor per HW. Men ideen er lydløs så jeg skal foreløpig ikke ha HD i den, heller ei DVD/CD. Men jeg tror uansett jeg skal lage et opplegg til begge deler for framtiden Må se meg litt rundt på bruktmarkedet også. Gjerne tips om ting derfa! Angående formen tenker jeg fremdeles på noe med en kule, sirkel eller bue av ett eller annet slag. Grunnen er at jeg gidder ikke lage en A4-mod. Det er så meningsløst føler jeg. Har et par former som kan være mulige: Første som viste seg å bli STOR (nesten 40 i bredde): Og en bedre: med god plass til slim cd og kanskje en cm til i diameter kan gi plass til en 2.5" HD Og WAF'en er ikke gal den heller. Forresten enklere å finne en tønne i stål/spann i plast med ønsket dia enn en kule! Så dette ser foreløpig lovende ut. HD kan forresten være ekstern med USB senere også... Noen innspill eller design-ideer? Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2006 Og se her, kom på den når jeg skulle slå av pcen: Kanskje enda finere. MEN det er vanskelig å sette inn en cdrom... kanskje det ikke er umulig med en slot-in for Bender har jo det i kjeften, selv med en bue foran... Høy WAF. Egentlig ganske pen om jeg må få si det selv Bare kom med tips og forslag; klør i fingrene etter å begynne å bygge Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Så bra ut dette Likte vel egentlig nr.2 eller nr.3 best, kanskje 3, dvd i framtiden kan du jo feste bak da, da er den helt "usynlig" men litt kronglete.. De Slim-line Dvd spillerene, hvor langt ut går cd'ene når du "trykker" på eject? og hvor langt inn på du ha den for at den skal loade? Det kan jo gå å ha den foran da, men spørs på det jeg sa nå =) hvor har du tenkt på power knapp og sånt da? Høres vertfall bra ut! Øyvind Lenke til kommentar
spyro Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Poweknapp kan han jo ha bak da Lenke til kommentar
Nudel Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Likte det siste forslaget best, hvis ikke buen er så veldig krapp er det vel ikke noe problem å ha en slot-in dvd. Men fins det slim slot-in? Hvis ikke er det vel bare å lage den litt høyere. Fant forresten en link til en kule. Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 Tror jeg vil ha powerknapp synlig, som en del av designet.... men er ikke kommet lenger enda Og DVD kan jeg ha bak også ja... men det er litt knotete... Kan bli kult foran med en "slissse" som er bøyd rundt i en CD's bredde liksom. Med det siste designet blir det plass til trådløst usb-nettverkskort på den ene siden. Flere lure ideer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå