Gå til innhold

Hvor mye tillegg ved kjøp i utlandet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hvis det er Fedex el? Er det ikke da Fedex som leverer på døren? DHL og lignende?

Og dette med 25%, jeg betaler jo en skatt på varen i landet jeg handler den i også. Skal den trekkes fra før de 25%?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men hvis det er Fedex el? Er det ikke da Fedex som leverer på døren? DHL og lignende?

Og dette med 25%, jeg betaler jo en skatt på varen i landet jeg handler den i også. Skal den trekkes fra før de 25%?

5531807[/snapback]

Hvorvidt du betaler salgsskatt i landet du kjøper, eller om firmaet du handler hos trekker dette fra må du ta opp med dem. Det er fortollingen i Norge uvedkommende; Det er uansett det beløpet du fraktisk har betalt (inklusive frakt) du skal betale mva på.

Både FedEx, DHL, UPS, Posten (og flere) har levering på døren. Som jeg skrev over, fortollingsgebyret varierer fra fraktør til fraktør, så jeg foreslår at du finner ut næyaktig hvilket firma som blir brukt, og sjekker de norske nettsidene deres/evt ringer kunderservice hos dem.

Lenke til kommentar
Hvordan finner jeg ut det? Hvis det står Fedex hos butikken i utlandet er det da fedex i norge som er fraktør?

5531924[/snapback]

"Fraktør" tror jeg ikke står i noen norsk ordbok, (med mindre språkrådet nettopp har godkjent det?) den vanlige betegnelsen er speditør eller frakt/godsfører..

Så til saken: Fedex, DHL og UPS har "avdelinger" i Norge, men etter at de har fortollet pakkene for deg, sender de den gjerne videre med posten (det var min erfaring med en av dem i fjor en gang, iallfall -bor i en utkant av landet...)

Sender senderen pakken med Fedex, DHL eller UPS er det de som fortoller pakken for deg, (selv om den kanskje kommer i posten det siste stykket) bruker senderen derimot USPS (US Postal system, altså Posten) er det det norske postverket som fortoller pakken for deg.

Lenke til kommentar

Dreier dette seg om et kjøp i utlandet, eller et kjøp fra utlandet? Hvis du er på reise i landet det dreier seg om og har vært der mer enn 24 timer, kan du så vidt jeg husker ta med deg elektroniske varer opptil kr5000 (eller noe i den duren) tollfritt hjem igjen. Bestiller du fra utlandet, må du selvsagt betale toll etc. :)

Lenke til kommentar
Dreier dette seg om et kjøp i utlandet, eller et kjøp fra utlandet? Hvis du er på reise i landet det dreier seg om og har vært der mer enn 24 timer, kan du så vidt jeg husker ta med deg elektroniske varer opptil kr5000 (eller noe i den duren) tollfritt hjem igjen. Bestiller du fra utlandet, må du selvsagt betale toll etc.  :)

5533190[/snapback]

Denne beløpsgrensa er på 6000 kr, ikke 5000, men NB: den gjelder for absolutt alt du har med deg hjem som du ikke hadde med deg ut av landet, ikke bare elektronikk... Er man borte mindre enn 24 timer er den på 3000kr.

DinSide (tror det var dem...) har visst skrevet noe om at det går an å utnytte dette systemet ved å bestille varer fra utenlandske webshoper til en poste restante-adresse i Sverige, og hente varene der, mva-fritt (inntil de 3000/6000kr) :innocent:

Lenke til kommentar
25% av kjøpesummen (ikke inkl. frakt) + 75-150 NOK avhengig om du fortoller via internett eller gir Posten fullmakt.

Som Njål skrev i innlegg nr. 3, har varen verdi over MVA-grensen (200,-) så skal det betales MVA for både varens verdi og porto/fraktkostnader. Men ikke alle som sender deklarer/spesifiserer fraktkostnader på brevet/pakken, så det faktiske resultatet kan variere.

Lenke til kommentar
25% av kjøpesummen (ikke inkl. frakt) + 75-150 NOK avhengig om du fortoller via internett eller gir Posten fullmakt.

Som Njål skrev i innlegg nr. 3, har varen verdi over MVA-grensen (200,-) så skal det betales MVA for både varens verdi og porto/fraktkostnader. Men ikke alle som sender deklarer/spesifiserer fraktkostnader på brevet/pakken, så det faktiske resultatet kan variere.

5536895[/snapback]

Da beklager jeg. Det er akkurat dette som har hendt meg alle ganger jeg har gjort dette. Avsender oppgir ikke prisen på frakten hverken på kvitteringa inni pakken eller utenpå pakken. Derfor har jeg kun betalt MVA. for den faktiske kjøpesummen uten frakt så langt.

Lenke til kommentar
Hvordan er det å la andre som bor i utlandet kjøpe varen og sende den til deg? Hvordan bør man sende det da?

5538516[/snapback]

De må jo også oppgi verdien på pakken. Dersom disse skriver virkelig verdi o.l. blir kosten akkurat den samme (bortsett fra at han duden som handler for deg sikkert skal ha litt penger for frakt og jobben). Så lenge webshoppen ikke er villig til å skrive ned prisen for deg er det veldig lite det lønner seg å kjøpe i utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...