abcd423417984 Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 VG melder i dag at Kenya har blitt tilbudt 42 tonn "hundemat" for å hjelpe 4 millioner mennesker som sulter, men at landet har takket nei. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=178980 Kenya avslår naturlig nok tilbud om hundemat-bistanden. - Kenyanske barn skal ikke behøve å spise hundemat. Maten som blir gitt må ha riktig standard, sier Alfred Mutua, en talsmann for den kenyanske regjeringen. Hvorfor er dette så "naturlig nok"? Er det ikke bedre at de spiser mat som definitivt kan spises av mennesker enn at de dør? Har de fattige egentlig råd til å sette urimlige krav på den måten? Det står jo rett ut i artikkelen at maten har blitt modifisert for at mennesker skal kunne spise den. Det hevdes jo både at den er god og næringsrik. Jeg ønsker gjerne at noen kan forklare meg hvorfor det er så ille å spise en bestemt type mat bare fordi det tilfeldigvis kommer fra en hundemat produsent. Jeg vet jeg gjerne hadde spist hundemat hvis det sto mellom det og å dø. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Kanskje den kenyanske regjering gir beng i befolkningen i landet. Ref siste tids affærer med korrupsjonsskandaler deluxe. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 All den tid det er overflod av mat på denne kloden, så anser iallefall jeg at dette "tilbudet" fra hundemat-produsenten som en fornærmelse. Forøvrig så har afrikanske land også takket nei til genmodifiserte varer. Er ikke grunn ikke rart det heller, -mange av oss i europa vil heller ikke ha denslags. Hjemmesiden til den snille giver: http://www.mightymix.co.nz/ Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Jeg har forståelse for at det kan føles uverdig å bli tilbudt hundemat, men alternativet for mange i kenya er å dø av sult. Tviler dessuten på at smaksforskjellen er så stor fra annen mat som sendes til u-land. Man kan jo uansett ikke tilby ferskvarer med tanke på holdbarhet, så jeg ville nok slått til. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Er det ikke ganske umoralsk av maktpersoner i landet å takke nei på vegne av mennesker som faktisk er nødt til å kjempe mot sulten hver eneste dag? Menneskene det faktisk gjelder har kanskje et helt annet syn på saken. Det sies jo at det er næringsrikt og smaker godt, så det eneste jeg ser er feil med produktet er produsenten. Et menneske dør jo ikke av å spise hundemat såvidt jeg vet da selv hundemat har høye krav til kvalitet. Hvis maten ikke funker som ønsket vil det jo være enormt dårlig reklame for produsenten. Endret 31. januar 2006 av invictus Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Jeg ville i allfall spist det i stedet for å dø. Jeg tviler på at en bedrift vil sende flere tonn mat i nødhjelp for å være slem i allfall. Hvis et selskap som produserer mat (fullt spiselig av mennesker) er villig til å donnere slike ressurser til folk så burde de i allfall ikke få negativ publisitet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Hvorfor skal vi dytte på andre slik drit vi helst ikke selv vil spise? Ja, står det mellom liv eller død hadde vi nok tilogmed spist rotter. De som har lyst kan jo kjøpe seg en boks KitteKat til helgen. Pynt med noen salatblader så blir det nok et herremåltid. Man dør neppe av det, det er sant. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Hvorfor skal vi dytte på andre slik drit vi helst ikke selv vil spise? Ja, står det mellom liv eller død hadde vi nok tilogmed spist rotter. De som har lyst kan jo kjøpe seg en boks KitteKat til helgen. Pynt med noen salatblader så blir det nok et herremåltid. Man dør neppe av det, det er sant. 5531792[/snapback] Fin idealistisk tankegang du har der, men faktumet er at maten på denne kloden ikke er eller vil bli riktig fordelt i uoverskuelig framtid. Mange liv kunne vært reddet dersom Kenyas regjering hadde sagt ja til tilbudet. Så det at regjeringen holder fast på prinsippene sine koster mange menneskeliv, og det er neppe folk i regjeringen som vil sulte. Ville du heller dødd av sult enn å spise genmodifisert mat eller hundemat som var bearbeidet slik at den kan spises av mennesker? Du sier at man neppe dør av å spise en boks KitteKat, men man dør hvis man ikke får noe som helst, og da vil jeg si at hundemat som er bearbeidet slik at den kan spises av mennesker er et meget godt alternativ til å dø. Selvfølgelig ville det mest ideelle vært at kenyas befolkning kunne tatt seg en tur på meny og handlet varene sine, men det er dessverre ikke et alternativ. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hundemat er no bedre enn ikke noe mat i det hele tatt... Lenke til kommentar
GKO Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Om jeg ikke hadde noe valg så spiste jeg selvsagt hundemat, men det skammelige her er at den rike verden har overflod av mat, men denne skal ikke gis bort men dumpes på fyllinger for å holde prisen på maten oppe. Hadde dette tilbudet blitt gitt til et europeisk land under en krise,ville det blitt stor oppstandelse,men siden det er snakk om fattige i den 3dje verden er det liksom greit. Det er når jeg leser slike ting jeg skjems over å være hvit Mange liv kunne vært reddet dersom Kenyas regjering hadde sagt ja til tilbudet. Og hadde de rike landene hjulpet dem med mat og utstyr og slettet gjelden deres så hadde vi ikke opplevd slike katastrofer, men saken er den at vi låner dem penger med en rentesats så høy at de aldrig blir gjeldfri,vi nekter dem å eksportere store deler av sine produkter og vi pålegger dem å importere matvarer de fint kunne dyrket selv . Endret 1. februar 2006 av GKO Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Kanskje den kenyanske regjering gir beng i befolkningen i landet. Ref siste tids affærer med korrupsjonsskandaler deluxe. 5531653[/snapback] "The Kenyan government squandered millions of dollars on luxury vehicles - mainly for the personal use of senior officials - during its first year in office, despite pledging to tackle poverty and create a more efficient administration, according to a report released yesterday." http://news.ft.com/cms/s/8d75a694-91fe-11d...00779e2340.html Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Og hadde de rike landene hjulpet dem med mat og utstyr Afrika har fra naturens side blitt godt utstyrt med naturressurser, herunder fruktbar jord. At kenyanerne omkommer ved siden av brødboksen (pun intended) er ikke "den hvite mannen" eller de rike landenes skyld. At kenyanerne ikke greier å forsørge seg selv med mat når muligheten ligger ved siden av de får de takke seg selv for. Endret 1. februar 2006 av sumptrollet Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Og hadde de rike landene hjulpet dem med mat og utstyr Afrika har fra naturens side blitt godt utstyrt med naturressurser, herunder fruktbar jord. At kenyanerne omkommer ved siden av brødboksen (pun intended) er ikke "den hvite mannen" eller de rike landenes skyld. At kenyanerne ikke greier å forsørge seg selv med mat når muligheten ligger ved siden av de får de takke seg selv for. 5532189[/snapback] Nåja, vi har nå stukket noen kjepper i hjulene. Kenya ble kolonisert av Storbritannia i 1895. Mens størsteparten av Kenya består av områder med dårlig jord og utilstrekkelig nedbør, finnes det også fruktbare høylandsområder. Denne jorda ble okkupert av europeiske inntrengere. Lokalbefolkningen ble drevet inn i reservater, og det ble opprettet gods, plantasjer og rancher. Myndighetene så det som sin viktigste oppgave å sikre tilgang av afrikansk arbeidskraft og sørge for det europeiske eksportjordbrukets lønnsomhet. Gjennom jordokkupasjon, tvangslover, skatter, prispolitikk og forbud mot afrikansk produksjon av f.eks. kaffe, ble lokalbefolkningens jordbruk vanskeliggjort. Infrastruktur og utviklingsmidler ble satt inn til ensidig fordel for det europeiske eksportjordbruket, og i enkelte perioder ble regelrett tvangsarbeid tatt i bruk for å skaffe billig og tilstrekkelig arbeidskraft. Den kapitalistiske produksjonsmåte ble påtvunget Kenya utenfra, gjennom en statsregulert økonomi som ble holdt oppe av kolonimyndighetenes militær og politiapparat og den europeiske befolkningens monopol på politisk makt. Midt på 1950-tallet gjennomførte britene nye jordlover i Kenya. Ved å stykke ut privat jord i reservatene ønsket de å skape en stabiliserende middelklasse. De europeere som ønsket å selge sine jordeiendommer, fikk likeledes gjøre dette mot full kompensasjon. Dette ble bl.a. muliggjort gjennom store lån fra Verdensbanken, USA og Storbritannia. Ledig jord ble dels stykket ut til småbønder, dels solgt som storgods til afrikanere med lånemuligheter og politiske forbindelser. De som hadde kjempet for en rettferdig jordfordeling, var allerede satt ut av spill. I det første tiåret etter 1963 var det en betydelig vekst i bruttonasjonalproduktet i Kenya. Industri-og landbruksproduksjonen økte, i første rekke gjaldt det kaffe og te til eksport, og forbruksvarer til et beskyttet og luksuspreget hjemmemarked. Samtidig ble det etablerte maktforholdet ytterligere befestet, og de sosiale skjevhetene ble enda skarpere: Utviklingsmidler i jordbruket kom ikke de fattigste bøndene til gode, flere ble jordløse, tilflyttingen til byene førte til arbeidsløshet, industriinvesteringene bygde på utenlandsk kapitalteknologi som gav få arbeidsplasser, et politiskadministrativt sjikt av afrikanere kjøpte jord, aksjer osv. Kenyattafamilien ble selv et symbol på korrupsjon, maktmisbruk, store jordeiendommer og allianse med utenlandske selskaper. Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 I prinsippet er det merkelig å gi hundemat, men maten er jo fullt spisbar.... Det er i alle fall noen som vil hjelp, og det er jo bra. Synes det er merkelig at de skal avslå den. De kunne jo godtatt og delt ut, så kunne de som faktisk sulter i Kenya bestemme om de vil ha maten eller ikke... Tror neppe de ville sagt nei! Hundemat er jo på ingen måter skadelig. Det er sikkert bare slakteavfall eller deler av dyr som vi mennesker ikke vil spise (med mye sener, fett, flesk osv.) Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Dyrefor allà pellets må jo være det desidert beste man kan sende nedover. Makan til energirik kost skal man lete lenge etter. Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Det går an å ha stolthet og et ønske om å bli respektert som menneske til tross for at man er sulten. Med all den overflod av mat det er her i verden, bare tenk på alt vi kaster, synes jeg det er skammelig at dette med hundemat i det hele tatt skal være aktuellt å nevne. Hvis vi i vesten bare hadde gitt fra oss en liten promille av alle de ressursene vi bruker på krig og underholdning, ville det ikke vært et eneste sultent barn i verden. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Dette er jo enkelt og greit latterlig! Skal de være bortskjemte nå som de ikke har noen ting? Vil de ikke ta imot så kan resten bare la vær å sende noe som helst siden de mest sansynlig ikke vil synes det er godt nok.. La de sulte om innstillingen skal være slik! Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Da trenger dei i allefall ikkje meir penger. Vil dei ikkje ha "hundematen" får dei jaggu klare seg sjølv. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Det går an å ha stolthet og et ønske om å bli respektert som menneske til tross for at man er sulten. Med all den overflod av mat det er her i verden, bare tenk på alt vi kaster, synes jeg det er skammelig at dette med hundemat i det hele tatt skal være aktuellt å nevne. Hvis vi i vesten bare hadde gitt fra oss en liten promille av alle de ressursene vi bruker på krig og underholdning, ville det ikke vært et eneste sultent barn i verden. 5532616[/snapback] Tviler egentlig på at den gjennomsnittlige dødssultne personen setter stolthet framfor livet. Det er jo her regjeringen som har dødsdømt mange personer, uten at de selv sulter. Jeg syns også det er viktig å huske at det ikke er en nasjon eller hjelpeorganisasjon som her har kjøpt hundemat. Det er en hundematprodusent som har gjort sitt produkt tilgjengelig, og har til og med modifisert det til dette bruket. Det er for meg kun positivt. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Det går an å ha stolthet og et ønske om å bli respektert som menneske til tross for at man er sulten. Med all den overflod av mat det er her i verden, bare tenk på alt vi kaster, synes jeg det er skammelig at dette med hundemat i det hele tatt skal være aktuellt å nevne. Hvis vi i vesten bare hadde gitt fra oss en liten promille av alle de ressursene vi bruker på krig og underholdning, ville det ikke vært et eneste sultent barn i verden. 5532616[/snapback] Vakker tanke, men dessverre ikke realistisk med den situasjonen vi har per dags dato. Det vi må forholde oss til er at de har sagt nei til fullt spiselig, ernæringsrik mat (noe som nesten bør regnes som en forbrytelse mot de som sulter). Dette minner meg ganske mye om det som skjedde for et par år siden hvor flere afrikanske land sa nei takk til genmanipulert mat (etter at de har blitt bombardert av Green Peace sin løgnpropaganda). De av dere som har vært i militæret VET at man spiser så og si hva som helst så lenge man er sulten nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå