Gå til innhold

PIO vs DMA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida, bare lurte... Når jeg installerte 2000 på nytt for noen dager siden glemte den å sette PIO som standard. Og det resulterte i at jeg brukte 1.5 timer på å brenne en dvd... Så jeg bare lurte på hva egentlig PIO gjør der... Hvilket bruksområde den har osv... Eller er det bare noe gammelt dritt som henger igjen?

Lenke til kommentar
DMA bruker RAM'en og OS'et til å skrive data. Så da er cpu'en fri til å gjøre andre ting. Mens i PIO bruker du CPU'en og OS'et til å skrive.

Googla litt...:D

5531878[/snapback]

Nja, det var litt vel feil må jeg påstå. Dog inne på noe.

DMA står for Direct Memmory Access. På norsk betyr det direkte minnetilgang. I praksis betyr det at div. I/O-enheter selv kan gå direkte til minne for å hente eller skrive data uten å gå igjennom CPU. PIO derimot er no' gammelt ræl fra fortiden hvor man ikke hadde DMA. Da måtte man gjennom CPU for å få minnetilgang. Åpenbart sluker det ytelse.

Edit: Høyeste PIO-mode mot IDE-enheter (HD o.l) er vel 4 og klarer 16,7MB/s. Pen ytelse :ermm:

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

DMA står for "Direct Memory Access", som i praksis betyr at andre enheter enn CPU får direkte tilgang til systemminnet. Dette krever at den aktuelle enheten har en DMA kontroller, som kan sees på som en liten prosessorer som tar seg av IO oprasjoner. Denne prosessoren styres av CPUen, dvs at CPUen gir instruksjoner om hva som skal leses/skrives, når dette er gjort gjør DMA kontrolleren selve lese/skrive jobben.

Dersom DMA ikke er søttet eller deaktivert må CPU selv gjøre jobben med all lesing/skriving til minnet. Dette gjør at CPUen får mindre tid til andre oppgaver og ytelsen synker.

Edit: Litt seint ute der ja.

Endret av mar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...