ostenxx Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Hei. Jeg er i bunn og grunn ute etter å sikre datautstyret mot lyn og ev. andre forstyrrelser på strømnettet. Har etter noe utforsking av sikringskap samt stikkontakter funnet ut at kursen inn på selve hybelen samt resten av rommene i leiligheten er ujorda. Eneste jorda krets er kjøkkenet (som ligger vegg i vegg). Vil et overspenningsvern miste sin hensikt ved ujorda kurs? Regner med at jeg får verten til å gjøre tiltak ang. jording av kursen dersom jeg maser nok. Men vil helst unngå det. Jeg ser også at de fleste webshoppene har bra utvalg innenfor overspenningsvern, men vet ikke helt hva jeg bør gå for. F.eks. selger netshop denne kontakten http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4144 som er godkjent av norske forsikringsselskaper. Hvis jeg får jorda kursen og kjøper inn kontakten jeg gav link til, vil jeg kunne koble til en standard hvit strømkontaktfordeler eller må jeg kjøpe noe sånt som dette http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313171&cks=PRL for å koble til flere kontakter? Litt rar opplagt post dette, men jeg er litt rådvill her. Sjekk ut dette produktet f.eks. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118400&cks=PRL . Her står det at den fungerer både på jorda og ujorda strømnett, men best på jorda. Hva vil det si? Mvh. Øystein Edit: Vet ikke helt om dette er riktig kategori for temaet. Hvis ikke håper jeg moderator kan flytte den. Endret 31. januar 2006 av ostenXX Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Et sted må de jo gjøre av den ekstra energien Det går jo å konstruere overspenningsvern som ikke trenger jord men de blir dyrere/mindre effektive siden spikes må absorberes i mekanismen eller ledes harmløst(?) tilbake til fase. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Her i huset har vi hatt overspenningsvern uten jording i stikk-kontaktene, og likevel har de stoppet overspenninger uten problem. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Her i huset har vi hatt overspenningsvern uten jording i stikk-kontaktene, og likevel har de stoppet overspenninger uten problem. 5535224[/snapback] Nokon som har peiling på korleis desse fungerer reint teknisk? Er det komponentar som tar opp overspenningen? Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 Tror rett og slett jeg får be verten fikse jorda kurs. Er ikke vits i overspenningsvern dersom det ikke får full virkning. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Det er mulig å sette overspenningsvern i skapet og koble det til jordskinna der. Da må man selvfølgelig ta i bruk et "grovvern", men det funker ganske greit. Vanlig praksis (for veldig følsomt utstyr) er grovvern, deretter finvern i stikkontakta. Hvis jeg ikke husker feil, er det noen slags mekanisme (gass og sånn) som "åpner" seg dersom spenninga går over merkeverdien og lar den overflødige spenninga gå til jord. Edit: Dette var noe jeg fant i farta - Finner bedre hos seriøse grossister/elektroentr.: http://www.elektroimportoren.no/default.as...ct&Item=1657850 (Disse er forresten slike man må bytte plugg på hver gang det slår ut. Man får tak i en som resetter seg selv) Settes i skapet. L1, L2 og evt. L3 inn på toppen (må altså ha 2-3 stykker av disse) og en 6mm² jordingsleder fra bånn og til jordskinna (med færrest mulig bøyer og med størst mulig radius på bøyene for å forhindre overslag.) Ellers koster det ikke mye å ordne jording. Gjør det for en billig penge, jeg ;p Endret 1. februar 2006 av [ReXoR] Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 ...Hvis jeg ikke husker feil, er det noen slags mekanisme (gass og sånn) som "åpner" seg dersom spenninga går over merkeverdien og lar den overflødige spenninga gå til jord. ... 5535883[/snapback] Tror det heter gassutladningsbryter. Loddet vekk en sånn fra et *eldgammelt* ethernet kort for coax en gang. Tror det vanlige nå er halvledere. Tenk kjempetransistorer som åpner seg i nødfall. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Yepp, men det har kommet en "ny"(?) type og den brukte visst noe gass (pluss at den tilbakestilte seg selv slik at den kunne brukes om og om og om igjen).. Husker ikke helt navn eller noe, husker bare at den er GUL <3 Endret 1. februar 2006 av [ReXoR] Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Grovvern fungerer og slipper igjennom overspenninger så lenge de ikke opplever lynnedslag eller høyspentjordfeil. Lynnedslag brenner overspenningsværnet i det øyeblikket den slipper overspenningen til jord Høyspentjordfeil vil få overspenningsværnet til å lede store jordstrømmer til jord og etterhvert smelte ned værnet som ikke er designet for denne type drift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå