hendelsesløysa Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Tenker å gå for et vidvinkel objektiv til Canon EOS 350 men er i tvil. Synes Canon sin originale er for dyr, har noen erfaring rundt Sigma sin 10-20. Er det noen tester der ute som sammeligner Sigma sin mot Canon sin? Lenke til kommentar
Krister03 Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Her har du Canon sitt, og her er Sigma sitt. Jeg vurdere disse selv og tror nok jeg går for sigmaen. Den er 2000 kroner billigere også har Canon sitt EF-S-fatning, noe jeg helst ikke vil ha. Endret 1. februar 2006 av Krister03 Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Vurder også Tokina 12-24. Har fått gode omtaler i Sverige. Kjøpte akkurat min på Ebay for 4500 inkl moms og frakt. Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Jeg har Sigma sin. Veldig fornøyd! Jeg har ikke fått brukt den så mye som ønsket, men det er mer en praktisk greie enn at objektivet ikke duger. Jeg synes bildene blir meget bra. Bruker objektivet på Canon 350D. Lenke til kommentar
hendelsesløysa Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Er veldig skeptisk til Sigma generelt. Måtte prøve et par 70-200 f/2.8 objektiver før jeg fant et som var skarpt nok, og ser jeg rundt om på fora på nettet så er samtlige enig om at kvaliteten er svært så varierende. Canon sin 10-20 er langt dyrere men av en helt annen kvalitet. Spørsmålet er da om det er noe poeng i å kjøpe billig optikk som ikke gir bra bilder, eller som gir feil fokus når du forventer at bildet blir bra. Blir synn å måtte skrape masse gode bilder pga. optikken feiler. Jeg må vel ut med de ekstra tusenlappene for Canon gjerne. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Er veldig skeptisk til Sigma generelt. Måtte prøve et par 70-200 f/2.8 objektiver før jeg fant et som var skarpt nok, og ser jeg rundt om på fora på nettet så er samtlige enig om at kvaliteten er svært så varierende. Canon sin 10-20 er langt dyrere men av en helt annen kvalitet. Spørsmålet er da om det er noe poeng i å kjøpe billig optikk som ikke gir bra bilder, eller som gir feil fokus når du forventer at bildet blir bra. Blir synn å måtte skrape masse gode bilder pga. optikken feiler. Jeg må vel ut med de ekstra tusenlappene for Canon gjerne. 5544182[/snapback] Det går an både å teste i butikken og kjøpe, teste og evt levere tilbake. Hvis det nemlig er vesentlig dårligere skarphet enn det Sigma har oppgitt, eller f.eks feil med autofokus, er dette vesentlige mangler som gir rett til å heve kjøpet. Strengt tatt har en vel ikke slik rett om en bare er misfornøyd, men ikke kan påpeke svikt i forhold til spesifikasjonene, men jeg tror mange butikker vil godta det likevel. Jeg prøvde en Sigma 24/1.8 som besto skarphetstesten min, men som svikta på autofokus, bakfokuserte (Nikon D50). Fikk bytta den med en 10-20/4.0-5.6, som fungerer helt fint, og er så skarp som spesifisert. Dessverre er en ikke garantert plettfrie varer om en kjøper Canon eller Nikon heller, men feilprosenten er forhåpentligvis mye mindre enn for Sigma og Tamron.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå