Gå til innhold

Erfaring Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX HSM DC Canon ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er veldig skeptisk til Sigma generelt. Måtte prøve et par 70-200 f/2.8 objektiver før jeg fant et som var skarpt nok, og ser jeg rundt om på fora på nettet så er samtlige enig om at kvaliteten er svært så varierende. Canon sin 10-20 er langt dyrere men av en helt annen kvalitet. Spørsmålet er da om det er noe poeng i å kjøpe billig optikk som ikke gir bra bilder, eller som gir feil fokus når du forventer at bildet blir bra. Blir synn å måtte skrape masse gode bilder pga. optikken feiler. Jeg må vel ut med de ekstra tusenlappene for Canon gjerne.

Lenke til kommentar
Er veldig skeptisk til Sigma generelt. Måtte prøve et par 70-200 f/2.8 objektiver før jeg fant et som var skarpt nok, og ser jeg rundt om på fora på nettet så er samtlige enig om at kvaliteten er svært så varierende. Canon sin 10-20 er langt dyrere men av en helt annen kvalitet. Spørsmålet er da om det er noe poeng i å kjøpe billig optikk som ikke gir bra bilder, eller som gir feil fokus når du forventer at bildet blir bra. Blir synn å måtte skrape masse gode bilder pga. optikken feiler. Jeg må vel ut med de ekstra tusenlappene for Canon gjerne.

5544182[/snapback]

Det går an både å teste i butikken og kjøpe, teste og evt levere tilbake. Hvis det nemlig er vesentlig dårligere skarphet enn det Sigma har oppgitt, eller f.eks feil med autofokus, er dette vesentlige mangler som gir rett til å heve kjøpet. Strengt tatt har en vel ikke slik rett om en bare er misfornøyd, men ikke kan påpeke svikt i forhold til spesifikasjonene, men jeg tror mange butikker vil godta det likevel. Jeg prøvde en Sigma 24/1.8 som besto skarphetstesten min, men som svikta på autofokus, bakfokuserte (Nikon D50). Fikk bytta den med en 10-20/4.0-5.6, som fungerer helt fint, og er så skarp som spesifisert.

Dessverre er en ikke garantert plettfrie varer om en kjøper Canon eller Nikon heller, men feilprosenten er forhåpentligvis mye mindre enn for Sigma og Tamron..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...