FraXinuS Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Jeg har laget meg ett lite program som tar ett tall og trekker fra momsen og viser hva tallet er uten moms og hvor mye momsen utgjør. medmva = int(raw_input("Skriv tallet med moms:")) x = medmva/1.25 print "Uten moms:" print x print "______________________" y = medmva-x print "momsen:" print y print "______________________" Ikke mobb, det er mitt første program! Hvis jeg trykker på fila jeg lagret så kommer det opp en rute også skiver jeg inn tallet også forsvinner ruta igjen. Jeg vet hvordan jeg kan få den til å ikke forsvinne, men jeg vil ha det slik at nå den viser svaret så starter det automatisk forfra igjen så jeg kan skrive inn ett nytt tall. Eller at du får spørsmål f eks: trykk enter for å skriver nytt tall eller x for å avslutte. Er det mulig? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Legg det i en loop, og kjør break for å avslutte loopen, ev. continue for å fortsette til neste iterasjon. #!/usr/bin/env python # -*- encoding: iso-8859-15 -*- #variabel for skille av uten moms vs moms sep = '\n______________________\n' #kjør loop, som vi kan kvele eller fortsette, basert på brukerdata while 1: withVac = str(raw_input('Skriv tallet med moms eller X for å avslutte:')).strip().lower() if withVac == 'x': break elif len(withVac) == 0 : #fortsett, ingenting tasta inn continue else: #lag float viss string inneholder bare tall, ellers fortsett try: withVac = float(withVac) except ValueError: #inneholder ikke-numeriske tegn, fortsett continue #ev break for å avslutte noVac = float(withVac)/1.25 vac = withVac-noVac print 'Uten moms: %s%smomsen: %s%s' % (noVac, sep, vac, sep) Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Ok, hehe, det var litt mer avansert. Forstår ikke alt det som står der, men det fungere ivertfall Lenke til kommentar
dabear Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Sikkert bedre måter å gjøre det på, men det var altså slik jeg løste det. Viss du ikke spør om det du ikke forstår, kan verken jeg eller andre hjelpe deg.. Hva er det du ikke forstod? Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Jeg har sett litt nermere på det nå og jeg forstår mesteparten nå, men det er noen ord og slik som står der jeg ikke forstår helt. f.eks strip().lower(), og elif... Har aldri programert noe før og det var i går jeg begynte å lese noen guider på nettet, så jeg kan ikke akkurat så mye enda, men jeg forstår sikkert mer når jeg har lest litt mer. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) .strip() fjerner whitespace (fks ' x ' blir til 'x') mens lower() gjør teksten som blir hente inn til lowercase. Alstså vil print 'Hei, jeg heter Bjørn'.lower() gi «hei, jeg heter bjørn». en if-test består av if, 0 eller flere elif (=else if i andre språk, «viss ikke») og 0 eller 1 else (viss ikke). så: if viss innput fra bruker er lik 'x': stopp loop, avslutt elif lengde på det bruker er tasta inn er lik 0 : #fortsett, ingenting tasta inn ingenting annet enn enter er trykt, spør en gang til, ved å gå videre else: #(viss ingenting slo til) #lag float viss string inneholder bare tall, ellers fortsett try: withVac = float(withVac) except ValueError: # ta imot feilkode som float-funksjonen vil gi dersom input inneholder annet #numeriske tegn. continue fortsetter loopen Endret 31. januar 2006 av dabear Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 ok, nå forstår jeg. Det meste er ganske logisk egentlig. Finnes det noen liste over alle kommandoene, eller hva det heter, det går an å bruke? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Her kan vere ein god plass og starte: http://wiki.python.org/moin/BeginnersGuide Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå