Keltern Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) heisann! da har jeg prøvd meg på no nytt, oc av cpu! nå skal det sies at jeg er litt redd for å ødelegge, og jeg i tillegg bruker boxed-kjøler.. cpu-z og ai booster har også prøvd meg på gpu, men turte ikke mer enn 500Mhz, da den gikk litt for høyt i temp.. jeg er n00b på det her, så jeg lurer på om det skjer noe med pci-e og pci-slotene når jeg kjører opp fsb'en slik jeg har gjort her? tenkte også på minnet, hva jeg må gjøre med det for ikke å overklokke annet enn cpu..? EDIT: tok vekk STORT bilde.. Endret 31. januar 2006 av Keltern Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 ja, jeg har lest store deler av den der.. men er vanskelig å bli klok på det der, når jeg ikke har tenkt å overklokke til de grader som han gjør! men jeg må sette en divider, som halverer hastigheten på minnet, eller iaff setter den ned? å kanskje også justere timings? mine er på 2.5 - 3 - 3 - 8 nå.. må det gjøres noe med? Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) husk å skru ned HT. helst til 3 så har du noe å gå på =) EDIT og skru ned devider på minne.. dersom du ikke har planer om noe kjempe OC holder 166 Mhz / 166 devider. (heter vertfall det i DFI bios) Endret 31. januar 2006 av SWAT dude... Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 husk å skru ned HT. helst til 3 så har du noe å gå på =) 5531054[/snapback] HT som i FSB? Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 ikke FSB, men HT.. er ikke sikker hva det er, men det er noe HT eller HTT elns som ikke skal over 1000Mhz, ganske viktig hvis du skal beholde HK i mer enn et par dager tror jeg.. men jeg vet ikke hva dette gjør hvis den er over 1000. men er alldtids best å være på den sikkre siden Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) eneste HT jeg fant i bios var HT volten.. den tror jeg nok ikke jeg kommer til å sette til 3.. HTT er ikke det det samme som FSB da? kan hende jeg har lest noe å misforstått... men asus har en annen type bios enn det som ble brukt i "den edle kunst" tutorialen.. så jeg finner ikke de valgene han har foretatt på minnet, slik som divider.. noe av dette jeg skal forrandre på? bios Endret 31. januar 2006 av Keltern Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Der det står 400mhz må du sette noe annet, lavere. HTT er bussen som forbinder cpu med nordsiden (chipset). Det er ikke det samme som FSB, men når du skal overklokke så blir det på en måte det samme du skal stille på. Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Der det står 400mhz må du sette noe annet, lavere. HTT er bussen som forbinder cpu med nordsiden (chipset). Det er ikke det samme som FSB, men når du skal overklokke så blir det på en måte det samme du skal stille på. 5531277[/snapback] kan minnet bli ustabilt om jeg setter ned hastigheten til 333 eller 266? eller kommer hastigheten til å stige igjen når jeg stiller opp FSB i AI Booster? kommer ikke til å bli klokka no høyere enn 2.5 nå, med den kjølern jeg har.. men kan hende jeg booster litt når jeg får tak i zalman 9500 cu, eller scythe ninja med vifte.. men siden jeg kjører twinmos minne, så vil jeg helst spare disse for overklokking.. Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 minnet vil nok bli mer stabilt på 333 eller 266... noe annet ville forbause meg siden det da kjører saktere enn det det er sertifisert for stiller seg også opp igjen itakt med FSB. Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 hva vil justering av timings på minnet gjøre med klokkinga forresten? vil det hjelpe meg ved mild til moderat klokking? Lenke til kommentar
Larsen0210 Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) hva vil justering av timings på minnet gjøre med klokkinga forresten? vil det hjelpe meg ved mild til moderat klokking? 5531525[/snapback] Hvis du ikke skal overklokke som er galning som du tidligere har nevnt så ville jeg ikke stilt på timingsene. Jeg ville satt ned minnet til 333mhz og prøvd å mekke litt på frekvensen på cpu, altså fsb. HyperTransport frekvensen må du ikke ha over 1000mhz og derfor må du sette Hypertransport til 4x eventuelt 3x, hvis fsb skulle overstige 250mhz. (>250*4 = sett ned HyperTransport multiplier fra 4 til 3. Altså fsb * HyperTransport < 1000mhz. Jo høyere jo bedre (selv om det er minimalt..) men ikke over 1000. En liten ting du kan ha i hodet; er at du kan regne ut frekvensen på minnet; kjørende minnefrekvens (400 eller 333 osv..) * (overklokket fsb / standard fsb) = minnefrekvens du vil ha Eksempel: 333 * 250/204 = hvor 333 er den farten du har satt i bios, 250 er overklokkingshastighet på cpu, og 204 er standardhastighet på cpu. Svaret blit 408, altså du har en liten overklokk i forhold til standard. (hvis standard er 400) Endret 31. januar 2006 av Larsen0210 Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Athlon 64 OC calculator kan være kjekk å ha for å se sammenheng mellom de forskjellige innstillingene (obs: krever java). Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) hva vil justering av timings på minnet gjøre med klokkinga forresten? vil det hjelpe meg ved mild til moderat klokking? 5531525[/snapback] HyperTransport frekvensen må du ikke ha over 1000mhz og derfor må du sette Hypertransport til 4x eventuelt 3x, hvis fsb skulle overstige 250mhz. (>250*4 = sett ned HyperTransport multiplier fra 4 til 3. Altså fsb * HyperTransport < 1000mhz. Jo høyere jo bedre (selv om det er minimalt..) men ikke over 1000. 5531675[/snapback] om hypertransport står på auto, vil dette kunne skade systemet? jeg kommer ikke til å nærme meg FSB på 250 Mhz enda.. men la oss si 225 da, til jeg får en bedre kjøler... kan sette hypertransport til 4.. ehmm.. hvor høy temp kan jeg trygt kjøre under load? Endret 31. januar 2006 av Keltern Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Det kommer bare til å bli ustabilt om denne blir for høy.. At denne kjører 11-1200 har ikke noe å si, ifølge mine erfaringer. Men samtidig tjerner du ikke noe ytelse på det heller. Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Det kommer bare til å bli ustabilt om denne blir for høy.. At denne kjører 11-1200 har ikke noe å si, ifølge mine erfaringer. Men samtidig tjerner du ikke noe ytelse på det heller. 5531842[/snapback] slik det står nå, med hypertransport frequency på auto, minnet satt til 333, 225 Mhz FSB, 11x multiplier, så føler jeg ikke at systemet yter sitt potensiale.. men jeg vil tro dette retter seg opp med videre overklokking av cpu.. nå kjørte jeg OCCT torture test bare 25 minutter, men cpu temp gikk aldri over 40, å gikk ned til 38 da jeg kjørte dør-viftene mine på max.. Endret 1. februar 2006 av Keltern Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 sorry for bumping.. hvor lenge skal torture test i OCCT vare, for at en skal være sikker på at ting går stabilt? greit med 3 timer og 30 min? Lenke til kommentar
Niri Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Jeg har akkurat klokket min AMD 3700+ til ca 2500Mhz Har gjort det på denne måten..: 230Mhz x11 med Hypertransport til 4x Har DDR400 minnebrikker, går de nå alt for høyt..? Legger også med ett bilde, jeg er ny på dette, så dere får unskylde dårlig formulering. Endret 1. februar 2006 av Niri Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Du kjører nå minnet på 230MHz i forhold til sitt originale 200MHz, om det klarer det spørs på kvaliteten på minnet.. Sjekk Athlon64 OC Calculator for å se hva som skjer når du stiller opp og ned de forskjellige innstillingene (krever java). Lenke til kommentar
Niri Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Det var det jeg trodde også, men blir det noen fordeler med det.. Eller tar det bare knekken på minnet, er jo billig binne så.. Hvordan får jeg isåfall stil minnet ned igjen..? Fant det ikke i BIOS.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå