Gå til innhold

Jobber ATI og Nvidia på forskjellige måter?

Megnus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ihvertfall en god del forskjell i ytelse. AMD og intel prossessorer har jo forskjellige styrker, og ATI og nVidia kort er best i forskjellige spill.

I tillegg tror jeg ATI har ca. 5% lavere spesifikasjoner, mens de begge har samme ytelse.

Men på den annen side har de begge samme teknologier og støøter det samme, så det blir ikke så altfor ulikt

Lenke til kommentar

Her ble det skrevet mye rart gitt :p . 5% lavere spesifikasjoner. Hva i (/%(/% mener du med det?

Uansett, skjermkortene er bygd opp ganske forskjellig. Feks. så har 7800gtx fra nvidia 24 pixel pipelines og 8 vertex units, mens x1900xt/xtx har 16 pixel pipelines og hele 48 vertex units. Jeg har ikke satt meg så altfor mye inn i arkitektruen til kortene, så det får noen andre si litt mer om. Ser på ytelsen jeg ;)

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

*kremt pirke pirke* Nvidia har 24 pips bare så det er sakt (7800GTX). Riktig skal være riktig. Ati sitt x1900xt (x) har 16 pips men er byggd opp litt forkjellig fra nvidia så de tilsvarer vel 24 pips. Tror jeg..

Litt Intel - AMD sak dette ja hehe

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar
*kremt pirke pirke* Nvidia har 24 pips bare så det er sakt (7800GTX). Riktig skal være riktig. Ati sitt x1900xt (x) har 16 pips men er byggd opp litt forkjellig fra nvidia så de tilsvarer vel 24 pips. Tror jeg..

Litt Intel - AMD sak dette ja hehe

5530012[/snapback]

:blush: Jeg leste ikke over før jeg postet. Det er ikke bare pirk det gitt :) . Men jeg snakket så klart om 6800gt/ultra jeg da :whistle:

Lenke til kommentar

Erh...

ATi X1900XT(X) har 16 pixel pipelines, 48 Shader ALU's (3 pr. pixelpipeline) for pixelshaders og 8 vertex shaders. og 16ROP's

GeForce 7800GTX har vel 24 pixelpipelines, 24ALU'er (pixelshading), 8 vertex shadere samt 16 ROP's.

Så, ja de jobber forskjellig. ATi sin løsning vil fungere bedre under (pixel)shader intensive spill, mens spill der hvor det er mindre utnyttelse av dette vil 7800GTX være raskere i aller fleste tilfeller.

Spill blir mest sannsynlig kun mer og mer shaderintensive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...