Gå til innhold

Hvilke kameraer passer min objektiver til?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et spørsmål som sikker noen kan svare på.

Det gjelder ikke digitalkamera, men fant ingen annen plass å legge inn spørsmålet.

Har et Pentax kamera MZ 10 med 2 sigma objektiver.

Hvilke andre kameratyper passer disse objektivene til?

Det er et 100-300 mm ø55mm og et 28-80 mm (Macro) ø55 mm.

På baklokket til som fulgte med objektivene står det "for SA/KPR", men aner ikke om det betyr noe.

Hvis dere ikke vet - hvor kan man finne det ut? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Det gjelder ikke digitalkamera, men fant ingen annen plass å legge inn spørsmålet.

På baklokket til som fulgte med objektivene står det "for SA/KPR", men aner ikke om det betyr noe.

Hvis dere ikke vet - hvor kan man finne det ut?  :hmm:

5529710[/snapback]

Hvis de er laget for Pentax passer de bare Pentax og Samsung sine digitale speilrefleks.

De vil også passe Pentax sine analoge speilrefleks, og i tillegg vil du nok finne russiske eller lignende produsenter som bruker pentax fatning. PMnormal har sansynligvis full oversikt over hvilke merker Pentax har lånt ut bajonetten sin til, jeg har i hvertfall sett enkelte russiske DSLR med Pentax bajonett.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Hei!

Hvis dere ikke vet - hvor kan man finne det ut?  :hmm:

5529710[/snapback]

Hvis de er laget for Pentax passer de bare Pentax og Samsung sine digitale speilrefleks.

OK! Takk for svar.

De vil også passe Pentax sine analoge speilrefleks, og i tillegg vil du nok finne russiske eller lignende produsenter som bruker pentax fatning. PMnormal har sansynligvis full oversikt over hvilke merker Pentax har lånt ut bajonetten sin til, jeg har i hvertfall sett enkelte russiske DSLR med Pentax bajonett.

5529766[/snapback]

Lenke til kommentar

Jeg har desverre ikke fått med meg hva som er skjedd med Pentax etter de gikk over til AF. De mest moderne lisenskameraene som brukte K-bajonett var vel Praktica og Ricoh.

Ellers skal alt Pentax laget etter ca 1980 være kompatibelt med Pentax *ist DL og DS, som er Pentax digitale SLR-modeller. Snart kommer også Samsung GXQLFZRTB, eller noe slikt. Det er egentlig en Pentax *ist DL2.

Lenke til kommentar
Jeg har desverre ikke fått med meg hva som er skjedd med Pentax etter de gikk over til AF. De mest moderne lisenskameraene som brukte K-bajonett var vel Praktica og Ricoh.

Ellers skal alt Pentax laget etter ca 1980 være kompatibelt med Pentax *ist DL og DS, som er Pentax digitale SLR-modeller. Snart kommer også Samsung GXQLFZRTB, eller noe slikt. Det er egentlig en Pentax *ist DL2.

5530898[/snapback]

Samsung har ogsaa en modell av DS.

Pentax *ist D er ogsaa kompatibel med alt relativt moderne pentax-glass.

Med andre ord: Du kan bruke dine objektiver paa Pentax *IST DS (utgaatt modell som er altfor dyr i Norge...), *IST DL, *IST DL2 (kommer ikke ut i Europa), *IST D, Samsung GX1S og Samsung GX1L.

Foroevrig: Alle forutenom *IST D er ca. samme kamera. Ingen store forandringer, bare autofokus, seriebilde og soeker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...