Gå til innhold

Hva er egentlig drivere?

fyshy

Anbefalte innlegg

jaja, som emnetittlen sier så kan jeg ikke så mye om data. Det jeg lurte på er hva er egenkelig drivere?

Leste på en annen tråd her at en skulle oppgradere driveren til skjermkorte sitt.

Blir skjermkorte bedre av å oppgradere driveren eller hva er poenget lissom?

Er driveren på en måte programvaren til skjermkorte?

har i grunn ikke interissert meg så mye for pc før men interessen har blitt temmelig stor nå så jeg håper på å lære masse nytt. :D

har ett ATI radeon 9550 skjermkort, ikke akkurat det hotteste kan jeg tenke meg, men har det noe hensikt å installere ny driver?

skal vel snart kjøpe meg nytt skjermkort ,men jeg vill kunne litt mer om data/hardware først.

håper på noen bra svar, kan gjerne gi meg linker, men helst ikke på engelsk. ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En enkel forklaring:

En driver er et lite program som gjør at Windows (eller et annet OS om du kjører det) i stand til å bruke hardwaren. Det drivere gjør er å enten være lavnivådrivere som snakker med hardware direkte eller via enda mer lavnivå drivere. Andre drivere fungerer som filtre over andre drivere og modifiserer eller gjør data mer brukbar. En driver for f.eks. ATI kortet ditt snakker med skjermkortets hardware indirekte og presenterer et uniformt interface som både ATI og nNvidia og andre skjermkortprodusenter bruker overfor Windows. Windows bruker dette interfacet for å tilby grafikkoperasjoner overfor programmer eller andre driver-lag.

Lenke til kommentar

For å gi en sammenligning (siden du sier du ikke er så dreven på data), så er driveren bindeleddet mellom operativsystemet (f.eks. windows) og den fysiske hardwaren (grafikkkortet).

Driveren tolker videre instruksjoner slik at de blir utført riktig. Grunnen til at det brukes et slikt ekstra ledd, og operativsystemet ikke snakker direkte til hardwaren, er at det er hennsiktsmessig å kunne bytte ut driveren med nye versjoner, samt å kunne lage drivere som kan tillate at den samme hardwaren kjører på flere operativsystem, f.eks. Linux i tillegg til windows.

Å oppdatere driveren kan være lurt fordi det kan gi ytelsesøkninger (smartere, raskere måter å tolke forespørsler fra operativsystemet), åpne flere muligheter å bruke kortet på, eller rette bugs som var i den gamle versjonen.

Håper dette gav litt forståelse, uten å bli alt for teknisk =)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
ok, da vet jeg det..får vel nesten oppgradere driveren da...Tar man først og uninstallere den gammle først da og så installerer den nye..

Er det denne som er den nyeste driveren som jeg kan bruke?

https://support.ati.com/ics/support/default...dge&folderID=27

Kan jeg feks bruke nvidia driver selv om jeg har ATI?

5530663[/snapback]

Du avinstallerer den gamle og installerer den nye ja. Catalyst 6.1 er vel nyest. For all del nei! Du kan IKKE bruke nvidia geforce drivere til ati kort!!

Også en siste ting: Det heter egentlig, ikke egenkelig! Den irriterte meg voldsomt...

Lenke til kommentar

har avinstallert den gammle drivern, men da jeg skal installere den nye får jeg opp 2 feilmeldinger. Den første er: INF- feil fant ikke videodriver.

så går det 2 sec før dette kommer: Installasjonen ble ikke fullført. forsøk å sett opp skjermkorte med en standard VGA-driver før du kjører innstallasjonsprogrammet.

hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Beste måten og beskrive det på er og kalle drivere for en tolk.

Den sitter mellom operativsystemet og maskinvaren og gjør at de kan snakke sammen.

I den forbindelse vil du ofte oppleve at nyere versjoner av "tolken" gjør en bedre jobb en eldre :)

5531443[/snapback]

Det synes jeg var en god og folkelig forklaring. :yes:

I den forbindelse så vil jeg si at hvis man prøver å bruke Nvidia driver til et ATI skjermkort så er det som å bruke feil tolk. Windows vil ikke skjønne bæra av skjermkortet og omvendt. Mest sansynlig vil driveren nekte å innstallere seg hvis den ikke er kompatibel med skjermkortet. Hvis man plutselig skifter skjermkort fra nvidia til ATI uten å avinnstallere driveren først så vil trolig skjermbildet bli totalt på bærtur (640x480, 16 farger, ingen spill vil starte)

Lenke til kommentar
Kan jeg få benytte denne tråden til å spørre hva Omega drivere egentlig er ifht ATI/Nvidia's egne?

Altså hvem står bak, og hva er fordelen/ulempen?

5534221[/snapback]

Man kan ofte få litt bedre ytelse. Jeg har alltid brukt omega driverne til ati kort, uten at det har skapt noen problemer. Jeg anbefaler deg å prøve de. Jeg brukte de også fordi det er lettere å klokke :)

EDIT: Omega drivere til Nvidia har stoppet opp :(

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...