Gå til innhold

Fikk min bærbare idag:)*spørsmål*


Anbefalte innlegg

Allright..idag kom "DELLMANNEN" med min flotte nye pc!! (Inspiron 6000).

Det var ingen manual med....og jeg var så ivrig at jeg bare startet den..skal den lades først?? Nå har jeg altså latt den stå i to timer...

 

Spørsmålene er da som følger;

 

- Må man passe på noe spesielt når man får en ny pc i hånden?

 

- Har bredbånd hjemme..men ikke trådløs router?(modem??)..for at nettet skal funke på den bærbare må jeg altså koble til med kabelen..og deretter fikse en ip.adresse??

 

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og gratulerer med ny pc.

 

Fikk samme maskinen for to uker siden, og er storfornøyd.

 

Holder med en bruker. Hvis du har noen andre som bruker maskinen, så kan du evt aktivere brukeren "Gjest" dersom du av en eller annen grunn ikke ønsker å slippe dem inn på din egen bruker.

 

Ellers burde du brenne deg en kopi av operativsystemet så raskt som mulig. Så har du det tilgjengelig om uhellet skulle være ute. Du finner info om hvordan

her. Se under punktet "Dell-CDen for gjenoppretting av operativsystemet og manuell reinstallering av operativsystemet". Dette programmet sletter seg etter bruk, så du har bare en sjanse.

 

Mye annet jeg kunne nevnt, men det er så mye snakk om smak og behag og hva man gidder å bruke tid på. Det som imidlertid er fornuftig er å dele opp harddisken i to partisjoner. Nå har du bare en partisjon, C, hvor alt av data blir liggende, i lag med operativsystemet ditt. Dette er vel å bra så lenge alt fungerer, med det hender at Windows skjærer seg fullstendig og krever en reinstallasjon. Du vil da miste alle data du har lagret på C-paritsonen så som musikk, bilder, dokumenter etc. Du kan imidlertid dele opp (partisjonere) harddisken i to (eller flere) deler. En "liten" på 10-15 GB kalt C (hvor hovedsaklig Windows ligger), og en større partisjon (resten) kalt D. På denne kan du legge alt av personlige data som musikk, dokumeter etc. Hvis Windows plutselig en dag skulle trenge reinstallering, så vil alt du har liggende på C forsvinne, mens det du har liggende på D ligger trygt og vil ikke bli berørt. Du trenger programvare for å utføre dette feks ParitionMagic. Det finnes sikkert noe freeware-programmer som gjør dette også. Men dette er det ikke bråhast med, så du kan jo tenke litt på det.

 

Lykke til!

 

Olav

Endret av olav1974
Lenke til kommentar
så jeg bør la den stå hele natten? :)

 

Mapper er greit..tenkte mer på brukere? Holder med en bruker vel?

Tusentakk- gleder meg til å bruke den !  :D

5531173[/snapback]

 

Nei ikke hele natten, par-tre timer holder tenker jeg. Men kan like godt stå på hele natten hvis du har lyst :D

Lenke til kommentar
tusentakkk for gode svar :)

 

Olav: Ang. operativsys....er det bare å putte inn en cd og laste ned på den?eller laster jeg prgrammet ned på pcn? Og kan jeg laste ned programmet på en hvilken som helst pc?det er jo en kopi??æh...har veldig lite peil på pcr....  :blush:

5531459[/snapback]

 

Ja en cd er litt kjekt å ha :)

 

Som allerede nevnt så starter du bare dette programmet som har en enkel veiviser fram til du får brent en Windows XP-cd. Det ligger altså en image-fil av Windows XP på maskina di som venter på å bli brent over på en CD. Denne image-fila brennes over på en cd med det nevnte programmet, slettes automatisk etterpå og du sitter igjen med en "normal" Windows XP Home Edition installasjons-cd.

 

Denne kopien kan i prinsippet brukes til å installere XP på hvilken som helst annen maskin selv om det er en "kopi". Imidlertid er det slik at du har kjøpt en lisens for XP, en såkalt OEM-versjon, som bare gjelder for den maskinen du fikk den med. Lisenstypen du har reflekteres gjennom serienummeret ditt for XP (finnes på et klistremerke under pc'en), og ikke gjennom hvilken XP-cd du bruker under installasjonen. Altså om du skulle finne på å bruke denne kopien av XP på en annen maskin, så går det bra og er helt lovlig dersom eieren har et eget XP-serienummer.

 

Hmmm....ble det forståelig da? Er fæl med mange, lange og innfløkte setniger...

 

Olav

Lenke til kommentar
Takk Olav!

Litt enklere  :!: : kan jeg bruke programmet på min stasjonærepc feks? eller vil det da være ulovlig?

5533028[/snapback]

 

Er litt usikker på hva du mener med "programmet" etterhvert. Hvis du med det mener den brente CD'en med Windows XP på, så er svaret ja, med forbehold.

 

Det vil si at selve CD'en kan brukes og er lov å bruke. Når du bruker den vil du imidlertid trenge et serienummer som du på et tidspunkt vil bli bedt om å taste inn. Du fikk et med din bærbare (det som står på et microsoftklistremerke på undersiden av Dell'en din). Det er egentlig dette nummeret du betaler for når du kjøper XP, ikke CD'en i seg selv. Dette nummeret på din bærbare er imidlertid begrenset kun til akkurat denne maskinen. Hvis du prøver å bruke dette nummeret ved installasjon på en annen pc vil det bli en del kluss om du skal koble deg til nettet og litt slikt.

 

Altså: Ja, Cd'en kan brukes, men du trenger et eget serienummer til den PC'en du skal bruke den på. Det må du nesten selv se om du har, enten som et klistremerke eller i noen av papirene som kom med din stasjonære.

 

Olav

Lenke til kommentar
Er det den cd'n man må betale 65 kr. for om dell skal sende med en ? ;P

5534173[/snapback]

 

Vet ikke. Den CD'en vi diskuterer nå er en mer eller mindre vanlig XP-installasjonsCD som du kan brenne fra harddisken selv om en ønsker det. Vet at man kan betale noen småkroner for at Dell skal sende med en eller annen CD, men fant aldri ut hva denne egentlig inneholdt. Godt mulig at det er den samme det er snakk om, slik at man slipper å brenne CD'en selv.

 

Grunnen til at jeg kaller den CD'en "mer eller mindre" vanlig er at det er lagt inn en mappe som inneholder drivere for den aktuelle maskinen, og det er jo egentlig bare veldig greit. Man installerer de driverene bare om man selv ønsker det, og det er jo greit å ha drivere tilgjengelg som fungerer greit dersom en ikke er på nett når en plutselig trenger en reinstallasjon.

 

En annen sak er jo at hele greia bare er noe utrolig tull. Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan sende med den XP-CD'en- Greit at Dell presser prisene, men det kan ikke koste dem særlig mer en en tier eller tre. Jaja.

 

Olav

Lenke til kommentar
Er det den cd'n man må betale 65 kr. for om dell skal sende med en ? ;P

5534173[/snapback]

 

Vet ikke. Den CD'en vi diskuterer nå er en mer eller mindre vanlig XP-installasjonsCD som du kan brenne fra harddisken selv om en ønsker det. Vet at man kan betale noen småkroner for at Dell skal sende med en eller annen CD, men fant aldri ut hva denne egentlig inneholdt. Godt mulig at det er den samme det er snakk om, slik at man slipper å brenne CD'en selv.

 

Grunnen til at jeg kaller den CD'en "mer eller mindre" vanlig er at det er lagt inn en mappe som inneholder drivere for den aktuelle maskinen, og det er jo egentlig bare veldig greit. Man installerer de driverene bare om man selv ønsker det, og det er jo greit å ha drivere tilgjengelg som fungerer greit dersom en ikke er på nett når en plutselig trenger en reinstallasjon.

 

En annen sak er jo at hele greia bare er noe utrolig tull. Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan sende med den XP-CD'en- Greit at Dell presser prisene, men det kan ikke koste dem særlig mer en en tier eller tre. Jaja.

 

Olav

5534404[/snapback]

 

Er veldig god fortjeneste på de CD'ene da ;D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...