Gå til innhold

Mystisk dødsfall på PC'en

Anbefalte innlegg

Etter å ha testet Unreal Tournnament 2003 i 5 minutter streiket PC'en fullstendig. Det så først ut som om spillet hang, deretter som om serveren skulle til å laste et nytt brett før så skjermen omsider ble svart. Da skjermen ble svart, lyste HD-lampa kontinuerlig. Prøvde å trykke på resetknappen uten hell og måtte dermed ta en ny restart ved hjelp av "hold inn powerknappen i 4 sekunder".

Da så maskinen skulle restarte, startet ikke skjermen opp. "OK, kan vel hende at gamla ble varm" tenkte jeg. Løsna sidedøra på kabinettet for å sjekke LED-lampene for feilmelding, og som jeg fryktet: 4 røde = mulig død CPU. Akkurat samme scenario har jeg opplevd en gang før etter en test av 3DMark 2001 etter å ha installert ny CPU, så jeg lot maskinen stå i 20 min. for å "coole" seg ned før ny restart. Det hjalp nemlig den gangen med 3dMark. Etter 3DMark-testen har jeg investert i et par kabinettvifter samt montert en funnel med en 80mm Titanvifte som suger luft med stort hell. Restarten var nytteløs, med andre ord samme resultat som tidligere.

Vel, da er det vel bare å prøve en annen CPU.... uten at det hjelper i det hele tatt. River ut skjermkortet og erstatter det med et annet, men like dødt....

Har også prøvd å nappe ut den HD'en jeg bruker til fillagring og stappet inn en annen HD med Linux som OS, men skjermen nekter fortsatt å starte.

Jeg har oppnådd ved et tilfelle at maskinen stopper ved "Initializing Keyboard Controller" og ved et annet tilfelle "BIOS Sign On", altså et stykke lenger ned i BOOT-sekvensen enn død CPU.

Maskinen er som følger:

Chieftec Bigtower m/340 watt strømforsyning

MSI K7T Pro Versjon 1 (VIA KT133) hovedkort

AMD Athlon T-Bird 1400 (200MHz systembuss)

Fujitsu 6,4 GB HD med Redhat 7.3 montert i skuff

Fujitsu 8,4 GB med WinXP Pro montert i skuff (denne var koblet til under "dødsfallet")

WD 60 GB HD

Sony CRX 185 A1 32/10/40 CD-brenner (lampa på denne lyste grønt under dødsfallet)

Pioneer DVD114 10/40 DVD-ROM

2X256 MB RAM

ASUS V7100/T Geforce2 MX med TV-ut (heatsinken på GPU'en var VARM etter krasjen)

Floppy

Integrert AC97 lydkort på hovedkortet

Kingston KNE 110TX 10/100 nettverkskort

Taisol ribbe (den med kobberbunn) med funnel og 80mm Titan vifte som suger lufta. Arctic Silver II goop.

2 X Enermax 80mm vifter for sirkulasjon i kabinettet. En blåser inn, en blåser ut.

Når det gjelder temperaturer, har CPU'en ligget på i underkant av 50 grader ved lite krevende arbeid. Har vært oppe i ca. 55 grader like etter spilling.

Kabinett-temperaturen mener jeg har ligget på ca. 28 grader, men det kan hende jeg husker feil. Dette er målt med SiSoft Sandra 2002.

Jeg bytter fysisk harddisk etter hvilket OS jeg skal bruke pga. skuffesystemet. Krasjet skjedde altså med WinXP Pro. Dette har vært oppdatert jevnlig og er pr. dags dato helt oppdatert unntatt SP1.

Jeg har byttet ut CPU med en Duron 650 og skjermkortet med et gammelt ATI Rage IIc, men som sagt, fortsatt like dødt!

Hva kan så være galt? Tror forresten at jeg skal ha fått med det meste av ting som kan være interessant for feilsøking, men gjerne spør dersom noe er uklart.

Det er forresten i sånne stunder som dette at jeg priser meg lykkelig for den iMac'en som også står på skrivebordet, sånn at det går an å få ropt om hjelp...

H J E L P ! ! !

Se bort fra signaturen...

Går forøvrig og legger meg nå! Natta!

Edit: BIOS er siste versjon, dvs. 3.5

Ellers er jeg like blid! :grin:

[ Denne Melding var redigert av: knutivarr på 2002-09-15 03:55 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har prøvd å bytte ut både prosessor og skjermkort, er det vel egentlig bare hk og rzm som er igjen som feilkilder..

Harddisk er det sansynligvis ikke da maskina skal kunne boote til bios uten hd..

Hovedkortet er mitt forslag.. At det har gått overledning i støv eller lignende (om det er mulig)..

Test systemet ditt med et annet hovedkort om det er mulig. Hvis alt fungerer da, ville jeg levert det defekte kortet til forhandleren der du kjøpte det og forklart problemet.

Slikt skal da ikke skje!

Du vil da sansynligvis få reparert det eller tilsendt nytt gratis ettersom datadeler skal ha en beregnet levetid på 5 år.

Hvordan dette kan ha skjedd kan ikke jeg si noe om, det hele høres jo mystisk ut...

Håper du får dette til å fungere..

Mvh Thomas Nilsen

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt.

Skal prøve følgende litt utpå dagen:

-Reset av BIOS

-Bytte plass/teste en og en RAM-brikke

-Fjerne nettverkskort (you never know...)

Skal komme med rapport når dette er testet.

Venter litt fordi den bedre halvdelen ligger & sover. Regner med at å bli vekket av saftige gloser, skrujern i veggen osv. ikke blir satt spesielt pris på...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt ca. samme feilen med et msi kort også (k7t pro2a) Tok frem støvsugeren, og tok bort det meste av støvet som lå i bunnen av kabinettet. Ikke støvsug på hovedkortet! Deretter tok jeg frem en bordvifte, og satte den på full effekt inn i kabinettet, og lot den stå sånn en stund. Etter det funka den igjen, om ikke helt 100%. Skal kjøpe nytt snart uansett, og det blir ikke msi. Det kortet jeg har nå, er et nytt et jeg fikk etter at det gamle jeg hadde streika.

Lenke til kommentar

...og plutselig funka alt igjen!

Verden er rar! Slo på maskinen i formiddag, og takk alle evt. høyere makter, DEN FUNKA! Kastet aller hurtigst inn originalprosessor'm og skjermkortet og plutselig var alt som før.

Det snodige er at maskinen min er forbausende støvfri, men det kan vel godt hende at det lille som har vært har skapt problemer.

Ellers har jeg forøvrig vært godt fornøyd med hovedkortet. Det har fungert klanderfritt i 2 år og jeg ville ikke ha noe problemer med å kjøpe MSI igjen.

Vel, det var det. Tusen takk for alle svar. Får bare håpe at dette varer en stund framover. Hadde nemlig ikke tenkt å investere i noe nytt på en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...