Forumforumforum Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Har en cpi oliver scooter jeg vil ha til å gå litt fortere! Slengte med et bilde for morroskyld (veit den er stygg.. men fikk den kjempebillig.. og trengte bare en scooter for å komme meg fra at a til b.. blablabla) Har fra før byttet ut røret mellom eksospotten & motoren..(skiftet dyse i samme seinere da jeg ble anbefalt dette...) Nå gjør den ca. 70 km/t på flat bakke.. Noe annet jeg kan gjøre som får den til å få litt fortere? GJERNE bedre aks. også Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Du kan jo sette på 70cc trimsylindersett, da får den iallefall bedre aks og kan drive en tyngre utveksling uten å få elendig aks. Med tyngre utveksling får du litt dårligere (men fortsatt god) aks og høyere toppfart. www.mcdeler.no -> http://www.mc-deler.no/results.asp?Id=CPI+...0002T&offset=10 Du kan også bytte ut tenningsmodulen med en som lar motoren nå høyere tyrtall og dermed høyere toppfart. Både sylindersett og tenningsmoduler finnes på mcdeler.no Med trimsylinder, tenningsmodul og tyngre utveksling kan du nok nå 90-100km/t. Jeg vet ikke hvor du kan kjøpe tyngre utveksling, men søk litt på google eller spør merkeforhandleren. Å kjøpe ny tenningsmodul er nok den enkleste metoden for å få høyere toppfart siden det er ganske enkelt å skifte den ut, null mekking så å si. Endret 31. januar 2006 av kjaks Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Takk for den linken kjaks! ;D blir vel noe små-mekking til våren da ja men veit ikke om kjøper ny sylinder til den enda.. litt dyrt i forhold til hva som er vits tror jeg.. men vil en kombinasjon av "TENNINGSMODUL CPI OLIVER M/"POLITIKNAPP" + nye variatorvekter gi noe effekt i forhold til kostnadene ? (ca. 500 kr.) + evt. "DRIVREIM CPI OLIVER 50 KEVLAR (TRIM VARIATOR)" (er litt grønn på mekking av scooter osv.. virker sikkert dumt at jeg spør om sånnt) Endret 31. januar 2006 av espennyh Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Utveksling, tenker du da på variatorkulene? Var det jeg tenkte på.. Andre variatorkuler får den til å gire på annet turtall og vil gi deg bedre aks blandt annet Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Takk for den linken kjaks! ;D blir vel noe små-mekking til våren da ja men veit ikke om kjøper ny sylinder til den enda.. litt dyrt i forhold til hva som er vits tror jeg.. men vil en kombinasjon av "TENNINGSMODUL CPI OLIVER M/"POLITIKNAPP" + nye variatorvekter gi noe effekt i forhold til kostnadene ? (ca. 500 kr.) + evt. "DRIVREIM CPI OLIVER 50 KEVLAR (TRIM VARIATOR)" (er litt grønn på mekking av scooter osv.. virker sikkert dumt at jeg spør om sånnt) 5531049[/snapback] Å skifte sylinder kan være vanskelig om man skal gjøre det selv, særlig første gangen. Det å få et verksted til å gjøre det er heller ingen billig sak, så det er ikke dumt å legge det på is. Å skifte vektene er igrunn ikke vits, siden du verken har skiftet potten eller sylinderen, og de rullene som står i er sikkert optimalt for effektregisteret til orginalmotoren. Lettere ruller får motoren til å kjøre på høyere turtall, og tyngre ruller får den til å kjøre på lavere. Høyere turtall vil gi tidligere girskift og turtall gir senere girskift som følge av dette. Rullene er forholdsvis dyre og du må kanskje regne med å prøve et par-tre sett for å finne de optimale, om du en gang skifter potte og sylinder. Kan godt hende at org. rullene fortsatt vil fungere bra om du gjør dette. Bare for å gjøre det klart så har ikke tenningsmodulen noen innvirkning på turtallet før du når din nåværende topphastighet. En trimtenningsmodul vil da la motoren fortsette å øke turtallet, noe som forårsaker høyere toppfart. Drivreimen vet jeg ikke om det er vits i å skifte da den orginale godt kan være like sterk og gi like bra grep rundt variatoren og "torque driveren," som er den bakerste delen i variatorrommet. Uansett så kan det jo sikkert være arti å teste det ut, om du har erfaring fra tidligere mekking i variatorområdet, noe jeg regner med siden du har skiftet til trimvariator. Endret 31. januar 2006 av kjaks Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Utveksling, tenker du da på variatorkulene? Var det jeg tenkte på.. Andre variatorkuler får den til å gire på annet turtall og vil gi deg bedre aks blandt annet 5531052[/snapback] Tenker på tannhjulene som ligger i girrommet, som ligger på baksiden av den bakerste delen av variatorrommet (iallefall i honda sfx.) Det blir på en måte som de fremste og bakerste tannhjulene på en vanlig moped. Færre tagger framme og flere tagger bak gir bedre aks og lavere toppfart. Motsatt med motsatt innstilling. Endret 31. januar 2006 av kjaks Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Å skifte vektene er igrunn ikke vits, siden du verken har skiftet potten eller... legg merke til at jeg ikke tror det er plombe i potta, men i røret mellom potta og motoren (som jeg HAR skiftet!) ang. mekking så tar sikkert mekken på skolen på seg noe småtteri, eller hva? Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) Å skifte vektene er igrunn ikke vits, siden du verken har skiftet potten eller... legg merke til at jeg ikke tror det er plombe i potta, men i røret mellom potta og motoren (som jeg HAR skiftet!) ang. mekking så tar sikkert mekken på skolen på seg noe småtteri, eller hva? 5545221[/snapback] Om du har fjernet variatorsperren selv eller evnt. byttet til trimvariator (siden den går i 70,) så er det ikke noe vanskeligere å skifte reimen (om du skal det.) Du kan jo søke på google el. etter en guide. CDI-boksen er veldig enkel å skifte, og det kan være greit å gjøre det selv, om du finne en hendig plassering for "politiknappen." Om du ikke vet hvor du finner cdi-boksen, så spør du bare en forhandler av CPI. Om du ikke har en i nærheten kan du ringe en. Om du ikke har mekket noe særlig, så er mekken den rette plassen.. Ang. den sperren i potten så vet jeg ikke noe særlig om akkurat det. Tror turtallregisteret endrer seg ubetydelig ved fjerning av røret, men jeg kan ikke si noe for sikkert. Det å skifte ruller medfører alikevel en del prøving og feiling, men om du prøver så prøver du med ett hakk lettere ruller. Hvilke ruller som står i når den er org. gjør du klokt i å spørre en CPI forhandler om. Du kan jo også spørre om du burde skifte til lettere vekter etter å ha fjernet røret i eksospotten. Endret 3. februar 2006 av kjaks Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) ok, det var de som byttet røret på 1. service (for hun jeg kjøpte den av!) Og anbefalte skifte dyse samtidlig..Skal høre da våren nærmer seg.. Men har hørt de har sluttet med å anbefale trim osv.. etter at folk har skylt på de da de blir tatt av politiet ;P Eneste jeg har gjort for at den går i 70 er å bytte det røret + dyse.. (bilde av orginalrøret ligger nedpå her som vedlegg..det som er forskjell er at det "nye" er litt rettere.. uten så kraftig bøy og litt tykkere...) Har hørt det ikke er plombe i potta på disse! "CDI" boksen, er det det samme som den tenningsgreia ? Men om jeg f.eks trimmer den så den får betydelig bedre toppfart..(f.eks 90) kan jeg da skifte vekter så den går litt saktere men får bedre aks. ? (på en måte bytte ut toppfart med aks. ) Endret 3. februar 2006 av espennyh Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 ok, det var de som byttet røret på 1. service (for hun jeg kjøpte den av!) Og anbefalte skifte dyse samtidlig..Skal høre da våren nærmer seg.. Men har hørt de har sluttet med å anbefale trim osv.. etter at folk har skylt på de da de blir tatt av politiet ;P Eneste jeg har gjort for at den går i 70 er å bytte det røret + dyse.. (bilde av orginalrøret ligger nedpå her som vedlegg..det som er forskjell er at det "nye" er litt rettere.. uten så kraftig bøy og litt tykkere...) Har hørt det ikke er plombe i potta på disse! "CDI" boksen, er det det samme som den tenningsgreia ? Men om jeg f.eks trimmer den så den får betydelig bedre toppfart..(f.eks 90) kan jeg da skifte vekter så den går litt saktere men får bedre aks. ? (på en måte bytte ut toppfart med aks. ) 5547566[/snapback] Okey, ja det stemmer at du burde bytte dysen når du skifter ut røret. Det finnes mange forskjellige måter å nedplombere eksosanlegget på, men de fleste metodene bruker en innsnevring i røret som fører ut til selve potten. På sfxen min måtte jeg dog bytte hele eksosanlegget siden hele var laget som èn del. Rullene styrer bare turtallet og det igjen fører til at den girer tidligere eller senere, så de har ikke noe med toppfarten å gjøre. Det du derimot kan gjøre er å kjøpe et lavere dekk bak, men beholde størrelsen på det foran. Da vil den akse bedre til lavere dekk du har, men toppfarten blir 5-10km/t lavere, alt etter hvor mye mindre dekket er enn det gamle. Dette regnes ikke som trim, siden du ikke får høyere toppfart og ikke endrer effekten. Merkeforhandleren/et annet verksted eller mekken fikser isåfall det. Et fint tidspunkt å skifte er når gamledekket er nedslitt. Gjorde dette på Honda sfx'en min, og toppfarten gikk ned fra 100km/t til 93-94km/h, men aksen ble betydelig bedre, selv om den var veldig god fra før av. Nå må jeg nesten lene meg litt framover for at den ikke skal steile når jeg gir maks gass fra null CDI boksen er det samme som tenningsboksen ja. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Er som regel sånn at du bytter ut toppfart med aks, og omvent.. F.eks 50/50% aks og toppfart.. Du vil ha bedre aks så prøver å bytte drev, da får du kanskje 60/40% henholdsvis aks og toppfart Som kjaks kom med et bra eksempel på Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 men de fleste metodene bruker en innsnevring i røret som fører ut til selve potten fikk bekreftet at det er sånn på min ja! ingen plombe i selve enderøret/potta.. men i røret jeg holder på bildet over ;P Rullene styrer bare turtallet og det igjen fører til at den girer tidligere eller senere, så de har ikke noe med toppfarten å gjøre.... Men det jeg tenkte på var; At jeg trimmer med noe annet.. sånn at den går i 90++ deretter bytter jeg vekter.. så toppfarten blir litt lavere..og jeg får bedre aks ? Vil dette funke `? Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) men de fleste metodene bruker en innsnevring i røret som fører ut til selve potten fikk bekreftet at det er sånn på min ja! ingen plombe i selve enderøret/potta.. men i røret jeg holder på bildet over ;P Rullene styrer bare turtallet og det igjen fører til at den girer tidligere eller senere, så de har ikke noe med toppfarten å gjøre.... Men det jeg tenkte på var; At jeg trimmer med noe annet.. sånn at den går i 90++ deretter bytter jeg vekter.. så toppfarten blir litt lavere..og jeg får bedre aks ? Vil dette funke `? 5548280[/snapback] Den får ikke bedre aks om rullene som står i gjør at den kjører på turtallet der den får mest effekt. Vet ikke helt hvordan effektregisteret har endret seg etter du skiftet ut røret i eksosanlegget, men det er mulig den blir litt piggere med ett hakk lettere ruller. Men da må du vite hvilke ruller som står i fra før, og det får du vite av merkeforhandleren. Det regnes ikke som trim. Å skifte rullene endrer ikke toppfarten. Det er i hovedsak to måter å få bedre aks på: 1. Trimtenningsboks (CDI) -Høyere toppfart som kan kompanseres med lavere hjul bak, og da vil altså toppfarten øke til kanskje 75-80 og aksen bli bedre. Vil gjette 85+ uten mindre bakhjul. Definitivt en sikker måte å få bedre aks og litt høyere toppfart. 2. Skifte til ett hakk lettere ruller enn de orginale som står inni, men det er ikke sikkert at aksen blir bedre siden jeg ikke vet om rullene som står i er beregnet for plombert potte, eller uplombert. Om de er beregnet for uplombert, så vil de som står i fungere optimalt, men om de er beregnet for plombert, så vil ett hakk lettere ruller kanskje gi litt ekstra effekt pga. høyere turtall. Scootre er konstruert for å kjøre på samme turtall hele tiden, unntatt de siste km/h opp til topphastighet. Det er det konstante turtallet rullene regulerer. Kanskje litt vanskelig forklart, men håper du skjønner Uten bruk av trimforgasser og tykkere innsug er det ikke sikkert aksen vil øke i det hele tatt, i værste fall avta. Men da er det bare å skifte tilbake til de orginale rullene. Det mc-deler.no skriver om rullene er ikke helt korrekt 3. Du kan skifte til lettere omdrevning og samtidig skifte ut til trimtenningsboks. Da vil nok ikke toppfarten øke, men aksen vil. Dette blir noe lignende som punkt 1, men det er vanskeligere og mer tidkrevende å skifte ut omdrevningen enn å skiftte til et lavere dekk. Når man monterer omdrevningen burde man også bruke en hydraulisk presse, noe man ikke finner over alt. En annen hake er at jeg ikke kan finne noe omdrevningssett til CPI, hverken på mc-deler.no eller crash.no. Endret 4. februar 2006 av kjaks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå