Gå til innhold

På oppfordring - '60-talls retrofarger + skarp

PMnormal

Anbefalte innlegg

Dette bildet hadde jeg egentlig ikke tenkt å vise dere, men lar det stå til likevel. Likte den leken med former disse profilene gav meg, men forsonte meg ikke med den originale fargeballansen. Skjønte tidlig at jeg måtte forholde meg til andre parametre enn dagens perfeksjon for å skape noe spennende ut av det. Valgte å emulere effekten av konsument-fargefilm fra sekstitallet. Fikk effekten med å tweake wb opp til 7700k, og øke saturasjon og høylys-kontrasten + litt tint. Måtte også til med litt utfyllingslys i konverteringen. 20D med 50/1,8. Iso 200, 1/500s og f/8.

Horisonten ser litt skev ut, men det er den faktisk ikke. Det er nok bare de strenge formene som gir en illusjon av at naturen er skjev....

Blir dette for sært?

Edit: Ny versjon av bildet er lagt ut. Den forrige var uskarp gr. downsizing i Picasa. Gjør dere oppmerksomme på dette, slik at ikke nye lesere av tråden tror det har rablet for noen av kommentatorene ;)

post-76334-1138728981_thumb.jpg

post-76334-1138800312_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva var retrofarget i bildet du lastet opp?

Synes motivet blir mer spennende med "gamle" farger.

Ps, du har støv i midten av bildebrikka.

5529454[/snapback]

Det har du pokkermeg rett i. La ikke merke til det før nå, siden jeg stort sett har evaluert jpg-versjonen. Der synes det nesten ikke, men etter tweaking av raw-versjonen er det mye mer synlig. Får gjøre noe med det fort.

Ellers mener jeg at jeg klarte å få fram den litt brune tonen man fort fikk på sekstitallet. Kanskje det skulle vært enda mer tydelig, men jeg prøver meg fram med litt forsiktighet.

Edit: Jeg mente 1960-tallet, ikke 1860-tallet :p

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Personlig likte jeg IKKE bildet. jeg ser den såkalte 1960-tallseffekten din, men jeg liker den ikke. Den er ikke kraftig nok. Synes også at bildet er uskarpt, om dette er en del av 60-tallseffekten tørr jeg ikke uttale meg om. Men det er ikke skarpt i allefall.

Jeg klarer heller ikke egentlgi se noe i motivet. OK, to firkanter og en holme i bakgrunnen? Hva prøver du å si med bildet?

Lenke til kommentar

"to firkanter" - for en fantasi a gitt..... :p

Hadde konstruksjonene vært opp linjet enda bedre så hadde det hatt en god "kunstnerisk effekt" over seg... Men uklar bakgrund & sol / skygge variasjonene ble skjemmende desverre...

Men fortsatt interesert i originalen for å se forvandlingen, da det først å frems er DET som skulle frem i bilde, ikke nødvedigvis motivet....... :)

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
OK, jeg er med deg på den Scorpioen. Forstår

Hinter du til at jeg har dårlig fantasi?  :ermm:  Hører gjerne på hva du klarer å se i de to firkantene som jeg ikke får med meg...

5530210[/snapback]

:p = ironi / tull... ;) (no worries)

Ser vei ikke annet en at det er to uvanlige stålkontruksjoner, kommer ikke på hva de kan være brukt til på kaia..... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det var bare fargen som var retro, og bildet betyr ingenting. Trenger et bilde bety noe, da? Grafisk effekt er nok, mener jeg.

Fargene ville jeg ikke tatt lenger. De er mer enn nok retro for meg. Minner om resultatet du fikk med de gamle, oransje filmene til Agfa.

Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med PMnormal her. "Retroeffekten" er akkurat riktig. Jeg får den "sommerferie i Danmark, 1968" følelsen... Skulle bare hatt noen i periodebadedrakt i bildet for å gjøre illusjonen perfekt. :)

5531047[/snapback]

Presis, og det er nok for meg. At objektet i tillegg er uutgrunnelig for de fleste av oss (inkl. meg), skaper for meg en surrealistisk følelse i grenseland mellom drøm og virkelighet.

Lenke til kommentar

Holder bra dette synes jeg - for min del er komposisjonen mer interessant enn 60-talls-effekten. De to firkantene gir et nesten 3d-aktig preg som suger blikket inn i bildet.

Plager meg at det ser ut til å helle såpass mye til venstre, men jeg ser at det nok er kombinasjonen av de ulike linjene som gjør at det ser sånn ut for vannet ser jo rett nok ut om man bare ser på det.

Lenke til kommentar

Jeg får skikkelig følelsen av gammel svensk film. Hvorfor svensk aner jeg ikke, men jeg kjenner det igjen. De to rammene/firkantene/hvadetmåttevære minner meg om Pink Floyd, av en eller annen grunn. Mulig fordi klokken er nesten halv tre på natta, og jeg nettopp har våknet, men det får så være.

Flott at bildet ikke er helt symmetrisk, det hadde blitt litt for livløst, tror jeg.

Lenke til kommentar

Tusen takk for fin kritikk. Trodde dette skulle bli for sært, men... ;) det er visst mange flere særinger enn meg på forumet :)

Linjene, inkludert horisonten, er faktisk rette. Det ser bare ut som om de er skeive. Det er en merkelig, optisk illusjon som jeg ikke forstår hvordan oppstår. Det er derfor jeg valgte de fargene, for å understreke den snurrige effekten av perfekt uperfeksjon (bla bla bla)

Edit: Skjønner forresten nå at jeg bruker feil verktøy til å downsize bildene mine for forumet. Legger derfor med en som jeg har downsizet i PS i steden. Forstår veldig godt at noen reagerte på skarpheten i bildet. Tenkte at dere kunne ha glede av å se at bildet faktisk er skarpt.

Nå er bildet større, og støvkornene er fjernet med healing brush.

post-76334-1138829907_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...