Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Elendig hastighet med trådløs nettverket

Anbefalte innlegg

Hallo

Må bare prøve igjen for å høre om noen kan gi meg noen svar .

Har Telenors 6 Mbit linje .

Har ca. 5-5,6 Mbits fart nettverkskabelen er koblet i gjennom routeren ,

men som trådløs får jeg bare 1,8 Mbit på målerene . Har prøvd alle tenklige målere . Sjekket at ingen programmer kjører samtidig .

Har en HP nx6125 og Linksys WRT54GX . Modemet er et Topcom 871 BT .

Hva kommer det av ? Er det noen innstillinger som må gjøres ?

Har ikke kryptet nettet heller .

Har utmerket signal styrke , og hastigheten står på 54 Mbps , når jeg setter

musmarkøren over trådløsikonet .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at du har oppdatert driver til nettkortet og firmware på ruter. Vanskelig å si, men:

1) De testene du foretar med både nettverkskabel og trådløst, det gjør du på samme maskin?

2) Mange rutere har en fin logg over hvem som bruker linja, til og med netbios-navn fra pcer med windows fildeling og lignende. Ta en titt der for å se om ikke andre har brukt nettet ditt i det siste. Du kan jo for moro skyld slå på kryptering og se om farten faktisk øker. Har du mange trådløse nett i nabolaget kan det også være lurt å prøve å skifte kanal, det gjøres også i ruteren.

3) Mål gjerne også på en litt annen måte, dvs. prøv å laste ned noen ISO-er fra ftp.uninett.no

edit: leif kom og gikk

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Du skriver at du har problemet med hastighetsmålinger. Er dette bilder som lastes opp, der den måler tiden det tar før bildet er lastet opp ?

I såfall, kan det enkelt forklares med at det tar en del lengre tid før nedlastinger startes på det trådløse nettverket. Hjemme bruker den opptil 5 sekunder på å "gire seg opp" på det trådløse nettverket.

Det går like fort å laste ned som på det kablete, men den bruker lengre tid før den får hastigheten (noen sekunder bare) men, på tester der sekunder teller ganske mye. Så kan du få en "voldsom" hastighetsdropp.

Lenke til kommentar

Går litt tregt med filer også ja, Men det er når jeg tester linjen med hastighetsmåler at den store forskjellen er.

Når jeg tester på den som er kablet får jeg 5900 kbit/s og på den maskinen som er trådløs får jeg 650 kbit/s....ganske stror forskjell det.

En anna ting er at selv om jeg har meget sterkt signal så er ikke overføringshastigheten på mer enn 24 kbit/s.

Normalt burde jeg hatt 48 kbit/s men får ikke mere enn 24 kbit/s

Lenke til kommentar

Har dere MIMO (SRX) kort i maskinene da? Vet at det kan føre til dårlig hastighet derssom man ikke har det. Er vel også to konkurerende MIMO typer ute å går. Vet f.eks at D-Link MIMO og Linksys MIMO fungerer heller dårlig sammen. :hmm:

Skal også være klar over at fordelen med MIMO blir forsvinnende liten utem MIMO kort i maskinene.

Lenke til kommentar

Apropos dårlige hastigheter i WLAN, jeg har i leiligheten en åpen kjøkkenløsning, og igår da jeg skulle poppe popcorn i microen, sank Wlan-hastigheten fra 54mbit til 1mbit konsekvent i de 2:20 microen stod påslått...

Sjekk om det er annet trådløst utstyr som står i veien / unødvendige hindre osv.

Mikrobølgeovner fungerer som kjent på ~2450MHz, noe som er veeeldig nært 802.11b/g..

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar

jeg bruker å poppe den i 2,40 sekunder..blir bedre da :!:

Jeg har ikke mimo i noen av de pcène som er oppkoblet mot ruteren. men det skal vel fungere allikevel..i den bærbare har jeg Intel 2200BG..

Nå som jeg har noen eksperter her...er det noen som kan svare på hvorfor jeg ikke klarer å legge inn ny firmware på min WRT54GX....den begynner å oppdatere men så blir det helt hvit skjerm og ingenting skjer mere....jeg må resette ruteren ved å ta ut kontakten for å komme inn på den igjen...

Og når jeg kommer inn så har den ikke oppdatert firmwaren....

Lenke til kommentar

Hei. Vet ikke om dette hjelper i ditt tilfelle. Gjorde det hos meg,så jeg kan nevne det.

Har en Linksys wrt54g ruter. Var plaga med veldig dårlig fart på en bærbar-pc som var koblet til det trådløse nettverket.

Alt jeg gjorde var å bytte kanal på "wireless" inne på rutern.

Hadde kanal 6 før, bytta til kanal 10, ble noe helt annet med en gang.

Trodde ikke dette med det samme, så jeg byttet til 6 igjen med det resultat at farten dalte til 1/10. Fant ut at kanal 6 var problemet her i gården ihvertfall.

Farten var helt ok på både kanal 8 og 10. Så det kan jo være verdt et forsøk...

Lenke til kommentar

nei ingenting nytter :no:

Når jeg kobler den bærbare til ruteren med trådkabel så er hastigheten fin men så snart den kobles opp via trådløst så ramler den helt ned i 200 kbit/s.

jeg har installert IE7...kan det ha noe å si??

Kan det være noe annet software som er problemet?

Har nå også prøvd med dama sin bærbare og der fungerer det helt fint :thumbdown:

Lenke til kommentar

Er det EU firmwaren du prøver?

http://www-de.linksys.com/servlet/Satellit...FVisitorWrapper

Der finner du 2.00.12 firmwaren, den er engelsk og skal fungere på routeren din. Det er v2 av routeren du har?

I dårlig hastighetssammenhengen kan jeg ikke si mye, sjekk innstillingene på laptopen, det kan være noe der.

Scan området ditt for andre trådløse nett som kan sende på samme kanal, prøv å bytt kanal for å unngå forstyrrelser.

Det kan være andre kilder som forstyrrer signalene dine. Jeg hadde noe av det samme problemet selv, det ordnet seg med en firmwareoppdatering. Men nå har jeg andre problemer :/

Håper du får det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...