Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å ta en kjapp og enkel oppsummering:

 

C++ blir ofte betraktet som en 'hack' for å få objektorientering i C. Det kom på 90-tallet. Har få sperrer og lar deg gjøre alt mulig, noe som kan føre til svært dårlig kode hvis man ikke er disiplinert. Er beryktet for 'memory leaks' fordi det er så vanskelig å passe på alt. Kan være svært tungvindt å bruke.

 

C# er et topp moderne språk, ligner mye på Java. Retter opp alt som er galt med C++. Er ganske enkelt å bruke.

 

Ser liten grunn til å lære seg C++ i dag. C# og Java er mye bedre valg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Den aller største forskjellen er .NET framework. C# er laget for det, C++ er det ikke Med .NET rammeverket er alle de "kjedelige" tingene gjort for deg på forhånd, og du trenger bare å pusle sammen brikkene på toppen forå få ting til å kjøre. Med C++ må du gjøre veldig mye mer selv. Mulig det finnes en C++ / .NET kombomulighet, men C++ er ikke akkurat laget for .NET.

 

Hva har du lyst til å programmere? Vanlige applikasjoner eller spill? Prøv å finne ut hva du har lyst til å gjøre, og så kan du jo sjekke om hvordan disse to språkene ligger an i forhold til dette.

 

Kirikiri

Endret av Kirikiri
Lenke til kommentar
nei,  C++ er veldig fint å begynne med til enkle konsollapplikasjoner, for da kan man konsentrere seg om selve koden, og lære syntaxen. Hopper man rett på Java eller C# er det veldig lett å bli forvirret av alt fancy tilleggsting man kan gjøre

5810214[/snapback]

Overhodet ikke enig. Det er da minst like enkelt å lage en konsoll applikasjon i C# og Java.

 

En av de aller enkleste måtene overhodet for å begynne med programmering i dag må jo være å laste ned Visual C# 2005 Express. Gratis og med en haug lett tilgjengelige tutorials.

Lenke til kommentar

Hver til sitt bruk mener nå jeg.

<sarkasme>

C# er som alle vet kjempeportabelt, så la oss alle bare omfavne det med en gang..

</sarkasme>

 

C++ started som "C with classes" på begynnelsen av 80-tallet, før språket etterhvert utviklet seg til et eget språk med mye større fleksibilitet enn C. C++ er langt fra noen "hack av C". C++ er en videreutvikling av C, som er kompatibel med mye C sin eldre syntaks. Dette har også visse bekostninger:

 

I C++ kan det oppstå memory leaks dersom man ikke er forsiktig, men her ligger også mye av kraften til C++. Du har full kontroll over minne, både allokasjon og deallokasjon.

 

Som oskaremil sier, er C++ et såpass avansert språk at du som oftest vil legge fokus på å lage biblioteker og konsollapplikasjoner, istedenfor GUI. Dette er også noe som skiller klinten fra hveten, da C++ krever mye mer av programmereren både tankemessig og motivasjonsmessig.

 

C++ har et mye mindre standardbibliotek enn Java og C#, men det finnes mange biblioteker laget av andre som gir deg mye funksjonalitet.

Fordelen med C++ over mer "moderne" språk er spesielt hastigheten.

Personlig digger jeg C++ for å lage konsollapplikasjoner, da du føler at du har full kontroll, og du lærer mye mer om hvordan maskinen din virker.

 

C# er blitt en slags erstatning for VB(*grøss*), der ting kan gjøres kjapt og enkelt. Misforstå meg rett. VB er hat, C# er <3.

Syntaksen minner mye om C/C++ og Java, noe som gjør programmering i C# ganske enkelt dersom du har erfaring fra noen av disse språkene. Microsoft har gjort en kjempejobb i å gjøre C# og det massive biblioteket som medfølger intuitivt og enkelt.

Brukergrensesnitt i C# er lett som bare det, ved bruk av f.eks. visual studio eller SharpDevelop. Jeg foretrekker og anbefaler C# i forhold til Java da Java har en del "issues" jeg ikke liker. Ulempen med C# er portabiliteten; for tiden støttes C# bare av Windows.

Det er et prosjekt som heter Mono som jobber med å få C# på Linux, men på portabilitet er fortsatt Java kongen.

Standard C++ er også portabelt, men må kompileres på nytt for hver plattform. GUI er typisk ikke portabelt i C++.

 

 

Du lurer på hva som er lurest og lære, og jeg vil svare begge ;)

Selv har jeg satt meg som mål å kunne skrive og forstå C++, C#.NET og Java. Da dekker du sikkert 90% av det det kan være behov for på markedet idag ([synsing])

Overgangen fra Java eller C# -> C++ er antakelig verre enn motsatt vei, og vil garantert gi deg memory leaks i starten. I tillegg må du jobbe for føden i C++, mens i Java og C# får du veldig mye gratis.

 

 

 

Edit:

Enkelte grove skriveleifer.

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...