jonimport Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 hei! Jeg går GK Elektro. Og sliter litt med og forstå alt i elektroteknikk og elektronikk. Det er altså regneoppgavene jeg sliter litt med. Men finnes det ei side på internett, der det står eksempel oppgaver!! og hvordan man regner seg fram til svaret. Det er sykt mange formler man må huske....snu om på ....o.s.v i elektroteknikk. Men jeg har et parr spørsmål/oppgaver jeg ønsker og få svar på: Eksempel.1: En kondensator får en reaktans på 300 (ohm) når den er koplet til en vekselspenning på 24V med en frekvens på 400Hz. Hvor stor er kapasitansen til kondensatoren? Eksempel.2: En spole får en reaktans på 50 (ohm) når den er koplet til en vekselspenning på 75V med en frekvens på 200Hz. Hvor stor er induktansen til spolen??? Eksempel.3: Hvor stor reaktans får en kondensator på 220 (mikvo 10 i -6) F når den blir koplet til en vekselspenning på 100V og 50Hz?? Jeg er usikker på hvilken formler jeg skal bruke. Men hva betyr f og c?? Jeg håper jeg kan få svar på noe Det hadde osså vert supert, hvis det er en som kan regne ut en oppgave til meg sån at jeg forstår hvordan jeg skal gjøre dette Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Svar på oppgave 1: http://no.wikipedia.org/wiki/Kapasitans Svar på oppgave 2: http://no.wikipedia.org/wiki/Induktans f = Frekvens målt i Hz C= kapasitans Lenke til kommentar
S.L.F Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 det skal jo stå i skolebøkene dine! ring lærern det brukte jeg å gjøre, han sluttet å gi oss lekser:P Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Det er bare en måte å lære det på, og det er (desverre) å jobbe med faget! Hvis du ikke gjør oppgaver kommer du (sannsynligvis) aldri til å få en god karakter. Et triks kan være å skrive opp ofte brukte formler på ett ark etterhvert som du løser oppgaver. Da slipper du å slå opp i boka hele tiden. Skriv også opp hva de forskjellige bokstavene betyr. Dette hjalp meg veldig i eksamenslesingen... For å finne kapasitansen i eksempel 1 bruker jeg: Xc = -1 / (2*pi*f*C) Ganger med C/Xc på begge sider, og får: C =- 1 / (2*pi*f*Xc) Setter inn tall: C =- 1 / (2 * pi * 400Hz * 300Ohm) = 1,32 uF Utgangspunktet mitt er denne Wikipedia-siden. Med forbehold om feil, det er 15 år siden GK Elektro... Endret 1. februar 2006 av Mr Burns Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Men hvordan skal man vite at man gjør en oppgave riktig eller ikke? Kan godt hende man får til en oppgave som viser seg å være FULLSTENDIG feil Formelen for utregning av kondensatorens reaktans: Xc = 1 / (2*pi*f*C) Vi snur om på formelen slik at vi finner C (vi har allerede Xc): (Kryssmultiplisering er UTROLIG kjekt å kunne! I praksis betyr det at du kan flytte bokstaver/tall fra "under brøkstreken" til "over brøkstreken" på den andre siden av =-tegnet (og motsatt, seff. Slik flytter man altså Xc til "under brøkstreken" og C til "over brøkstreken". (Vrient å forklare uten å tegne :S ) Vi fikk ikke lære dette ordentlig før litt uti GK. Plutselig var alle formler MYE lettere! C = 1 / (2*pi*f*Xc) = 1 / (2*3,14*400hz*300ohm) = 1,3269639065e-6F. Kan godt hende utregninga her er feil.. Lenge siden sist jeg regnet det. Hvis jeg regner riktig, blir svaret 1,32µF. Usikker på om det korrekt.. Endret 1. februar 2006 av [ReXoR] Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Bare spør læreren om han kan se på det du har gjort. Du kan også bruke formelen jeg linker til [ReXoR]: Da blir det slik: C = 300 ohm / 230 V = 1,304 Endret 1. februar 2006 av Fez Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Bare spør læreren om han kan se på det du har gjort. Du kan også bruke formelen jeg linker til [ReXoR]: Da blir det slik: C = 300 ohm / 230 V = 1,304 5532588[/snapback] Men Ladningskapasiteten Q er ikke oppgitt, og din formel kan derfor ikke brukes. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) I så fall, må det være en helvetes kondensator på 12,5F. Her er forresten en trinnvis forklaring på hvordan jeg "gjør om" formelen. Endret 1. februar 2006 av [ReXoR] Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) ,01/02-2006 : 10:01]I så fall, må det være en helvetes kondensator på 12,5F. Her er forresten en trinnvis forklaring på hvordan jeg "gjør om" formelen. 5532613[/snapback] Engasjerer flisespikkemodus: Jeg må innrømme at jeg finner beskrivelsen din noe tvilsom. Man "lager" ikke en brøkstrek... Her er mitt bidrag til forvirring: Endret 1. februar 2006 av Mr Burns Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Joda, man kan gjerne tegne en, bare passe på at tallet som er der fra før blir teller. :] Så kan man flytte og dandere ting som man selv ønsker. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Men hvordan skal man vite at man gjør en oppgave riktig eller ikke?Kan godt hende man får til en oppgave som viser seg å være FULLSTENDIG feil Det er helt vanlig og mennesklig å ha feil fra tid til annen. Det er en av de tinga vi lærer av. Å spør om hjelp til en oppgave er ikke problem, men vis at du har jobbet med det. Det er skjelden folk gidder engasjere seg for å gjøre leksene for deg. I verste fall får du servert en hoax, og da er det bedre å ha gjort feilen helt på egenhånd... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Bruk skuleboka og formelboka. Lær deg kva dei forskjellige komponentane er og kva betegnelse som blir brukt. Teikn opp kretsane og få ein oversikt. Det er lett å finne ein kalkulator som rekner det ut for deg, men som læraren min sa "Du lurer berre deg sjølv". Hvilket er heilt korrekt. Oppgåvene skal reflektere dine kunnskaper i faget, og ved å ta snarvegar går det ikkje på fram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå