scirocco Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Lynnedslag er som kjent ikke spesielt heldig for følsomme pc-komponenter og kan være litt vanskelig å få dekt av forsikringen. Tenk deg at pcen ikke blir ødelagt direkte av lynnedslaget, men dør 3 måneder senere. Kan du da bevise at det var et lynnedslag som tok knekken på pcen og ikke alderdom? Det skjedde i alle fall med videospilleren min. Kunne ikke bevise noe som helst og måtte pent betale for en ny en. Først tenkte jeg å kjøpe overspenningsvern som jeg dytter i stikkontakten. Dette kan ta små overspenninger, men klarer ikke alt. Deretter tenkte jeg på UPS. På APC sin hjemmeside leste jeg at deres UPS av typen APC CS 500 garantert ville beskytte mot lynnedslag, i tillegg til at den fjernet mye elektrisk støy. Som bonus nesten vil man også kunne ta ned pcen ved strømbrudd, uten at data går tapt. Hele greia koster 1000 kr på databutikken.com, altså ikke mye dyrere enn et overspenningsvern. Men virker det like bra som produsenten lover? At pcen stopper ved strømbrudd skjer kanskje en gang i året, mens at pcen henger seg og jeg må bruke reset knappen skjer sikkert hver dag. Derfor gir jeg vel egentlig blanke i batteriet til ups-et. Hovedsaken er vel beskyttelse mot lynnedslag. Posten ble vel litt lang, så for å summere opp: Vil UPSet stå imot og beskytte mot lynnedslag, slik produsenten lover? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 ja, om du ikke får lynet i huet da... :wink: Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 14. september 2002 Forfatter Del Skrevet 14. september 2002 Quote: Den 2002-09-15 01:04, Jannis-15 skrev:ja, om du ikke får lynet i huet da... :wink: Takk. Etter den overbevisende argumentasjonen er det jo bare og løpe og kjøpe.. Lenke til kommentar
Ungankable Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Man får overspenningsvern som klarer jobben, men på noen typer kommer en liten puls igjennom før den rekker å "bryte av" strømmen. Har ikke satt meg i hva man må ut med for å få en som er helt sikker, men hadde en følelse av at de var litt dyrere en ca 1000,-. Men det er bare en antakelse fra meg :smile: Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 jah.. betale 20 000 for å beskytte en PC til 15 000 er jo greit :smile: Lenke til kommentar
fredster Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Ja, en UPS vil beskytte maskinen din mot et evt. lynnedslag ! Men en annen ting man også bør være klar over er alle de såkalte transientene (på godt norsk STØY)som er på strømnettet her hjemme. De river og sliter i komponentene i makinen din, og KAN til slutt medføre at den går i stykker. I tillegg kan det å stå ubeskyttet mot disse føre til ustabilitet og mange rare feil. Ved en undersøkelse utført av IBM (tror jeg det var) så forsvant opptil 80 % av såkalt uforklarlige feil, etter at en UPS ble installert !!! For flere detaljer se http://www.makker.no/informasjon/10grunner.htm Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 19. september 2002 Forfatter Del Skrevet 19. september 2002 Quote: Den 2002-09-19 13:55, skrev fredster:Ja, en UPS vil beskytte maskinen din mot et evt. lynnedslag ! Men en annen ting man også bør være klar over er alle de såkalte transientene (på godt norsk STØY)som er på strømnettet her hjemme. De river og sliter i komponentene i makinen din, og KAN til slutt medføre at den går i stykker. I tillegg kan det å stå ubeskyttet mot disse føre til ustabilitet og mange rare feil. Ved en undersøkelse utført av IBM (tror jeg det var) så forsvant opptil 80 % av såkalt uforklarlige feil, etter at en UPS ble installert !!! For flere detaljer se http://www.makker.no/informasjon/10grunner.htm Men vil et billig ups til 1000 kr greie å beskytte mot lyn og filtrere strømmen? Lenke til kommentar
B|2bb3r Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Den viktigste funksjonen til en UPS er i grunn å sikre en server/PC kontinuerlig strøm på samme spenningsnivå. Det klarer de meget effektivt, i tillegg har den noe strøm i et batteri for å kunne holde serveren/PC'en i drift ved kortere strømbrudd. Den er ikke ment til å kunne takle lengre strømbrudd. Hva mener du med lynnedslag ? Slår lynet ned i huset ditt, så har det vel ikke så mye å si om du har UPS eller ikke. Slår det ned i et hus i nærheten så har vel du sikringer hjemme, som forhindrer oversjokk av strøm. Jeg mener ikke med dette at en UPS er unødvendig, men jeg vil heller påstå at det er mer gjenstanden for beskyttelse imot variasjon i spenning på strømmen. Lynnedslag er nok litt ekstremt, ville ikke stolt på at en 1000NOK UPS kan beskytte mot det. Men ellers så er APC en bra produsent, som jeg virkelig kan anbefale. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 19. september 2002 Forfatter Del Skrevet 19. september 2002 Quote: Den 2002-09-19 15:31, skrev B|2bb3r:Hva mener du med lynnedslag ? Slår lynet ned i huset ditt, så har det vel ikke så mye å si om du har UPS eller ikke. Slår det ned i et hus i nærheten så har vel du sikringer hjemme, som forhindrer oversjokk av strøm. Med lynnedslag mener jeg hvis det slår ned i nabolaget. Sikringene i huset slår ikke ut ved høye spenninger på kort tid, i alle fall ikke fort nok. Ellers kommer det jo ofte relativt for høye (eller for lave) spenninger som er fint å få luka bort. Spørsmålet mitt var om et så billig ups kan gjøre denne jobben. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Mange gode tips i denne ::Dan Lenke til kommentar
fredster Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Quote: Den 2002-09-19 14:52, skrev scirocco: Quote: Den 2002-09-19 13:55, skrev fredster: Ja, en UPS vil beskytte maskinen din mot et evt. lynnedslag ! Men en annen ting man også bør være klar over er alle de såkalte transientene (på godt norsk STØY)som er på strømnettet her hjemme. De river og sliter i komponentene i makinen din, og KAN til slutt medføre at den går i stykker. I tillegg kan det å stå ubeskyttet mot disse føre til ustabilitet og mange rare feil. Ved en undersøkelse utført av IBM (tror jeg det var) så forsvant opptil 80 % av såkalt uforklarlige feil, etter at en UPS ble installert !!! For flere detaljer se http://www.makker.no/informasjon/10grunner.htm Men vil et billig ups til 1000 kr greie å beskytte mot lyn og filtrere strømmen? En slik UPS vil KUN beskytte mot lynnedslag ! For å få en UPS som beskytter mot strømbrudd, overspenninger og lynnedslag, må du ut med ca 3000,- eks. mva. Da får du en "Line-Interactive UPS" men for at den skal beskytte mot spennings- og frekvensvariasjoner i tillegg så må du nok ut med en del mer er jeg redd. Da må du ha en såkalt "Online UPS" til ca 6000,- eks.mva. Dette er riktig nok "villedende" pris til forbrukere. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Hmmm...kjøpte en skjøteledning med innebygget overspenningsvern ifra biltema til 69,90 jeg..hehe Noe sier meg at jeg muligens ikke helt fikk hva jeg trodde.. Lurer på hva den egentlig inneholder og hva den egentlig er i stand til å beskytte imot.. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Quote: Den 2002-09-15 01:48, skrev Os|r|s:jah.. betale 20 000 for å beskytte en PC til 15 000 er jo greit :smile: Det er tydelig at du ikke er helt oppdatert hva prisnivå angår. En annen ting er at du tydeligvis ikke HAR FILLA PEILING på hvor mye den informasjonen som ligger på en PC er verdt for et firma (og privatpersoner). For å understreke dette får du resultatet av en undersøkelse : 90 % av alle selskap som opplever et computerhavari og ikke har noen redningsplan, er "out of business" innen 18 måneder. (Kilde: PriceWaterhouseCoopers) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå