Theo343 Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Dette har utviklet seg til et sirkus og det har blitt benyttet markedsmetoder jeg misliker sterkt! Starten. For ikke så lenge siden kostet Opteron 165 ca. 2180,-(er vel den laveste prisen jeg selv har observert nevnt). Så kom det signaler om at AMD ville øke prisene på Opteron for å flytte "uønsket" fokus tilbake til X2 og samtidig gjøre noen X2 modeller billigere. Ringer i vannet Det som skjedde rett etter nyhetene var at Opt165 øyeblikkelig steg 3-400,- og havnet på rundt 2350-2600,- på de fleste butikkene. Disse signalene viste seg imidlertidig å være mer rykter enn sannhet fordi prislister i etterkant hadde senktet prisene på Opteron. SHG.NO så ut til å være en av de få som ikke utnyttet denne ryktestrømmen kynisk og hadde sine prislister ca. på 2.380,- resten hoppet til rundt 2.600,-(muligens disse da hadde de på rundt 2.300 før det). Bølgen når land Nå kun i kort tid etter hvor det har kommet flere signaler om at denne taktikken ikke var benyttet og prisene på Opteron165 ville gå ned fra AMD, så har prisene steget ytterligere i nettbutikkene. Nå ligger de på rundt 2.850,-. Mens i utlandet er de fortsatt lavt priset. Resultater Dette har jeg ikke helt sansen for AMD. Og dere kan kalle det markedsføringstrategi, for meg ble dette et spill for galleriet og er kunstig skapt for å skru prisene opp på et produkt. Reaksjoner Hva har dette ført til for meg? Jeg ble såpass irritert og skuffet over dette trekket at jeg for første gang vil vurdere Intel mye sterkere enn AMD på min nye PC. Jeg tenker Pentium-M Yonah el. AMD kan stå i skammekroken og se hvor mange kjøpere dere mister på dette. Jeg regner med at flere enn meg har reagert på dette og at det hadde vært fint om AMD og andre kom med en endelig avklaring på dette. EDIT: Andre må gjerne kaste lys over situasjonen hvis det har vært så lite informasjon rundt dette at jeg tar feil. Endret 1. februar 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Opteron 165 har da aldri kostet så lite? Her er grafen fra Prisguiden: https://prisguiden.no/mod_price_history....roduct_id=35875 Forumet tror desverre ikke på at det er et bilde, så jeg får ikke lagt det inn som vanlig. At nettbutikkene muligens prøver å sko seg på høy etterspørsel synes jeg ikke er så rart, men at AMD plutselig bare nekter å oppfylle bestillinger er i beste fall elendig kundebehandling. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Jeg mener ikke de første som kjøpte, men de som var litt etter snakket om priser rundt 2150-2250,- ca. Jeg synes heller ikke det er rart at nettbutikkene gjør det. Men jeg synes det er feil når dette presset er kunstig skapt av AMD å da i tillegg sko seg på det. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Hørte et sted at opty ikke lengre skulle selges til menigmann.. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Det eneste tullete her er denne tråden. AMD gjorde en feilvurdering når de prissatte Opteron for s939. De hadde rett og slett aldri regnet med at entusiastene skulle kaste seg over Opteron i den grad vi har gjort, og nå MÅ de prioritere å levere Opteron til de som virkelig har bruk for slike prosessorer. AMD har rett og slett ikkje nok produksjonskapasitet til å levere til ett større marked, derfor har de begrenset salget til retail og prioriterer de som bygger arbeidsstasjoner og servere. Noen kommer til å være heldige i fremtiden også og få kjøpt Opteron, kan hende AMD øker produksjonskapasiteten så tilgangen blir bedre. Men det eneste dumme AMD har gjort har etter min mening vært å prise Opteron for lavt i forhold til vanlige Athlon 64. Eg tror ingen hadde stusset om Opteron 144 hadde blitt priset til 2000-2500kr fra begynnelsen av. Men når den var billigere enn den billigste Athlon 64 så burde de forstått at folk ville kjøpe de i bøtter og spann. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Hvorfor skulle tråden være tull, dette er obesevasjoner som er gjort siden starten. Og går de først ut og priser og selger Opteron165 som løsvare(ikke kun OEM) slik de har gjort, så kan de ikke ha vært så på jordet med å gjøre det at de ikke regnet med å få solgt de i betydelig kvanta? Så jeg er ikke enig i at dette var beregnet for servermarkedet. EDIT: Hvis Opteron heretter ikke lenger skal selges til "meningmann" så forstår jeg ikke strategien. Opteron er ikke ene og alene regnet til servere. Det er egne serier regnet for eks. smp workstation og smp server. Snorre er vel en av de første som kjøpte en serie regnet for "hardcore" smp workstation,. 248 cpuene hvis jeg ikke husker feil. Videre så er 100 serien også regnet for workstation dual-core markedet. Så hva er poenget med da å fjerne den fra "menigmann" markedet? Hvis denne påståtte strategien, som jeg ikke selv finner noe dekning for noe sted, er sann så må de jo gå kun over til dedikert OEM salg på disse CPU'ene og i tillegg da kun til maskinprodusenter. Men det har aldri vært gjort tidligere? Dragavon: Jeg er enig i en ting du sier og det er at de dummet seg ut på prisene som var i midten av retail salget på Opteron165. Man kan kanskje heller vinkle det dit at denne da _lave_ prisen i midten, som de selv la opp til, raserte markedet for denne flotte CPU'en. Jeg er nok litt frustrert også oppe i denne rariteten fordi jeg gjerne skulle hatt en slik selv og derfor litt oppgitt over det som har skjedd her. Skal de selge den på retail og i tillegg gir lave priser så må de også sørge for å ha produksjon i bakhånd. De har rett og slett undervurdert markedet kraftig, og det går utover meg som forbruker. Endret 1. februar 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 Jeg må si at jeg urettferdig dro inn webbutikkene i dette scenarioet. Strategien til AMD er også noe som har rammet Webbutikkene i tillegg til oss, så det at prisene øker i butikkene er selvf. forståelig. Var viktig å fremheve for ikke å virke urimelig på dette. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Skjønner godt at du er irritert. Eg er forholdsvis heldig som har to Opteron 165 Men AMD har helt sikkert inngått avtaler med HP og lignende workstation-produsenter om levering av ett visst anntall Opteron. Når de ikkje klarer å dekke etterspørselen så må de bare prioritere disse inntill de klarer å øke produksjonen. Eg tror tilgangen på Opteron vil bedre seg når ting går seg til litt. Lenke til kommentar
asad Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hmm. har faktisk ikke engang vurdert intel. Har vært for opteron innstilt til nå. Kanskje det er på tide å sjekke ut hva Intel har på lager Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hmm. har faktisk ikke engang vurdert intel. Har vært for opteron innstilt til nå. Kanskje det er på tide å sjekke ut hva Intel har på lager 5537428[/snapback] Jeg synes at det er alt for lite snakk om Intel på dette forumet. Det var litt rundt p-m, men døde fort ut og det var for det meste de mest ekstreme klokkerne som skaffet seg dette. Synes flere kunne valgt Intel Problemet er jo at mesteparten på forumet skal spille Lenke til kommentar
asad Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hmm. har faktisk ikke engang vurdert intel. Har vært for opteron innstilt til nå. Kanskje det er på tide å sjekke ut hva Intel har på lager 5537428[/snapback] Jeg synes at det er alt for lite snakk om Intel på dette forumet. Det var litt rundt p-m, men døde fort ut og det var for det meste de mest ekstreme klokkerne som skaffet seg dette. Synes flere kunne valgt Intel Problemet er jo at mesteparten på forumet skal spille 5537449[/snapback] 80% av alle på forumet har amd tror jeg.Virker hvertfall sånn utifra antall amd poster. Har bare hatt intell 1 gang i mitt liv, og det var på min første pc , for , tja 6 år siden.Var 15 på den tiden. Husker jeg ikke reinstallerte pc`en på over ett år. Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) minst 80% har nok amd.. Vi med intel er vel ikke de som roper høyest heller... Men om noen faktisk tenker intel, 1. Ikke kjøp intel om du ikke skal klokke 2. Ta en titt på nye 65nm prosessorene, de er fortsatt varme og trekker mye strøm(er vel litt bedre enn 90nm), men de klokker ganske sykt... Dual core opp rundt 4.5+- og single core nesten 5+- Endret 1. februar 2006 av Npvk_X Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2006 (endret) Jeg skal absolutt klokke. Hvilke prosessorer og hk tenkte du på intel? dualcore? Ellers tenkte jeg at dette kunne være av interesse for tråden. Hej, Jeg skriver til dig, da du har en bestilling liggende på Opteron 165, som vi nu har haft i restordrer hos AMD siden midten af november måned. - Vi har hidtil hele tiden fået besked om, at vi snart får dem, men igen, igen fået skubbet leveringstiden. I aftes har jeg fået denne mail fra AMD (se den evt. herunder), det er en intern mail rundt til AMD forhandlerne. Heri skriver de, at priserne med det samme er ændret, og det har givet sig udslag i markant højere priser på alle Opteron CPU'er i 100 serien. Vores indkøbspris på denne Opteron 165 er i nat steget med i alt 250 kr. excl. moms - dvs. i alt 312,50 kr. inkl. moms... Jeg kan af denne grund ikke sælge dig denne CPU til den oprindelige bestilte pris. Jeg har snakket med AMD og deres distributører i over 2 timer her til morgen, og jeg har virkelig presset på for, at få leveret de CPU'er til den oprindelige pris, men de er kort sagt fuldstændig ligeglade hos AMD, da de kun vil have Opteron serierne ud til erhvervsmarkedet, og ikke til slutbrugere som kun bruger disse til overclocking - dette er blevet sagt fra AMD distributøren, AMD vil naturligvis ikke selv sige dette direkte... Situationen er ganske uholdbar, det er simpelthen for dårligt af AMD; specielt når vi har lagt vores indkøbsordrer for over 2 måneder siden, og nu har fået dem slettet... Til gengæld vil de nu meget gerne have ordrerne, men naturligvis bare til den nye pris - jeg har forsøgt alt for, at få dem til den oprindelige pris, dog uden held. Jeg kan kun beklage mange, mange gange på vores egne og AMD's vegne, det her er bare ikke godt nok, det er voldsomt frustrerende for os, da vi nu har 160 stk ordrer fra jer kunder, og nu må sige, at vi alligevel ikke kan sælge dem - i hvert fald ikke til den oprindelige pris, det beklager jeg meget!"" "" Jeg har dog det samme problem mht. leveringstiden, den er ikke blevet bekræftet på AMD, men jeg formoder ikke, at der går meget lang tid endnu, da de nu hæver prisen, det er formodentligt pga. de så småt er ved, at få produceret nok - det er dog kun et gæt fra min side."" Endret 2. februar 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå