thax Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Jeg lurer på hvordan jeg får til å telle ned x antall minutter/sekunder i en variabel*. På nordicmafia.net bruker de nedtelling på diverse ting (fengsel, tyveri osv.) Jeg tenker på å telle ned 1 dag, slik at en IP-adresse ikke kan få opp counter-tallet på siden min før om 1 dag. * - BØR være en variabel Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Velkommen til forumet Jeg har en kodesnutt som ikke burde være så veldig vanskelig å skrive om til å returnere en verdi (orker bare ikke nå) function countdown($unixtime, $type = "4", $day) { $now = date("U"); $event = $unixtime; if ($event > $now) { $difference = $event - $now; $minutes = $difference / 60; $minutes = round($minutes, 2); $hours = $difference / 3600; $hours = round($hours, 2); $days = $difference / 86400; $days = round($days, 1); //$days = explode(".", $days); //$days = $days['0']; $weeks = $difference / 604800; $weeks = round($weeks, 2); switch($type) { // Seconds case "1": switch($difference) { case "0": echo "<b>" . $difference . "</b> seconds until " . $day; break; case "1": echo "<b>" . $difference . "</b> second until " . $day; break; default: echo "<b>" . $difference . "</b> seconds until " . $day; break; } break; // Minutes case "2": switch($minutes) { case "0": echo "<b>" . $minutes . "</b> minutes until " . $day; break; case "1": echo "<b>" . $minutes . "</b> minute until " . $day; break; default: echo "<b>" . $minutes . "</b> minutes until " . $day; break; } break; // Hours case "3": switch($hours) { case "0": echo "<b>" . $hours . "</b> hours until " . $day; break; case "1": echo "<b>" . $hours . "</b> hour until " . $day; break; default: echo "<b>" . $hours . "</b> hours until " . $day; break; } break; // Days case "4": switch($days) { case "0": echo "<b>" . $days . "</b> days until " . $day; break; case "1": echo "<b>" . $days . "</b> day until " . $day; break; default: echo "<b>" . $days . "</b> days until " . $day; break; } break; // Weeks case "5": switch($weeks) { case "0": echo "<b>" . $weeks . "</b> weeks until " . $day; break; case "1": echo "<b>" . $weeks . "</b> week until " . $day; break; default: echo "<b>" . $weeks . "</b> weeks until " . $day; break; } break; default: echo "Non-existant view type specified in countdown \"" . $day . "\""; break; } } else { echo "Event \"" . $day . "\" has passed"; } } EDIT: Virkemåte: countdown(<tid å telle ned i (unix-format)>, <visningsmåte>, <navn på tingen du teller ned til>); Endret 31. januar 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
thax Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 tusen takk;) får se om jeg får bruk for den. men hvordan får jeg et klokkeslett på siden til å oppdaterest hvert sekund? (format: date("H:i:s")) jeg er fersk i PHP, men lærer fort Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 tusen takk;) får se om jeg får bruk for den. men hvordan får jeg et klokkeslett på siden til å oppdaterest hvert sekund? (format: date("H:i:s")) jeg er fersk i PHP, men lærer fort 5529622[/snapback] Det går ikke. PHP er server-side. Skal du ha nedtelling i selve nettleseren må du til med noe på klientsiden, altså Javascript e.l. Lenke til kommentar
thax Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 tusen takk;) får se om jeg får bruk for den. men hvordan får jeg et klokkeslett på siden til å oppdaterest hvert sekund? (format: date("H:i:s")) jeg er fersk i PHP, men lærer fort 5529622[/snapback] Det går ikke. PHP er server-side. Skal du ha nedtelling i selve nettleseren må du til med noe på klientsiden, altså Javascript e.l. 5529659[/snapback] Akkurat. Er det mulig å kjøre PHP-funksjoner i f.eks. en HTML-link? (<a href="countdown();">) Jeg vet hvordan å bruke <a href="javascript:<funksjon>">, men finnes det en måte å kjøre PHP istedenfor JavaScript? Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 prøv <a href="<?php countdown(); ?>"></a> Lenke til kommentar
thax Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 prøv <a href="<?php countdown(); ?>"></a> 5530078[/snapback] Der var visst den metoden jeg hadde prøvd som ikke virket. Feilskriving typisk. Men tusen takk for hjelpen på newbie-spørsmålene mine folkens! Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 prøv <a href="<?php countdown(); ?>"></a> 5530078[/snapback] Jaha? Mine PHP-kunnskaper tilsier at det overhode ikke vil fungere ... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Er det mulig å kjøre PHP-funksjoner i f.eks. en HTML-link?(<a href="countdown();">) Jeg vet hvordan å bruke <a href="javascript:<funksjon>">, men finnes det en måte å kjøre PHP istedenfor JavaScript? 5530025[/snapback] Det går ikke. PHP er server-side. Skal du ha nedtelling i selve nettleseren må du til med noe på klientsiden, altså Javascript e.l. 5529659[/snapback] Les hva han skriver da. PHP prossesseres bare på serveren, og skriver ut KUN ren HTML til brukeren. Brukeren vil aldri kunne styre PHP på den måten du tenkte EDIT: Ernie da, så treig du er EDIT: Forresten, du spesifiserte litt mer enn meg da. PHP kan printe ut det meste, alt fra HTML til bilder. Men man vil ikke kunne styre koden på det viset trådstarter tenkte, det var det jeg mente... Endret 31. januar 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) tusen takk;) får se om jeg får bruk for den. men hvordan får jeg et klokkeslett på siden til å oppdaterest hvert sekund? (format: date("H:i:s")) jeg er fersk i PHP, men lærer fort 5529622[/snapback] Det går ikke. PHP er server-side. Skal du ha nedtelling i selve nettleseren må du til med noe på klientsiden, altså Javascript e.l. 5529659[/snapback] Akkurat. Er det mulig å kjøre PHP-funksjoner i f.eks. en HTML-link? (<a href="countdown();">) Jeg vet hvordan å bruke <a href="javascript:<funksjon>">, men finnes det en måte å kjøre PHP istedenfor JavaScript? 5530025[/snapback] Nei, det er ikke mulig å kjøre en PHP-funksjon i en link. Nei, du kan ikke kjøre PHP i stedet for JavaScript. Som sagt, PHP er server-side hvilket tilsier at scriptet kjøres på en server. Output fra scriptet blir så sendt til bruker som ren tekst som kan være HTML, CSS og/eller JS (alt etter som). EDIT: Ernie da, så treig du er EDIT: Forresten, du spesifiserte litt mer enn meg da. PHP kan printe ut det meste, alt fra HTML til bilder. Men man vil ikke kunne styre koden på det viset trådstarter tenkte, det var det jeg mente... 5530468[/snapback] Jepp, snegle er jeg Uannsett, du har rett i at man kan skrive ut bilder også. Forsåvidt hva som helst egentlig, men poenget er jo som du sier: PHP kan ikke gjøre det trådstarter vil, nemlig oppdatere siden etter kjøring. Her må man til med JS Endret 31. januar 2006 av Ernie Lenke til kommentar
thax Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 tusen takk;) får se om jeg får bruk for den. men hvordan får jeg et klokkeslett på siden til å oppdaterest hvert sekund? (format: date("H:i:s")) jeg er fersk i PHP, men lærer fort 5529622[/snapback] Det går ikke. PHP er server-side. Skal du ha nedtelling i selve nettleseren må du til med noe på klientsiden, altså Javascript e.l. 5529659[/snapback] Akkurat. Er det mulig å kjøre PHP-funksjoner i f.eks. en HTML-link? (<a href="countdown();">) Jeg vet hvordan å bruke <a href="javascript:<funksjon>">, men finnes det en måte å kjøre PHP istedenfor JavaScript? 5530025[/snapback] Nei, det er ikke mulig å kjøre en PHP-funksjon i en link. Nei, du kan ikke kjøre PHP i stedet for JavaScript. Som sagt, PHP er server-side hvilket tilsier at scriptet kjøres på en server. Output fra scriptet blir så sendt til bruker som ren tekst som kan være HTML, CSS og/eller JS (alt etter som). EDIT: Ernie da, så treig du er EDIT: Forresten, du spesifiserte litt mer enn meg da. PHP kan printe ut det meste, alt fra HTML til bilder. Men man vil ikke kunne styre koden på det viset trådstarter tenkte, det var det jeg mente... 5530468[/snapback] Jepp, snegle er jeg Uannsett, du har rett i at man kan skrive ut bilder også. Forsåvidt hva som helst egentlig, men poenget er jo som du sier: PHP kan ikke gjøre det trådstarter vil, nemlig oppdatere siden etter kjøring. Her må man til med JS 5530558[/snapback] ikke krangle nejda, men flott jobba folkens Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 ikke krangle nejda, men flott jobba folkens 5532496[/snapback] Krangle? VI? Næh, vi diskuterer (du vet, som i diskusjon.no) Lenke til kommentar
thax Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 ikke krangle nejda, men flott jobba folkens 5532496[/snapback] Krangle? VI? Næh, vi diskuterer (du vet, som i diskusjon.no) 5532727[/snapback] det var en mild spøk Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Det er jo vel berre å bruke XMLHTTPRequest-objektet til å hente fram eit PHP-dokument som inneheld nedtellinga? Så hentes dette dokumentet fra serveren ein gong i minuttet. Easy peasy lemon squeezy. Lenke til kommentar
Albino Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Det er jo vel berre å bruke XMLHTTPRequest-objektet til å hente fram eit PHP-dokument som inneheld nedtellinga?Så hentes dette dokumentet fra serveren ein gong i minuttet. Easy peasy lemon squeezy. 5533097[/snapback] Altså oppdatere sida en gang i minuttet? Lenke til kommentar
thax Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Det er jo vel berre å bruke XMLHTTPRequest-objektet til å hente fram eit PHP-dokument som inneheld nedtellinga?Så hentes dette dokumentet fra serveren ein gong i minuttet. Easy peasy lemon squeezy. 5533097[/snapback] Altså oppdatere sida en gang i minuttet? 5533602[/snapback] Neida, oppdatere teksten med klokkeslettet en gang i sekundet! Endret 2. februar 2006 av thax Lenke til kommentar
Albino Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Det er jo vel berre å bruke XMLHTTPRequest-objektet til å hente fram eit PHP-dokument som inneheld nedtellinga?Så hentes dette dokumentet fra serveren ein gong i minuttet. Easy peasy lemon squeezy. 5533097[/snapback] Altså oppdatere sida en gang i minuttet? 5533602[/snapback] Neida, oppdatere teksten med klokkeslettet en gang i sekundet! 5533671[/snapback] Da blir det javascript som de andre påpekte lenger oppi her. Lykke til! Lenke til kommentar
thax Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Det er jo vel berre å bruke XMLHTTPRequest-objektet til å hente fram eit PHP-dokument som inneheld nedtellinga?Så hentes dette dokumentet fra serveren ein gong i minuttet. Easy peasy lemon squeezy. 5533097[/snapback] Altså oppdatere sida en gang i minuttet? 5533602[/snapback] Neida, oppdatere teksten med klokkeslettet en gang i sekundet! 5533671[/snapback] Da blir det javascript som de andre påpekte lenger oppi her. Lykke til! 5540021[/snapback] d jer vel d;) takk ska du ha, å i lige måde Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 d jer vel d;) takk ska du ha, å i lige måde 5544376[/snapback] Er forresten enten bokmål eller nynorsk på dette forumet, dialekt/sms-språk er fyfy Lenke til kommentar
thax Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 d jer vel d;) takk ska du ha, å i lige måde 5544376[/snapback] Er forresten enten bokmål eller nynorsk på dette forumet, dialekt/sms-språk er fyfy 5545161[/snapback] jasså... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå