Gå til innhold

Ikke stillegående men LYDLØS pc: Tips ønskes

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å bygge en fullstendig lydløs pc til stuebruk, og har kommet frem til følgende mulige løsning:

Kabinett: Silverstone SST-LC09B :dribble:

Hovedkort: VIA EPIA MS10000E, EDEN/1000Mhz, Fanless

Minne: Crucial PC2100 DDR-DIMM 1024MB

DVD-spiller: NEC ND-6650 (finnes det ikke rene avspillere i slim-versjon lenger?)

(Linker går mot Komplett, uten at det nødvendigvis blir der jeg kommer til å handle.)

Jeg har i utgangspunktet tenkt å kjøre Linux med MythTV på denne pc-en, som skal benyttes til avspilling av musikk (MP3- og APE/FLAC-formatert), video (XviD, DivX, DVD, streaming), nettradio og muligens opptak fra TV.

Jeg vil prøve å boote en Linux-distro fra CF-kort, og deretter vil alle data hentes og lagres på server via nettverk. Ingen støyende harddisk her, altså. :D

Meningen er at denne boksen skal erstatte CD-, DVD- og videospiller, samt gi en masse ekstra muligheter for multimedia. Spilling er ikke prioritert i denne sammenheng.

Har noen kommentarer, tips eller erfaringer med dette eller tilsvarende oppsett?

thebart

Endret av thebart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenkte å bygge en fullstendig lydløs pc til stuebruk, og har kommet frem til følgende mulige løsning:

Kabinett: Silverstone SST-LC09B  :dribble:

Hovedkort: VIA EPIA MS10000E, EDEN/1000Mhz, Fanless

Minne: Crucial PC2100 DDR-DIMM 1024MB

DVD-spiller: NEC ND-6650 (finnes det ikke rene avspillere i slim-versjon lenger?)

(Linker går mot Komplett, uten at det nødvendigvis blir der jeg kommer til å handle.)

Jeg har i utgangspunktet tenkt å kjøre Linux med MythTV på denne pc-en, som skal benyttes til avspilling av musikk (MP3- og APE/FLAC-formatert), video (XviD, DivX, DVD, streaming), nettradio og muligens opptak fra TV.

Jeg vil prøve å boote en Linux-distro fra CF-kort, og deretter vil alle data hentes og lagres på server via nettverk. Ingen støyende harddisk her, altså.  :D

Meningen er at denne boksen skal erstatte CD-, DVD- og videospiller, samt gi en masse ekstra muligheter for multimedia. Spilling er ikke prioritert i denne sammenheng.

Har noen kommentarer, tips eller erfaringer med dette eller tilsvarende oppsett?

thebart

5527417[/snapback]

trenger du så mye ram til et såpass "lett" prosjekt?

-k

Lenke til kommentar
Du kan bare glemme xvid, divx etc. med det hovedkortet. :)

Edit: Du burde kjøpe et PCI-skjermkort også, onboard-greiene der gir eneldig bilde.

5528183[/snapback]

Har du erfaringer med disse hovedkortene? De er spesiallaget for denne bruken, og jeg ville i utgangspunktet tro at de skulle være bra.

Jeg har selv kjørt XviD/DivX på min gamle PIII 800MHz under Windows XP - da burde prosessoren på nevnte kort være raskt nok til å klare det samme under Linux? Jeg tolker det også dithen at kortet har integrert maskinvarebasert prosessering av videokodeker, noe som også burde hjelpe på..

Men jeg er ikke sikker på noen av disse tingene - derfor hadde det vært fint å få noen erfaringer fra noen som har forsøkt dette.

thebart

Endret av thebart
Lenke til kommentar

EPIA-prosessorene er svært lite kraftigere.

1300MHz-en jeg brukte hadde dårligere ytelse enn en celeron 500MHz-prosessor.

Det har en onboard MPEG2-dekoder, så å spille av DVD etc. går fint.

Og de kortene er ikke akkurat spesiallaget for 'tunge' operasjoner som videoopptak og avspilling, er vel heller ment for lettere oppgaver.

Uansett, skal du kun spille av småfiler komprimert i xvid/divx burde det gå fint. Jeg hadde ihvertfall store problemer med å spille av xvid i 600x300 ++ oppløsning på et SP1300-kort.

Tror det er lurer å kjøpe et sokkel 479 Pentium-m mini-ITX hovedkort og sette en litt større kjøler uten vifte på.

Lenke til kommentar

Disse hovedkortene er IKKE laget for dette, og vil kun i ytterst få tilfeller kunne gjøre jobben. Eg har selv et noe lignende(svakere cpu), og klarte ikke å gjøre noe bortsett fra å se dvd. Dvs, eg bruker et ganske omfattende(mange enheter, ikke krevende for maskinen) smarthus system basert på linux. Dette systemet baserer seg på at alle pc'er tilkoblet et tv apparat booter fra serveren(som er ganske kraftigt), ganske likt det du ser for deg.

Mulighetene for disse maskinene er da tv, dvd, film(divx osv), bildefremvisning, musikk(mp3/cd), lysstyring, klimastyring, ip-telefoni, sikkerhet(overvåkningskamera osv). Disse hovedkortene takler veldig lite av dette, eg fikk kun til å spille av dvd(naturlig nok), men dette fungerte også noe dårlig.

Men lykke til ;)

Lenke til kommentar

Hmm, jeg må innrømme at jeg begynner å tvile på det hovedkortet etter hvert... :hmm:

Kanskje jeg må vurdere noe med kraftigere prosessor, og heller finne passiv kjøling til denne. Men det er gjerne ikke enkelt å få til i et slikt (lekkert,) lite kabinett..

thebart

Lenke til kommentar

Må si meg uening i at slike hovedkort ikke er egnet for medie-avspilling. har selv et VIA kort som jeg daglig bruker til å se film/tv-serier på via tv-ut, og det går så det griner. Med riktige kodec's og avspillingsprogram ligger cpu-bruk på langt under 50% ved avspilling av store høykvalitets videofiler. Aelvfølgelig vil et slikt kort med pentium-m prosessor ha mer kraft, men da kommer også støy og pris inn i bildet. Et slikt kort+prosessor og heatsink koster langt mer enn et standard C3 kort.

Lenke til kommentar
Må si meg uening i at slike hovedkort ikke er egnet for medie-avspilling. har selv et VIA kort som jeg daglig bruker til å se film/tv-serier på via tv-ut, og det går så det griner. Med riktige kodec's og avspillingsprogram ligger cpu-bruk på langt under 50% ved avspilling av store høykvalitets videofiler. Aelvfølgelig vil et slikt kort med pentium-m prosessor ha mer kraft, men da kommer også støy og pris inn i bildet. Et slikt kort+prosessor og heatsink koster langt mer enn et standard C3 kort.

Interessant! :)

Hvilket kort og prosessor bruker du?

Har du testet avspilling av filmer med XviD- og DivX-kodeker?

Jeg har forøvrig erfart at VLC bruker langt mindre ressurser enn f.eks. Windows Media Player. Førstnevnte takler også de fleste kodeker rett fra standardinstallasjonen.

theBart

Endret av thebart
Lenke til kommentar

Jeg bruker et MII 12000 kort, som da har en C3 Nehemiahprosessor på 1,2 Ghz. Pleier egentlig å bruke WMP, alle video-filer jeg har prøvd der har kjørt glatt, så har ikke sett vitsen i å bruke noen annen avspiller. Bruker K-lite kodek-pack, som takler det aller meste. Skulle gjerne kjørt et høykvalitets divX-klipp for å sjekke prossessorbruken, men maskinen ligger i deler utover gulvet i påvente av et nytt kabinett. har forøvrig en fin link hvor det er testet litt forskjellige videofiler, sjekk denne linken.

Lenke til kommentar

Hva med opptak fra tv? Alt må vel streames til server hvor opptaket blir lagret. Man kan vel evt bruke et eksternt TV-kort om strømforsyningen ikke takler et internt. Neste er vel om MythTV takler det, klarer ikke helt å se det utfra det som står på siden der:

Distributed architecture allowing multiple recording machines and multiple playback machines on the same network, completely transparent to the user

Noen som vet om dette vil fungere?

Lenke til kommentar

trenger du så mye ram til et såpass "lett" prosjekt?

5528175[/snapback]

Nei, egentlig ikke - men de ram-brikkene forsvinner nok snart fra markedet, så det er greit å ha nok for fremtidig bruk. ;)

thebart

5528255[/snapback]

Så kjøper man PC 3200 brikker for fremtidige bruk... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...