hakarl Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Etter å ha kjøpt ny (bruk)bil, og blitt noe skuffet over dekkstøy på min første langtur oppdaget jeg at jeg faktisk kjørte på piggdekk !! (ja- her er det bare å mobbe dere....) Greit nok, dette kan jeg leve med, men med 4 veldig bra piggdekk, Hakkapelitta, kjørt en halv sesong, er jeg litt ille ute når jeg til daglig må inn til Oslo sentrum, og dertilhørende piggdekkoblat. Spørsmål; i følge Statens Vegvesen så er det ikke fobudt å dra ut piggene, men er det noen som kan svare på om dekkenes kvalitet/veigrep på is og snø blir elendig? Nokian lager jo også piggfrie dekk, men mønsteret er kanskje helt forskjellig i fra piggdekkene? Hva skal jeg gjøre? Dra ut piggene, eller bite i det sure dekket og kjøpe nytt hjulsett? Endret 31. januar 2006 av hakarl Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Vet ikke om det er lov å dra ut piggene, og bruker dekket. Tror ikke piggdekkene ble laget for det, og hvis man gjør det er det ikke sikkert at forssikring gjelder eller noe. Men jeg bare vil anta det.. Ta deg en tur på høggern og se om du finner noen pent brukte helt ok dekk! Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Hadde upiggede piggdekk på russebilen min, og de var en katastrofe å kjøre med både sommer som vinter. Ville aldri i verden ødelagt gode dekk som Nokian Hakkapelita med å rive ut piggende på de. Selg de sånn de er, og kjøp deg noe piggfrie i stedet. Det vil aldri bli bra å bare rive ut pigga. Lenke til kommentar
hingsten Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Piggfrie vinterdekk og piggdekk uten pigger er to helt forskjellige ting. Mønster og gummiblandingen er totalt forskjellig. piggdekk uten pigger blir jo omtrent som å kjøre på sommerdekk... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Nei hingsten, det blir faktisk værre.. Det er grusomt å kjøre en bil der piggene mangler av forskjellige grunner.. Blir såpeglatt på våt vei, vinter og sommer.. Umulig å komme fram på snø, og direkte farlig på is... Spar dekkene om du trenger de ved enkelte anledninger da det er kjempegode dekk, å kjøp heller et sett med billige piggfrie dekk om du er mye i Oslo Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Aller færst vil jeg si at det ikke finnes noen krav til minimum antall pigg på piggdekk, bare mønster dybde (3 mm). Den der er jeg ikke helt enig i, Pluggen. For det første har sommer dekk hardere gummi enn piggdekk. For det andre er sommer dekk konstruert for sommerføre, ikke vinter med snø, slaps og is. Hvor menge pigger ett dekk har spiller ingen rolle på snøføre, da det er mønsteret som har kontakt med veien. Men på is vil jeg si (ut ifra min egen erfaring) at det er helt uansvarlig å ferdes i trafikken med null pigg (unntatt piggfrie dekk). Slike folk burde ikke hat førerkort i mine øyne. Det skal også sies at piggdekk er dårlig eignet på sommerføre, da de ikke drennerer bort vannet like godt som sommerdekk. Men det er ikke forbudt å bruke vinterdekk om sommeren. Forutsatt at det ikke er pigg i de da selvfølgelig. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Jeg mente at mønster og gummiblanding er bedre i et piggfritt dekk enn et piggfritt piggdekk på snø Piggdekk er laget for at piggene i hovedsak skal stå for feste, mens dekkene er laget for å stå for feste i PF vinterdekk.. Bare for å nevne det, så er det en grense for MAKS antall pigger Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Innlegg quotet fjernet Har prøvd å kjøre med piggdekk utan pigg på sommarføre og det var ikkje noko å anbefale, spesielt på vått føre var det dårlig. Kunne ikkje tenkt meg å bruke piggfritt, på blank is føler eg meg ikkje heilt trygg, spesielt i bratte bakker. Endret 31. januar 2006 av am3k Lenke til kommentar
am3k Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Vi har en egen kategori for all diskusjon vedr. dekk, flyttet fra Trimming/styling Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Bare så jeg gjorde trådstarter oppmerksom på det for at det ikke skulle bli noe krøll her.. Raportert PF piggdekk har en lei tendens til å bli sinnsykt glatte på våt vei ja.. Syns forøvrig at pigger gir en del falsk trygghet da folk har en sak med at det da blir som å kjøre på sommeren !OBS! !OBS!NOE DET IKKE GJØR!! !OBS! !OBS! Endret 31. januar 2006 av Pluggen Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Er ikke bare piggdekk som er dårlige på våt vei. Stort sett alle vinterdekk er dårlige på asfalt. Nye piggfrie vinterdekk er trolig det mest ustabile gelé-aktige du kan kjøre på tørr asfalt. Slitte piggfrie dekk er generellt sett vanvittig dårlige på våt asfalt og veldig disponible for vannplaning. Jeg vet det er å sette saken på spissen, men jeg fikk muligheten til å sammenlikne nye sommerdekk (Yokohama AVS Sport 205/50 15) mot slitte piggfrie vinterdekk. (husker ikke merke 195/60 15) Vannplaning oppsto bare ikke på sommerdekkene. Jeg skal ikke gå i detalj, men det ble prøvd ut på en plass med full oversikt i hastighet som ville sendt meg på "ferie". 10 min etterpå plana vinterdekkene i 80km. Selvfølgelig tapte sommerdekkene seg betraktelig ettersom de ble eldre og slitte, men de ble aldri så ille som vinterdekkene. Faktisk opplevde jeg hjulspinn på vinterdekkene ved kun å gi gass på vått føre på 3.gir i 80km på E18 og på 4.gir akkurat i inngangen på en tunnell. Endret 31. januar 2006 av Leo_ Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Akkurat det med piggfrie vinterdekk på sommeren kan jeg si meg 110% enig med deg Leo Kjørte riktignok i dim. 195/50-15, og fikk de råeste sladdene i rundkjøringene uten spesielt mye fart (kunne holde 1-1.5 runde) (Hadde 2 nye, bra sommerdekk forran så den var lett å ha kontroll på ) MEN: De satt like bra som sommerdekkene mine på tørt.. Flunk nye sommerdekk forran og slitte PF vinterdekk bak (de subba i innerskjermene så ville ikke ødelegge 2 nye sommerdekk når jeg hadde 2 slitte i samme dimen Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Glenn Rodney Skog's tips til breisladdkonkurransen: Bruk soltørka vinterdekk som har lagt 3 mnd i diesel.... Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Kjøpt ett nytt sett med piggfrie dekk, du! Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Det enkleste er vel å bytte ut dekkene. Det er gode dekk, så noen andre vil helt sikkert ha dem (du bor jo nært Oslo, stort marked for alt som er brukt det vel). Enten kan du bytte dem privat mot noen piggfrie, eller selge dem og kjøpe brukte piggfrie fra noen andre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå