Gå til innhold

Hvordan "behandle" D50 i kulde...?

Anbefalte innlegg

Skal til Rally VM i helga. Skal ta en del bilder. Men er ganske kaldt der borte nå.. Hvordan er det med kondens og slik på kameraer? Blir tatt noen bilder, så kanskje inn i en varm bil til neste sted, så ut i kulda igjen...

Noen råd for slike forhold?

Endret av Mornet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ha kamera i en bag, og la det altid aklimatisere seg før du tar det ut. Dvs la bagen beskytte kamera mot kulden en tid før du tar det ut. Gjør det samme når du kommer inn i bilen. På den måten unngår du kondens. Ellers er det lurt å ha batteriet i bukselommen fram til du skal bruke det, evt ha et ekstrabatteri i lommen. Det er fordi de lades fortere ut i kulden.

Lenke til kommentar

Dette lurer jeg veldig på også! Har nettopp kjøpt meg et D50 kit og er selvsagt livredd for å ødelegge det ute i vinterkulda...samtidig som denne forfrosne årstiden frister oss med mange flotte motiver og særegne farger.

Noen som har noen formeninger om dette? Er det f.eks. forsvarlig å bruke kameraet ute i 20 blå over tid, eller kan det ta skade av slikt? Batterikapasiteten blir vel noe svekket, men det er i grunn ikke det som bekymrer meg mest...

Anyone?? :)

Endret av oysteinw
Lenke til kommentar

Mitt eneste tips er ikke å sette på linsehetten (som det vel heter? :blush:) - jeg har opplevd at det dugger noe fryktelig på det forrerste linseelementet selv ganske lenge etter at man har kommet inn utenfra. Om man har mye dugg på linsen etter å ha sittet i en varm bil med kaldt kamera, og kommer ut i kulden igjen, så vil den vel fort fryse til is?

Ellers oppgir jo produsentene stort sett 0 grader som laveste brukstemperatur, men det har aldri hindret naturfotografene...

Lenke til kommentar

Jeg har aldri latt meg skremme av anbefalt tempraturgrense. Med mitt D70 har jeg vandret rundt i norske fjell i vind og med tepraturer godt under 20 blå. Kameraet har aldri tatt skade, det er i mitt tilfelle fingerne som gir seg først. Men det er viktig å huske på det PMnormal sier, kondens etter veldig variert tempratur er kameraets største fiende. Når jeg kommer inn i hytta etter å ha vært ute og fotografert i -20, lar jeg ofte kameraet og all optikk ligge i baggene/veskene sine i mange timer.

leif

D2X ser også ut til å klare seg bra

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar

Ellers så har jeg jo sett at en del som har tatt bilder på syd/nord-polen bruker fullmekaniske kameraer som Nikon f2 eller FM.

Tviler på om D50 vil gå i stykker av kulde, men man kan jo selvsagt risikere at det blir så kaldt at batteriet slutter å virke. Men tror nok det skal veldig mye til, er nok mest for sikkerhets skyld at polarfotografer ofte bruker fullmekanisk.

Lenke til kommentar

For å si det slik, jeg hadde med meg gamlingen sitt Canon Powershot S40 med på øvelse i Kirkenes, på tidspunktet var vi nede i -30 grader, kameraet overlevde helt fint det, selvfølgelig kunne jeg gjerne ønsket meg flere batterier, eller aller helst at det tok vanlige AA batterier, men selve kameraet overlevde fint de 11 dagene vi var ute å traska i snø helvette.

Lenke til kommentar

Apropos sypolen så hadde bladet Fotografi en test for ca 20 år siden, der de hadde med seg en del kamerahus til sydpolen. Verstingen var Canon T70. Det konket ut like under frysepunktet. Tålte heller ikke fuktig vær i det hele tatt.

Testens soleklare vinnere var selfølgelig Nikon FM2 og Leica M4 på delt førsteplass. På andreplass kom Nikons daværende toppmodell F3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...