Gå til innhold

Fjernstart av programmer?

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvordan starter du programmer fra kommandolinja? Jeg har lagt inn openssh på en windows-maskin, og vil starte programmer på den fra linux-maskinen min over ssh. Hvis vi tar et eksempel, så skal f.eks "start winword.exe" gjøre at Word popper opp på windows-maskina. Såvidt jeg vet er problemet med å legge winword.exe inn som en service at selve gui'en ikke kommer opp (men winword.exe vises fordet i taskmanager) - dette var i hvert fall mitt resultat. Men gui'en må komme opp..

Å bruke rdesktop/vnc etc er ikke ønskelig, da jeg vil styre dette med rene tekstkommandoer.

Forøvrig merkelig hvor vanskelig dette skulle være i Windows da!

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det er ønskelig å gjøre det på den vanskelige måten!  :dontgetit:

Men prøv å skriv bare winword.exe

5526901[/snapback]

Tja, i min verden er win+r -> winword.exe raskere enn å lete frem ikonet og dobbeltklikke med musa, men det er ikke poenget uansett.

Det fungerer ikke å skrive bare winword.exe (det har jeg selvsagt prøvd), fordi ssh-sessionen ikke har en "gui" akkurat.. Derfor må jeg vel bruke et bootstrap program eller lignende.

Helt crazy at dette som er så fundamentalt og enkelt i *nix skal være så utrolig "black-magic" i Windows. :hmm:

Er dette postet i rett forum eller?

Endret av PerPastill
Lenke til kommentar
nja.. Hvis du prøver i Programvare -> Linux isteden tipper jeg det er flere linux frelste enn det er her!

5527863[/snapback]

Nja, men dette har jo egentlig ingenting med linux å gjøre da.. Kunne like godt ha vært windows til windows :)

Men jeg skjønner at det går litt utover tradisjonell windows-tankegang :cool:

Lenke til kommentar

Windows er jo veldig enkelt for de som ikke kan en dritt, men med en gang man skal gjøre noe litt utover å surfe med ie er det et helvete :) Enkleste er vel å installere GNU/Linux på den andre maskinen også og så installere i wine winword.exe :)

Sorry at jeg ikke har noen løsning, men etter 10 år med Windows skjønner jeg fortsatt ingenting! Finnes jo ikke dokumentasjon på noe :no: Etter to måneder med GNU/Linux var jo kompetansen min langt forbi Win-nivået mitt. Så det beste er nok bare å lempe Windows.

Lenke til kommentar
Sorry at jeg ikke har noen løsning, men etter 10 år med Windows skjønner jeg fortsatt ingenting! Finnes jo ikke dokumentasjon på noe :no: Etter to måneder med GNU/Linux var jo kompetansen min langt forbi Win-nivået mitt. Så det beste er nok bare å lempe Windows.

5528718[/snapback]

Hehe. Det er bare det at det er ikke noe alternativ å fjerne windows på disse serverne :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...