PerPastill Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Hei, Hvordan starter du programmer fra kommandolinja? Jeg har lagt inn openssh på en windows-maskin, og vil starte programmer på den fra linux-maskinen min over ssh. Hvis vi tar et eksempel, så skal f.eks "start winword.exe" gjøre at Word popper opp på windows-maskina. Såvidt jeg vet er problemet med å legge winword.exe inn som en service at selve gui'en ikke kommer opp (men winword.exe vises fordet i taskmanager) - dette var i hvert fall mitt resultat. Men gui'en må komme opp.. Å bruke rdesktop/vnc etc er ikke ønskelig, da jeg vil styre dette med rene tekstkommandoer. Forøvrig merkelig hvor vanskelig dette skulle være i Windows da! Takker for svar! Lenke til kommentar
miXer Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Å bruke rdesktop/vnc etc er ikke ønskelig, da jeg vil styre dette med rene tekstkommandoer. 5526796[/snapback] Så det er ønskelig å gjøre det på den vanskelige måten! Men prøv å skriv bare winword.exe Lenke til kommentar
PerPastill Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Så det er ønskelig å gjøre det på den vanskelige måten! Men prøv å skriv bare winword.exe 5526901[/snapback] Tja, i min verden er win+r -> winword.exe raskere enn å lete frem ikonet og dobbeltklikke med musa, men det er ikke poenget uansett. Det fungerer ikke å skrive bare winword.exe (det har jeg selvsagt prøvd), fordi ssh-sessionen ikke har en "gui" akkurat.. Derfor må jeg vel bruke et bootstrap program eller lignende. Helt crazy at dette som er så fundamentalt og enkelt i *nix skal være så utrolig "black-magic" i Windows. Er dette postet i rett forum eller? Endret 31. januar 2006 av PerPastill Lenke til kommentar
miXer Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 nja.. Hvis du prøver i Programvare -> Linux isteden tipper jeg det er flere linux frelste enn det er her! Lenke til kommentar
PerPastill Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 nja.. Hvis du prøver i Programvare -> Linux isteden tipper jeg det er flere linux frelste enn det er her! 5527863[/snapback] Nja, men dette har jo egentlig ingenting med linux å gjøre da.. Kunne like godt ha vært windows til windows Men jeg skjønner at det går litt utover tradisjonell windows-tankegang Lenke til kommentar
jeg_er_lur Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Windows er jo veldig enkelt for de som ikke kan en dritt, men med en gang man skal gjøre noe litt utover å surfe med ie er det et helvete Enkleste er vel å installere GNU/Linux på den andre maskinen også og så installere i wine winword.exe Sorry at jeg ikke har noen løsning, men etter 10 år med Windows skjønner jeg fortsatt ingenting! Finnes jo ikke dokumentasjon på noe Etter to måneder med GNU/Linux var jo kompetansen min langt forbi Win-nivået mitt. Så det beste er nok bare å lempe Windows. Lenke til kommentar
PerPastill Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Sorry at jeg ikke har noen løsning, men etter 10 år med Windows skjønner jeg fortsatt ingenting! Finnes jo ikke dokumentasjon på noe Etter to måneder med GNU/Linux var jo kompetansen min langt forbi Win-nivået mitt. Så det beste er nok bare å lempe Windows. 5528718[/snapback] Hehe. Det er bare det at det er ikke noe alternativ å fjerne windows på disse serverne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå