kul_11 Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Jeg har fått i oppgave å finne ut forskjellen mellom EIDE og SATA. Men det eneste jeg kan er at SATA er raskere. Har googla litt rundt men ikke funnet noe. Så nå håper jeg dere der ute kan hjelpe meg. På Forhånd takk Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Hovedpoenget ligger i navnet, SATA er seriell, PATA er parallell. PATA bruker en stor flatkabel med 40 ledere, mens SATA bruker en tynn 7-leder. Du får lete litt om hvorfor seriell overføring tar over for parallell på mange områder. Lenke til kommentar
kul_11 Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2006 Skjønte ikke den helt jeg ass:s Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Altså, som hårek sa, så er den grunnleggende forskjellen mellom SATA og PATA måten de sender signalene på. Dette blir veldig enkelt forklart, og det er ikke helt slik det skjer, men la oss si at du skal sende 120 signaler til en harddisk. Er det en PATA harddisk, som har 40 ledninger, vil du sende 40 signaler om gangen 3 ganger. Er det en SATA harddisk, som har 7 ledninger, vil du sende 7 signaler om gangen 17 ganger. Ble kanskje litt knotete forklart, men håper du skjønner prinsippet jeg vil fram til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå