avtrekkeren Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Viser til denne tråden: http://discuss.futuremark.com/forum/showfl...b=5&o=0&fpart=1 Hovedpoenget er at jeg får ca 10-15% dårligere ytelse (cpu-score) enn hva som er normalt for min CPU. Har lenge lett etter grunnen, og lurer nå på om det kan være PSU'en min som er skyld i at ikke alt går like raskt som det burde. Jeg hadde normal CPU-score i 3DMark05 på de første testene jeg kjørte (da jeg akkurat hadde bygget ny maskin, hadde da også en annen PSU). Jeg har nå en Mist 500w PSU, som burde virke helt greit på systemet mitt (cpu-score var lav da jeg ikke hadde SLI heller). Poenget er at jeg ser at volt-verdiene er "lave". 12v varierer mellom 11.7-11.9v 5v varierer mellom 4.9-5v 3.3v varierer mellom 3.2-3.3v er dette normalt? syns det virker i laveste laget... trodde verdiene helst skulle ligge litt over... kan dette være en årsak til at CPU ikke gir 100% ytelse? og uansett, bør jeg klage på PSU'en siden den ikke klarer levere nok volt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 De verdiene er da helt normale. Det er teknisk umulig at en PSU skal påvirke ytelsen. PSU kan forårsake blåskjerm, heng og alt mulig av rare problemer, men kan ikke påvirke kun ytelse for seg selv. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Det er mye som kan påvirke ytelsen, minnet er vel det viktigste. Hva er timingsene? Hva slags annen hw har du i boksen? Kjører du mange programmer samtidig? Uaensett vil ikke dårlig PSU gi dårlig CPU-ytelse. Tallene du viser er helt normale. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Har samme hovedkort som deg, og har akkurat samme verdiene. Da jeg målte 12 og 5v med voltmeter viste det seg at det var hovedkortet som viste litt for lite. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Da jeg hadde "normal" ytelse hadde jeg følgende oppsett: 400w PSU, Asus A8N-SLI Premium, AMD X2 4400+ @ 2.37GHz, 2x1GB GeiL 2.5-3-3-5 @ 216MHz, GF 7800 GTX 256MB - husker ikke om jeg brukte onboard lyd eller SB X-FI. Med "dårlig" ytelse hadde jeg samme oppsett, de eneste forskjellene som jeg kan tenke meg er PSU'en (som nå er skrinlagt som årsak), og lydkortet. Har nå annen RAM men dette problemet går helt tilbake til lenge før jeg byttet. Husker at jeg la merke til at CPU-score i 3DM05 plutselig var over 1000 poeng lavere, men at jeg ikke tenkte noe mer over det da alle tester etterpå gav samme lave score. Jeg avskriver derfor også RAM og timings som problemet, da jeg har prøvd med omtrent alle slags mulige kombinasjoner av timings og fsb, i både overklokket og u-overklokket tilstand, CPU'en min gir alltid 10-15% lavere score enn tilsvarende CPU med tilsvarende klokkefrekvens. Får nesten prøve å fysisk ta ut SB X-FI kortet mitt og se om det kan være en årsak. Har også i mellomtiden fått et nytt hovedkort da BIOS på det gamle fucka opp... Men husker ikke om scoren droppa før eller etter jeg fikk det nye kortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå