aroscher Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Hei! Dette er sikkert et dumt spørsmål,men må man formatere og legge osx inn på nytt slik man gjør med windows etter en stund? Endret 30. januar 2006 av aroscher Lenke til kommentar
Musty Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 man MÅ ikke det hverken med osx eller windows, selv om man med windows bør gjøre det innimellom. Tror ikke det er så nøye på osx... Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Har aldri måttet gjøre det, det skal holde å reparere diskrettigheter en gang i blant. Lenke til kommentar
bender Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Jeg vil faktisk anbefale det. Har satt opp mange mac'er de siste 10 årene og selv med osx kan en innstallasjon av system gi bedre ytelse. Ingen tvil om det. For å få maksimalt utbytte av det bør du formattere harddisken din og gjerne nullstille alle data også. Men som post nr. 3 sier kan man komme et stykke på vei med å reparere/optimalisere diskkatalogen som f.eks. Diskwarrior eller Onyx o.l. Endret 31. januar 2006 av bender Lenke til kommentar
aroscher Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Jeg vil faktisk anbefale det. Har satt opp mange mac'er de siste 10 årene og selv med osx kan en innstallasjon av system gi bedre ytelse. Ingen tvil om det. For å få maksimalt utbytte av det bør du formattere harddisken din og gjerne nullstille alle data også. Men som post nr. 3 sier kan man komme et stykke på vei med å reparere/optimalisere diskkatalogen som f.eks. Diskwarrior eller Onyx o.l. 5526141[/snapback] Ok, men finnes det noen guide eller noe slik at jeg kan lære meg å gjøre det? Har ikke peiling på hvordan man gjør slikt i osx? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Som alt annet på Mac er dette ekstremt enkelt. Putt en Mac OS X Tiger DVD inn i Macen din og restart maskinen mens du holder "C" inne, da vil du boote fra DVDen og den vil veilede deg videre. Men jeg vet om folk som har hatt en Mac i 4-5 år uten å måtte formatere, så du må strengt tatt ikke gjøre dette "bar fordi du har gjort det på Windows". Dersom Macen din skulle bli ekstremt ustabilt, og du har både reparert diskrettigheter og disken, kan løsningen være å reinstallere Mac OS X - men selv da slipper du å formatere. Lenke til kommentar
aroscher Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Som alt annet på Mac er dette ekstremt enkelt. Putt en Mac OS X Tiger DVD inn i Macen din og restart maskinen mens du holder "C" inne, da vil du boote fra DVDen og den vil veilede deg videre. Men jeg vet om folk som har hatt en Mac i 4-5 år uten å måtte formatere, så du må strengt tatt ikke gjøre dette "bar fordi du har gjort det på Windows". Dersom Macen din skulle bli ekstremt ustabilt, og du har både reparert diskrettigheter og disken, kan løsningen være å reinstallere Mac OS X - men selv da slipper du å formatere. 5527873[/snapback] Takk for guiden Men hvis jeg skal reparere diskrettighetene og disken, bruker jeg programmene som vist i post.nr.3?( Diskwarrior eller Onyx o.l.) Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Nei, da bruker du Diskverktøy som ligger inne under Programmer > Verktøy, eller bare Eple-Space + Diskv + Enter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå