Miniguru Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Har havnet oppi en kjedelig sak: Leier en leilighet og har bodd her siden 01.02.05. Da flere har reagert på høy strømregning begynte jeg å mistenke huseier for å ha hengt deler av egen strømbruk på min måler. Huseier er selv elektriker og har lagt opp el-anlegget i huset selv. Huset er ca 3-4 år gammelt. Etter at oppetida på serveren (130 dager) ble ødelagt av strømbrudd, var tida inne til å undersøke saken nærmere. både huseiers og min varmtvannsbereder står i en bod her i kjelleren, men er koblet til hver sitt el-uttak, hvor jeg fikk opplyst at det selvfølgelig var en som gikk opp til eier, og det andre uttaket var på mitt el-anlegg. Men når jeg kobler en lampe til uttaket hans, og skrur av egne sikringer ser jeg jo at lampen slokner, altså han har koblet egen bereder på mitt anlegg. Dvs at jeg har betalt strøm for han også. Konfronterer eier med dette, og han legger seg flat og tar på seg hele og fulle ansvar. Jeg spikrer sammen et brev hvor jeg forlanger å få tilbake det som er forsøkt svindlet fra meg, samt ei husleie i oppreisning etter de økonomiske ulempene dette har påført meg. En mnd's husleie tilsvarer 6000,-. Dette var i utgangspunktet en mulighet, men etter å ha diskutert dette med familien, snudde han og ville ikke tilby meg mere enn faktisk forbruk. Jeg holder fast på mitt krav, og ønsker å gå videre med det om han ikke møter kravet. Mener det er ganske grovt å forsøke og svindle på denne måten, og etter mitt skjønn er det også straffbart? Han har også prøvd å bortforklart med at det hadde vært en vannlekkasje tidligere i leiligheten, og at "de som hadde reparert dette hadde gjort dette".. As if... Da jeg spør om å få noe bevis på dette får pipa en annen tone. Så her står jeg.. Ingen vilje fra huseier åom å gi meg noe mer enn deres stipulerte forbruk, noe man jo heller ikke kan si med sikkerhet. Har fått opplyst av dem at de hadde et forbruk på 12000kWh i fjor, mens mitt ser ut til å bli på hele 19000kWh. Jeg bor altså alene i leiligheten, mens de oppe er 5 stk, og i tillegg har de privatbarnehage for 3-4 barn der på dagtid. Mistenker også at de kan ha mere koblet til i og med at forbruket på min måler er så høyt. De har stipulert at v/v forbruket har vært på 4200,- på de 10 mnd jeg har bodd her. Ønsker all hjelp til "hva å gjøre videre". Thx Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Skaff deg en go advokat og kjør sak på han hvis penga rekker.... Eller så kan du jo bare anmelde han, men da bør du ha et konkret bevis da! Hvis det ikke funker kan du jo gå til ForbrukerInspektørene eller TV2 Hjelper deg og gjøre litt faen skap med dem... Btw: er de fra Norge? Endret 30. januar 2006 av hansakebab Lenke til kommentar
magicus Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 høyeste grad ett juridisk spørsmål: http://www.jussformidlingen.no/ er GRATIS. ring de i morgen. kvalifiserte jurister, spesialisert på husleieavtaler og husleieloven : http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...e&titt=husleie& Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2006 Skaff deg en go advokat og kjør sak på han hvis penga rekker.... Eller så kan du jo bare anmelde han, men da bør du ha et konkret bevis da! Hvis det ikke funker kan du jo gå til ForbrukerInspektørene eller TV2 Hjelper deg og gjøre litt faen skap med dem... Btw: er de fra Norge? 5525595[/snapback] Ja de er Norske. Mener selv jeg har en sterk sak, men hva burde vært naturlig å kreve i oppreisning? At jeg har betalt for høye stømregninger har jo tatt fra meg en viss økonomisk frihet? Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 høyeste grad ett juridisk spørsmål: http://www.jussformidlingen.no/ er GRATIS. ring de i morgen. kvalifiserte jurister, spesialisert på husleieavtaler og husleieloven : http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...e&titt=husleie& 5525619[/snapback] Takker for tips, skal forsøke å ta kontakt med dem i dag. Lenke til kommentar
moray Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Mistenker også at de kan ha mere koblet til i og med at forbruket på min måler er så høyt. Skulle tro at 19000kvh er altfor høyt for en person selv med to varmtvannsberedere. En varmtvannsbereder står for omtrent 25-30% av det totale forbruk statistisk sett. Du kan jo ganske enkelt sjekke om det er koblet mer av hans kurser til ditt anlegg. Slå av kurs etter kurs som skal gå på din måler, og når alle dine kurser er slått av skal måleren din stå dønn stille. (Hvis den ikke står stille kan du jo begynne å skru av vertens kurser for å bekrefte mistanken og finne ut hvilke(n) kurs/kurser som er koblet på din måler. Ønsker all hjelp til "hva å gjøre videre". Ikke tvil om hva jeg villle gjort når saken omsider er ute av verden. Flyttet. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Hvis du kjenner en elektriker kan du jo få han til å komme å se på saken da... sånn bare si at du skal ha med en venn hjem elns også får du han til å sjekke hva som egentlig foregår Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 1. Du har ikke krav på noe som heter tort og svie. Du skal bare få dekket dine økonomiske tap. 2. Du burde skaffe deg leiekontrakt hvis du ikke har det. Husleiel. § 1- 4 inneholder bestemmelser om at en av partene kan kreve dette skriftlig. OBS: Ikke godta standardkontrakter som kommer fra Huseiernes Landsforbund og en som heter drabant eller diamant eller liknende (husker ikke navnet i farta) fordi disse er fiendtlige for leier. Her er en som er gratis fra forbrukerrådet og som er helt kurrant: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...husleiekontrakt 3. Du kan kreve at en gang i året så skal huseier legge fram regnskap over ditt forbruk, jfr. husleiel. § 3-4 (1). TYydeligvis så kan du jo ikke stole på målingene fra måleren Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Forbruk på 19000kWh? Ikke faen om det er mulig. Jeg bodde nesten et helt år på hybelleilighet (25kvm). Riktig nok var ikke varmvannspreder eller vaskemaskin på kursene "mine", men jeg havnet nå på cirka 4000kWh (tar det utfra hva jeg måtte betale i strøm, så det er god margin). Si at du bruker dobbelt så mye strøm som meg (varmvann, vaskemaskin ++). Da ligger du fortsatt 11000kWh over det jeg brukte Endret 31. januar 2006 av Ernie Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 gjennomsnittelig forbruk for en norsk hustand er 25000 kw/t... så det høres rimelig skjevt ut at du har brukt me strøm enn en familie på 5 pluss en barnehage... Lenke til kommentar
sweetness Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Masse gode tips her allerede. Ville eventuelt prøvd å skaffe meg noe bevis, sett at han pluselig blånekter alt. Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Bruker ca. 8500kWh i min leilighet på 70kvm. så "ditt" forbruk høres unektelig noe høyt ut. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Har det vært noen fremgang da Miniguru? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Dette er bare helt horribelt syns jeg. Skaff deg advokat snarest mulig, og gjør noe med dette. Vi bor to stykker i en enebolig og bruker rundt 20 000KW/h pr. år, og da snakker vi om ett gammelt hus, dårlig isolert og i Nord-Norge med sine flotte temperaturer året rundt. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Du håper på at han har "Viktige" tink koblet til din strøm. og skur av sikringene når du ikke er hjemme Men du kan jo prøve å følge ledningene fra sikringsskapet eller noe sånt, og se hvor de havner,. og hva som er koblet i. Koble da også ut det som ikke er ditt. Ellers kan du jo finne en måte å snylte strøm fra han på Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2006 Vel, nå orka jeg ikke stresse mere med det. Gikk med på å få refundert det Enova stipulerte forbruket til, selv om jeg mener det er for lavt, og altså ikke noe ekstra for ulempene. Så bare for meg lang saksgang og mye pes Men takker for alle innspill her. Unner ikke noen av dere å kome oppi liknende situasjon. Så får jeg bare se hvor lenge jeg blir boende. :exit: Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Håper du får ordnet saken og finner deg et annet sted å bo. Jeg ville ikke orket å ha en slik uærlig nisse som husvert, ikke for alt i verden. All sympati.. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Hvis det ikke funker kan du jo gå til ForbrukerInspektørene eller TV2 Hjelper deg og gjøre litt faen skap med dem... tar de privatpersoner da ? ;P Få penger som du har betalt for mye og flytt! og si ifra til folk som vurderer å leie den! Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 (endret) Slå av hovedbryteren hver gang du forlater huset Om ikke mer så vil det kanskje irritere ham nok til å legge sløyfene tilbake til eget skap. Endret 5. februar 2006 av 2laggy2follow Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Kan jo også slå av sikringene som du selv ikke bruker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå