Gå til innhold

Er denne et bra kjøp?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om denne ærbare PC'en fungerer til disse kriteriene:

* PC'en skal brukest til skolearbeid først og fremst.

Men den bør også kunne tåle litt mye surfing og

noen litt tyngre spill.

* 60 GB eller mer.

* Helst 1024 MB ram, 512 kan funke.

* Sjermen trenger ikke være mer en 14 tommer.

Widescreen hadde vert gøy, men absolutt ikke

nødvendig.

* Ikke altfor klumpete og tung. Skal transporteres

en del.

* Grei oppløsning på sjerm.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
se på dell inspron 630 den har bedere prossesor og widescreen

5525110[/snapback]

Dellen har samme oppløsning fordelt på en 14.1 " widescreen, dermed bedre oppløsning. Centrino er jo bra på bærbare med tanke på strømforbruk samt cpu'er er bra på dellen.

På dellen for man også expresscard fremfor den eldre standard pc-card.

Men denne maskinen har også 80 gb. Men er dyrere enn Dellen. Du får sikkert lagt ved en 80 gb disk på dellen uten å overstige prisen på asus'en.

Ellers er vel grafikken temmelig lik på disse to. Men asus'en har et webcam integrert.

Jeg mener du får mer hardware og bedre oppløsning for pengene med å benytte deg av tilbudet på dellen.

14.1 " med centrino er ideel til å transporteres med tanke på størrelse og støy.

Lenke til kommentar
Takker for svar! :) Vurderer denne Dell modellen sterkt nå. :) Men en liten ting. Jeg er inne på denne siden. Og når jeg trykker på modellen som står oppført som 6090,- kroner, kommer jeg inn på en side der det står den koster 8090,- kroner.  :dontgetit:

Aner noen hva dette skal bety?  :ermm:

5525478[/snapback]

Ja, i konfiguratoren må du endre tre årsforsikring til den rimeligste.

DU har uansett kjøpsloven på din side her i Norge. Da rykker prisen 2000 kr ned.

Lenke til kommentar

Velg det øverste av disse alternativene.

1 års service. I Norge har vi kjøpsloven som gjør at man har krav på nye deler hvis det er produksjonsfeil på deler, noe er defekt eller at produktet ikke fungerer slik det skal (så lenge man selv ikke er årsaken, f.eks. hvis man mister maskinen i bakken ol. Men tror slitasje av deles dekkes hvis det er brukt vanlig. F.eks. vifter ol.)

Velg 1 års henteservice hvis du vil ha den 2000 kr rimeligere.

1 År Hente-og-Levere Service [trekk fra 2 000,00 kr]

Basic: 3 År Hjemmeservice & Multimedia E-learning [inkludert i prisen]

Standard: 3 År Hjemmeservice inkludert ulykkesforsikring & E-learning Kurs [legg til 500,00 kr eller 19,-/måned1]

Dell Recommended

Premium: 3 År Hjemmeservice inkludert ulykke, tyveriforsikring & Engelsk E-learnig Kurs [legg til 1 500,00 kr eller 56,-/måned1]

Jeg ser at man må ut med 6 602,50 kr hvis man ikke legger til noe ekstra eller bedre som påvirker prisen. I helga var det 5% rabatt. Lurer på om det var noe annet tilbud som ikke er lenger nå også da jeg betale 6800 kr og da med 60 gb, bluetooth og 512 mb ram*1 fremfor 256 mb ram*2 som påvirket prisen.

Men hør med andre på forumet om dem fortsatt anbefaler denne maskinen selv om prisen ikke er like bra som den var i går. Ps. finner du ut hvor du endrer serviceavtale?

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke valgt 1024*1 da det koster veldig mye forhold til antall mb pr krone.

Jeg ville enten hatt 256 mb ram*2 som ikke påvirker prisen eller gjort som meg og mange andre og betalt c.a 200 kroner for 512 mb ram senere kunne kjøpe en like stor modul og sette inn. Det er bare plass til to brikker tror jeg.

Dell tar veldig mye for ram hvis det er større brikker en standardvalget. Derfor ville jeg ha kjøpt ekstra når det er behov eller hvis man finner lik brikke billigere i en annen nettshop.

Tenker du å oppgradere til 1024*2? Tror det blir overkill for deg samtidig som det blir dyrt. Men denne ramen gir ekstra ytelese om man har to like moduler av typen dd2. Derfor kan det være smart å ha muligheten for å sette inn en ekstra istenfor å motte kvitte seg med to mindre moduler for å få plass til to nyere moduler som man kjøper i ettertid. Eller jeg tror en vil ha vanskelig for å få solgt 256 ddr2 brikker samlet da det som bruker slik ram sikkert har tilsvarende og vil oppgradere til høyere. Tror ikke det er vanlig og ha 128 ddr2*2 Da dd2 ikke er så gammelt.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Vil prøve å oppklare en del ting. Det gjelder å holde tunga rett i munnen når man handler hos Dell...

1. Det er ingen grunn til å velge noe annet enn 1 års service. Dine rettigheter som forbruker blir ikke dårligere enn om du handler på hvilken som helst annen butikk, selv om du gjør dette.

2. Ja, selv om prisen var 5% lavere i helga er den fremdeles et meget godt kjøp. Prisen har bare gått fra røverpris til lettere innbruddspris.

3. Vet ikke hvor mye totalpakken din har kommet på til nå. Du har tatt utgangspunkt i den billigste ferdigkonfigurasjonen (6090,-) og utvidet litt. Stemmer ikke det? Pass på at dersom du velger denne konfigurasjonen så kan du gratis oppgradere til PM 740 prosessor, dette må konfigurere selv. Du har også muligheten til å gratis oppgradere batteriet til 9-cellers med større kapasitet (men litt tyngre, ca 200 gram). Prosessoren oppgraderer man selvsagt, batteriet blir en avveining mellom vekt/batterikapasitet. Personlig ville jeg gått for det største, det er snakk om en pose bamsemums i forskjell i vekt.

4. Dersom du har "pyntet" så mye på den billigste konfigurasjonen at prisen begynner å nærme seg 8000,-, så MÅ du heller ta utgangspunkt i denne heller. Da slipper du å "pynte" noe i det hele tatt... og får enda mer for pengene (8090,-).

En siste ting. Ser du nevner at du ønsker å spille litt tyngre spill på pc'en. Det blir nok dessverre vanskelig med den grafikkløsningen på denne, og de andre maskinene du har vært inne på. Du må nok litt opp i pris for å få det til, eventuellt finnes det kanskje noe billigere maskiner med et bedre skjermkort, men disse vil da ha blitt nødt til å forsake mye annet (RAM, prosessor ++).

Olav

----------------

edit: Ser at det er enda en tråd om akkurat dette fra samme brukeren hvor mye av det jeg nevner over alt er tatt opp. Da brukeren sier han er relativt fersk og samtidig sier han er ukomfortabel med å konfigurere maskinen selv, lar jeg innlegget likevel stå som det var opprinnelig, da jeg tror det kan være en grei oppsummering.

Endret av olav1974
Lenke til kommentar

RAM hos Dell er vanligvis en grei sak å oppgradere hvis du ringer. Da jeg kjøpte min maskin fikk jeg satt ned prisen på minnet med ca. 2500. Fant frem det billigste minnet jeg kunne finne på nettet. Fortalte så prisen på telefon (uten frakt). Trykk trykk trykk og de ga meg billigere minne enn jeg kunne fått tak i noe annet sted. For som det her sies. Deres original pris var da ca. 2500 mer enn hva det kostet på nettbutikken som på det øyeblikket var billigst i Norge. Det er selvsagt en absurd pris som ingen burde betale. I det heletatt. Hvis du gjør noen form for oppgradering hos Dell er det meget mulig å prute på prisen hvis du ringer.

Lenke til kommentar
RAM hos Dell er vanligvis en grei sak å oppgradere hvis du ringer. Da jeg kjøpte min maskin fikk jeg satt ned prisen på minnet med ca. 2500. Fant frem det billigste minnet jeg kunne finne på nettet. Fortalte så prisen på telefon (uten frakt). Trykk trykk trykk og de ga meg billigere minne enn jeg kunne fått tak i noe annet sted. For som det her sies. Deres original pris var da ca. 2500 mer enn hva det kostet på nettbutikken som på det øyeblikket var billigst i Norge. Det er selvsagt en absurd pris som ingen burde betale. I det heletatt. Hvis du gjør noen form for oppgradering hos Dell er det meget mulig å prute på prisen hvis du ringer.

5526142[/snapback]

Tenkte å prøve litt på dette. Mener det er galt å betale 1000-lappen for 512 Mb ram. men vet noen hvor jeg kan finne et liknende minne, slik at jeg kan bruke dette for å prute? :hmm:

Lenke til kommentar

5526142[/snapback]

Når kjøpte du din maskin? Er det den samme modellen (630m)? Hvilken type brikke var det du fikk rabatt på? 512 ddr2 ram*1? Hva var ordinær pris og hva var prisen du betalte?

Ser i prisguiden at tilsvarende brikke PC4300 eller 533 om man vil av typen SO-DIMM DDR2 ram fås til ca. 400 kr i prisguiden her på hardware. Der kan du og sjekke prisen jonkybonky.

Jeg har allerede bestilt. Men siden den ikke er blitt produsert ennå, vurdere jeg å ringe å spør om jeg ennå kan kjøpe ne ekstra 512 brikke hvis jeg får den til en fin pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...