Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Valg av lydkort med digital coax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har denne det da?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312204&cks=PLS

5561806[/snapback]

1 Supports SPDIF Out compressed ac3 signal or PCM for Stereo Digital Speaker. Denne kan du koble rett i forsterkeren\reciveren din og få skikkelig digital musikk. Har selv en kabel koblet fra SPDIF utgangen på hovedkortet og inn på anlegget. En annen ting, hvis du skal ha en digitalkabel over langt strekk, ikke spesialbestill en lengre digitalkabel men gå for en skikkelig compositt kabel som er 1\4 av prisen med den samme oppbygging. Det med digitalkabler er rent lureri når det gjelder coax, du vil ikke høre forskjell.

espennyh : den (oransje) er coax og den rett nedenfor er optisk, begge disse sender digital lyd men optisk "sies skal være bedre" jeg har ikke hørt forskjell.

Endret av Sierra10
Lenke til kommentar
Har denne det da?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312204&cks=PLS

5561806[/snapback]

En annen ting, hvis du skal ha en digitalkabel over langt strekk, ikke spesialbestill en lengre digitalkabel men gå for en skikkelig compositt kabel som er 1\4 av prisen med den samme oppbygging. Det med digitalkabler er rent lureri når det gjelder coax, du vil ikke høre forskjell.

espennyh : den (oransje) er coax og den rett nedenfor er optisk, begge disse sender digital lyd men optisk "sies skal være bedre" jeg har ikke hørt forskjell.

5561907[/snapback]

Hva er det du mener egentlig? Kompositt er jo en kabel for overføring av bilde.

Kompositt er også den dårligste måten å overføre bilde på.

Når det gjelder hva som er best av coax og optisk,så sies det at coax er best på korte strekk og optisk er best hvis du har et langt strekk. Jeg er forøvrig enig i at man ikke klarer å høre forskjell.

Lenke til kommentar

ja, optisk er best på lange strekk pga det ikke er noe spesielt tap i kabelen siden signalene blir overført via lys. Det er heller ikke noe støy fra magnetfelt som invirker på signaler o.l. men på strekk over 2 meter så har du vanskelig for å få takk i digital coax kabel. Det jeg egentlig mener og si er at kompositt bildekabel har akkurat samme oppbygging som coax digitalkabel. Derfor bør du kun se på tykkelse hvis du skal ha lange strekk.

Det med de dyre coaxialkablene er lureri og bedrageri. kjøp deg heller en skikkelig kompositt kabel til et par hundre kroner.

Lenke til kommentar

I mange tilfeller er rett og slett en kabel en kabel. Jeg bruker en helt enkel 6 meters mini-jack til RCA kabel for SPDIF selv. Dette har fungert og funger som gull paa 3 forskjellige lydkort: integrert VIA, Philips Acoustic Edge og et SB-Live kort.

Ikke se deg blind paa pluggen. Mange lydkort bruker en helt vanlig mini-jack utgang med mono plugg til RCA overgang for spdif (slik som SB kort).

En billig no-name variant av denne paa 6 meter er det jeg bruker: http://www.monstercable.com/productPage.asp?pin=146

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Morten K. eneste som er forandret er kansje impedansen i kabelen med en eller 2 ohm. tror du et datasignal som er enten 1 eller 0 vil bli endret om du bruker en kabel med 100% rent kobber eller 99% rent kobber. Det skal liksom være en av fordelene med digital overføring. kablene er nøyaktig like, dette vet jeg pga jeg har studert begge forskjellige. og hvis du er så mye i tvil så send en mail til fagfolket i hifiklubben.no og spør hva som gjør en coaxialkabel digital !!

skriv tilbake det du finner ut er du snill :)

Lenke til kommentar

Jeg vet at det med digitalkabler er et "hot" diskusjonstema med mange meninger.

Det jeg har litt vanskelig for å tro er at kabelprodusentene bare fortsetter å selge kabler til tusenvis av kroner uten å bli "avslørt" for lureri og svindel.

Skal forresten teste det en dag på stereoanlegget mitt bare for morroskyld. :)

Lenke til kommentar
Jeg vet at det med digitalkabler er et "hot" diskusjonstema med mange meninger.

Det jeg har litt vanskelig for å tro er at kabelprodusentene bare fortsetter å selge kabler til tusenvis av kroner uten å bli "avslørt" for lureri og svindel.

Skal forresten teste det en dag på stereoanlegget mitt bare for morroskyld.  :)

5567441[/snapback]

takk, alt jeg ber om.

Lenke til kommentar

ikke har jeg masse peiling på dette, menn når jeg kjøpte min dvdspiller og denon forsterker på hifiklubben så kjøpte jeg en digital coax kabel til 700,- den var 1 meter. funket veldig bra. da jeg fikk meg data med spdif utgang trengte jeg noe lengre kabel og utrulig nok fant jeg en på 5m hos en expert butikk, den var gull forgylt og med en god tykkelse. funket bra den og. Den kostet bare 199,- såklart er det forskjell på kablene, den fra hifiklubben var med sølv å ting som høres eksklusivt ut å greier, men jeg kan ikke høre forskjell....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...