shadow_ Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Hei! Jeg jobber fortiden med et case der vi skal overvåke et større antall servere for å til enhver tid ha kontroll over hvilke servere, og hvilke services på disse som er oppe. Jeg har sett på både BigBrother og Nagios som verktøy for dette, og kommet fremt til at jeg liker Nagios best av disse, da det virker som det er enklere å konfigurere "klientene" der (ved bruk av NRPE), samt at Nagios har et mer oversiktlig webgrensesnitt, som igjen betyr enklere administrasjon. To viktige kriterier for valg av system er: 1. Må kunne kjøres i cluster evt. på annen måte kunne kjøres fra flere lokasjoner for å få til reduntant overvåkning (linjefeil inn til overvåkningsserver osv.) 2. Må rapportere så nøyaktig som mulig om feil som oppstår (ikke 100 meldinger om feil på ymse servere/tjenester når routeren i forkant er nede) Jeg ønsker derfor synspunkt på valg av overvåkningssystem, samt forslag til andre systemer som har samme funksjonalitet. Gjerne også eksempler på konkrete situasjoner hvor det ene har klare fordeler fremfor konkurenter. Open source er et must, og integrasjonsmuligheter med andre verktøy (MRTG f.eks.) er et pluss. Lenke til kommentar
shadow_ Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Prøver meg på en aldri så liten "bump" her, i håp om at noen har et klokt svar å komme med Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Vi bruker Concord på jobben. Ikke open source da, men drøssevis med muligheter. Det som virkelig er bra med denne, er å kunne ta ut rapport fra lang tid tilbake og så dele denne ut til de kunder som ønsker dette. Kjekt i forhold til å vise at SLA er overholdt. BigBrother brukte vi for noen år siden, men den var håpløs etterhvert som nettet og serverne ble mer komplekse. Concord har også et slags business console, et webgrensesnitt vi gir til enkelte kunder, hvor de kan følge med på status der og da. Det er et slags nedskalert realtime view av alt vi overvåker. Har også brukt CA Unicenter for lenge siden, men det koster enormt både i tid, kompetanse og penger. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Vi bruker Concord på jobben. Ikke open source da, men drøssevis med muligheter. Det som virkelig er bra med denne, er å kunne ta ut rapport fra lang tid tilbake og så dele denne ut til de kunder som ønsker dette. Kjekt i forhold til å vise at SLA er overholdt. BigBrother brukte vi for noen år siden, men den var håpløs etterhvert som nettet og serverne ble mer komplekse. Concord har også et slags business console, et webgrensesnitt vi gir til enkelte kunder, hvor de kan følge med på status der og da. Det er et slags nedskalert realtime view av alt vi overvåker. Har også brukt CA Unicenter for lenge siden, men det koster enormt både i tid, kompetanse og penger. 5531965[/snapback] anbefaler at du ser på Solarwinds Orion! den har nok det du trenger.. på ingen måte gratis, men tror den løsningen er mye billigere enn Concord.. http://www.solarwinds.net Lenke til kommentar
shadow_ Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 Hei, og takk for svar Som "xcomiii" påpeker har jeg også erfart at BigBrother ikke fungerer særlig optimalt når nettet som skal overvåkes vokser til en viss størrelse og kompleksitet. Jobben med å holde styr på alle config-filer og annet blir rett og slett for stor til at det er forsvarlig når nettet som skal overvåkes blir litt komplekst. Selvsagt kan nok mye av styret med configfiler automatiseres med f.eks cfengine, men jeg ser ingen grunn til det da det virker som andre systemer takler dette på mye bedre måter. Dette er også grunnen til at jeg foretrekker Nagios av de to. Ser det har kommet en del forslag til komersielle løsninger her, men dette er som nevnt i forrige post uaktuellt av flere grunner. Jeg tviler ikke på at disse systemene er tilfredsstillende til jobben, men som sagt; Open Source it is! Ønsker gjerne tilbakemeldigner på fordeler og ulemper i særlig Nagios, da det ser ut til at det er denne jeg kommer til å havne på. Jeg er særlig interessert dersom noen har erfaringer med kjøring av Nagios i et redundant oppsett Hjelper dårlig med god overvåkning, dersom selve overvåkningsmaskinen eller linjen frem til den går ned Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hei, og takk for svar Som "xcomiii" påpeker har jeg også erfart at BigBrother ikke fungerer særlig optimalt når nettet som skal overvåkes vokser til en viss størrelse og kompleksitet. Jobben med å holde styr på alle config-filer og annet blir rett og slett for stor til at det er forsvarlig når nettet som skal overvåkes blir litt komplekst. Selvsagt kan nok mye av styret med configfiler automatiseres med f.eks cfengine, men jeg ser ingen grunn til det da det virker som andre systemer takler dette på mye bedre måter. Dette er også grunnen til at jeg foretrekker Nagios av de to. Ser det har kommet en del forslag til komersielle løsninger her, men dette er som nevnt i forrige post uaktuellt av flere grunner. Jeg tviler ikke på at disse systemene er tilfredsstillende til jobben, men som sagt; Open Source it is! Ønsker gjerne tilbakemeldigner på fordeler og ulemper i særlig Nagios, da det ser ut til at det er denne jeg kommer til å havne på. Jeg er særlig interessert dersom noen har erfaringer med kjøring av Nagios i et redundant oppsett Hjelper dårlig med god overvåkning, dersom selve overvåkningsmaskinen eller linjen frem til den går ned 5535474[/snapback] så vidt jeg vet så resetter ikke monitor-systemene snmp tellerene.. så det skal ikke være noe problem å polle samme "enhet" fra flere monitoreringssystemer... Ellers så er vel kanskje Nagios av de bedre gratissystemer.. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Må bare legge til litt om config filer. Vi har et lite script som går ut en gang i døgnet og laster ned config på alle Cisco boksene våre. I tilfelle er boks tar kvelden f.eks oversømmelse/brann, så har vi flere rackskap der nye bokser står klar med et minimum av config. Da er det enkelt for oss å bare laste ned bakcup config til en av reserve boksene våre og gi boksen til noen som drar ut med bil. Vi får da ikke mer nedetid enn det tar å kjøre ut til stedet hvor boksen sto. Nå har vi ca 1500 cisco bokser i nettet vårt, så det er en nødvendighet å ha en kriseplan klar Lenke til kommentar
Irons Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Kjørte Nagios før, helt klart ett verktøy som fungerte, en del konfigurasjon og sånt, men støtte for MRTG og litt til er der. Likte veldig godt parent funksjonen, som ikke varsler på alt bak en enhet. Slik at du ikke får varsel på switchen og alle servere om linja ut til en lokasjon Lenke til kommentar
wsp Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 .... du vil ha network monitoring av tjenester av et større antall servere? Er litt forvirret på hva du er ute etter her. Vil du ha noe målinger, overvåkning av nettverk også? Hva med responstid i applikasjoner, databasespørringer osv? Kan du definere "større antall servere"? 50? 100? 1000? Litt evhengig av hvilke krav du har så er det ikke sikkert at det er ett enkel open source produkt som vil være best. Gode kjøpbare produkter innenfor dette emnet kan være ganske kostbare (CA, HPOV), men gir deg også mye funksjonalitet. Har du evt standardisert på en hw leverandør? Kan også være noe å hente på det. Lenke til kommentar
shadow_ Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 .... du vil ha network monitoring av tjenester av et større antall servere? Er litt forvirret på hva du er ute etter her. Vil du ha noe målinger, overvåkning av nettverk også? Hva med responstid i applikasjoner, databasespørringer osv? Kan du definere "større antall servere"? 50? 100? 1000? Litt evhengig av hvilke krav du har så er det ikke sikkert at det er ett enkel open source produkt som vil være best. Gode kjøpbare produkter innenfor dette emnet kan være ganske kostbare (CA, HPOV), men gir deg også mye funksjonalitet. Har du evt standardisert på en hw leverandør? Kan også være noe å hente på det. 5613624[/snapback] Kanskje litt dårlig forklart, men det skal være et verktøy som kan (eller kan utvides til å kunne) alt fra å overvåke load på nettverket (ved å lese snmp-data), pinge hosts, sjekke responstid på f.eks websider, sjekke om innhold på websider er riktig (om SQL data blir hentet rett osv.), se om databaser svarer rett, sjekke aktive prosesser på hosts osv.osv. Med andre ord er jeg ute etter en temmelig komplett løsning for overvåkning av både nettverk, hosts og services på hosts. For mer detaljerte grafer o.l. kan andre verktøy benyttes (MRTG, Munin). Poenget er å ha et system man kan stole 100% på når det gjelder overvåkning. Antall servere er ca 150 og stigende. I tillegg kommer netverksutstyr som switcher, routere osv. som også må overvåkes. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Hvis du skal et overvåkningssystem som er 100% oppe og som skal måle alt mulig, tror jeg det ikke er mulig å finne noe gratis greier. Er sikkert mye bra ting for enkelmålinger, f.eks ping tester osv. Men kjører du offansivt ut for dine brukere/kunder, så er nesten et komersiellt produkt eneste alternativ. Fordelen med det, er du har alltid noe å ringe til hvis du står fast, ellers må du bruke mye mer tid på å forske selv. Det jeg liker med Concorde, er at det kan måle mye forskjellig. F.eks måler det tiden DNS oppslag tar og gir variende alarmer alt etter hvor kjapp DNS serverne svarer. Den tester også mailserverne, med å rett og slett sende mail og måle tiden det tar før den kommer frem. Pluss ytelse (båndbredde, latency, routerhopp, % bruk av en nettverksport), kvalitet (QoS, MPLS). Og en en kjapp funksjon som gir en grafisk rapport over hver enkelt måling, i Excel eller PDF. Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Kan noen gi meg en link til dette bigbrother programmet? Lenke til kommentar
shadow_ Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Kan noen gi meg en link til dette bigbrother programmet? 5640345[/snapback] BigBrother Tar omtrent 1,7 sekunder å google etter den Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Fant bare den forbaska reality serien jeg Lenke til kommentar
Deelay Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Noen her som har erfaring med NetMan 2000? Kom over en slik på et konkursbo her... Vet noen hva butikk-prisen er forresten? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Har svært gode erfaringer med Nagios. Fra installasjon til drift. Satt ut på flere lokasjoner, og hatt få problemer. Liker også HP Openview. Lenke til kommentar
OleByst Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 På jobb så bruker vi Whats Up, har mange funksjoner og er veldig stabilt http://www.ipswitch.com/Products/WhatsUp/ Lenke til kommentar
dib Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Look@LAN er et gratis program er helt ok... bør prøves =) Everest har også en overvåknings funksjon, funker bra! Men den er ikke gratis lengre... Lenke til kommentar
dstreefkerk Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Kan noen gi meg en link til dette bigbrother programmet? 5640345[/snapback] My Norwegian's not too good yet, so i'll reply in English... We used to use Big Brother. It was forked off and became Hobbit Monitor. You can find it on SourceForge. They are still developing it these days: http://hobbitmon.sourceforge.net/ I also just started using Cacti for SNMP monitoring instead of MRTG. Cacti is an interface to RRDTool. http://www.cacti.net/ Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Du kan kanskje også se på nav, utviklet ved ntnu. http://www.nav.ntnu.no/ Ellers spent på hva du eventuelt har valgt og erfaringer..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå