Stigma Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Heys alle overklopkkere der ute, Jeg har nettop ferdigbygget et peltier/vann kjølingssystem, men problemet er at jeg ikke har utstyr til å lage en skikkelig vanntank i kobber. Nå går systemet med en gammel plastdunk som er kuttet i to og deretter limit sammen igjen og dekket med plastmemebran (samme som du tetter båter med). Dette tåler sikkert ikke så mye gjuling før det lekker, og desuten leder plasten VELLLLDIG dårlig varme. om tanken lekker varme ut så er det bare bra siden jeg har nok kabinettvifter, og da funker den som en sekundær radiator. Så til spørsmålet: Hvor i Bergen kan jeg få en vanntank spesialbygd (eller modifisert fra noe på lager) i kobber for en "rimelig" pris på 400-700Kr eller så? Hvis noen vet, eller kan gi gode forslag så snakk ut man! -Stigma Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Hvorfor ikke bare skaffe 6 kobberplater(blikkenslager) og låne en loddebolt fra en venn? Har ingen venner en loddebolt så ønsker du deg en til jul. Man er nødt til å ha tilgang til loddebolt. Du kan sikkert få blikkenslageren til å mekke den også hvis du vil Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Noen tips om lodding. Lodding av store kobberdeler krever diger spiss på loddebolten. Ellers så vil kobberet kjøle ned spissen med en gang. Jeg måtte låne en loddebolt på jobben en gang. Den hadde en 2cm bred, flat tupp som holdt godt på varmen. Ellers så kan du gjøre det på komfyren som de på http://www.hardforum.com men det tør ikke jeg. :smile: Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 *Det enkleste og peneste (etter min mening) er og kjøpe et kopperør på ca 2-4" i diameter, og så lang du vil ha det. En halv liter vann er mer en nok volum. Sag ut to runde skiver i en plate i rørdimensjonen. Dytt de gjerne litt inn for kanten,(loddingen blir skjult i værtfall på den ene siden) og lodd de fast. Til påfylling så lager du bare et hull i den ene plata, og lodder fast en rørkobling som du kan bruke en vanlig endeplugg i. Forøvrig så hadde det vært finere med en tank/rør i messing, faktisk rimeligere også. Dog noe vanskeligere og lodde. Kan ikke du påta deg jobben, så gjør en blikkenslager det. *Denne tanken kan ikke brukes til og montere en pumpe i, med mindre du har et svært rør... Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Det var en god ide. Enkelt å lage! Lenke til kommentar
Punisher Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Det er genialt å lodde på komfyr :smile: men gjør det på ed gammel en som det ikke er så nøye med og/eller bruk en metall plate oppå kokeplata for å ungå loddetinn på mors komfyr. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Man kan jo legge en aluminiumsplate oppå plata og bruke den som underlag. Loddetinnet vil ikke feste seg til aluen. Ved å bruke flussmiddel vil man kanskje ikke trenge så høy temp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå