Scotty Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Heisann! Jeg er ganske ny innen hjemmeside osv...noe som ble sagt i denne tråden. Men nå har jeg endelig bestemt meg for hvilket design/layout jeg skal ha. Det blir dette: ----------------------------------------------------------------------------------------- Men det som jeg trenger hjelp med nå er teksten på siden. Jeg vet så og si ikke noe om dette, så dere må forklare fra bunnen av. Si at jeg vil ha menyen på høyre side slik som det er på bildet under, hvordan gjør jeg dette? -Tar jeg å slicer bildet først i Image Ready så skriver inn?(...hvordan *skriver* jeg da inn?) -Tar jeg å gjør bildet som bakgrunn og gjør det med templates?(hvordan gjør jeg det?) ...dere skjønner Jeg er helt fersk, så hold dere til lette ord da jeg ikke har peiling på de fleste ordene dere skriver Med tekst så vil jeg at det skal se lignende ut: Takker for alle svar Mvh Scotty Endret 30. januar 2006 av _Scotty_ Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Ingen som kan hjelpe?.. Lenke til kommentar
Vonbo Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Er ette et bilde av hvordan du vil det skal se ut, eller er det screenshot av siden i tabeller eller divs? Hvis dette er et bilde er det beste du kan gjøre å 'klippe' det opp i 3 deler f.eks; en header, et hovedvindu, og den avlange til høyre. Sørg for at du har alle mål på plass før du klipper. Deretter legger du disse som bakgrunn i tabeller (siden du sikkert ikke har drevet så mye med webutvikling er det enklere enn divs, som egentlig er best) og skriver inn teksten din i tabellene. Hjalp kanskje noe... Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Er ette et bilde av hvordan du vil det skal se ut, eller er det screenshot av siden i tabeller eller divs? Hvis dette er et bilde er det beste du kan gjøre å 'klippe' det opp i 3 deler f.eks; en header, et hovedvindu, og den avlange til høyre. Sørg for at du har alle mål på plass før du klipper. Deretter legger du disse som bakgrunn i tabeller (siden du sikkert ikke har drevet så mye med webutvikling er det enklere enn divs, som egentlig er best) og skriver inn teksten din i tabellene. Hjalp kanskje noe... 5527717[/snapback] Takk for svar. Dette er da hvordan det ser ut i photoshop, vist i jpg. Men det du sier er at jeg burde slice bildet i 3 deler?(vanrette menyen, loddrette menyen og containeren) ...så det jeg gjør er å lage tabeller og legger bildene som bakgrunn i tabellen, deretter skriver? Men hvordan lager jeg tabeller?.. bruker dreamweaver edit, noen som vet om Frac er nede bare midlertidig? Endret 31. januar 2006 av _Scotty_ Lenke til kommentar
Vonbo Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Et raskt eksempel....med forbehold om feil <table style="STØRRELSE PÅ SIDEN"><tr><td> <table> <tr> <td colspan=2 style="width: 100%; height: 100px; background-image: url(plassering på header);"></td> <tr> <tr> <td style="width: 80%; height: 600px; background-image: url(plassering på container-vindu);"> Her kommer teksten på hovedvinduet. </td> <td style="width: 20%; height: 600px; background-image: url(plassering på menu-vindu);"> Her kommer teksten på sylinderen til høyre</td> </tr> </td></tr></table> Endret 31. januar 2006 av Vonbo Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 hm...skulle gjerne prøvd meg fram, men frac er helt død nå så jeg får ikke sett bildene som er på siden Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Huff, tabeller bruker man ikke lenger. Fint at du prøver å hjelpe Vonbo, men man bruker div og css til å posisjonere innhold og design. _Scotty_: Jeg anbefaler deg å lese litt på www.htmldog.com eller www.w3schools.com for en rask innføring i html og css. Det er også mange bra linker i stickyen her i web-forumet. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 _Scotty_: Jeg anbefaler deg å lese litt på www.htmldog.com eller www.w3schools.com for en rask innføring i html og css. Det er også mange bra linker i stickyen her i web-forumet. 5528103[/snapback] Har allerede lest endel på w3schools.com -> html Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Det er bra. Ta en titt på http://glish.com/css/ om du finner en layout som ligner på bildet ditt som du kan jobbe videre fra. Lenke til kommentar
Vonbo Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Huff, tabeller bruker man ikke lenger. Fint at du prøver å hjelpe Vonbo, men man bruker div og css til å posisjonere innhold og design. 5527862[/snapback] Det er å ta godt i. Tabeller erstattes med divs nå pga at utvikler har flere muligheter, og mer kontroll over en side, men tabeller er et utmerket verktøy som i dette tilfellet er bedre å enklere ettersom scotty ikke har så mye erfaring. Jeg vil anbefale å prøve å lage siden i tabeller, og få en forståelse for hvordan en side bygges opp, så kan du ved en senere anledning prøve deg på å erstatte siden med divs. Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Hvordan kan det være å ta godt i å si at divs og css (altså sematisk bruk av html) skal brukes til layout? Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Fordi det går an å bruke tabeller også, som kanskje er det greieste for nybegynnere når de skal lære seg html. Men selvfølgelig er div's det beste når du skal lage en side som skal brukes til noe. Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Det går også an å knytte lissene på skoene sammen, og fremdeles klare å gå, men særlig lurt er det vel ikke? Hvis du ikke er kjent med noe html koding er selvfølgelig det beste å begynne rett på skikkelig html og css. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå