_xeon_ Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Sliter litt med ei chipsetvifte som koser seg på 8600rpm. Idle temperaturen ligger på 12-13 C. Har forsøkt SpeedFan men vifta ser ikke ut til å reagere. Noen som vet om andre programmer som endrer hastigheten på vifta? Hovedkortet er forresten MSI K8N Neo4-F. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Det er ikke sikkert at hovedkortet har støtte for å regulere andre hastigheter enn kun hastigheten på CPU viften. For hver slik regulering må man ha noen ekstra kretser på hovedkortet, slik at det blir dyrere og trangere til andre komponenter der. Skaff deg en passiv ribbe, eller sett inn en viftestyring. Det har jeg tenkt til og gjøre Lenke til kommentar
_xeon_ Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Kjedelig, har ikke plass til en passiv kjøler. Chipsetet er skikkelig strategisk plassert rett ved pci-e porten. Røska ut strømmen på vifta foreløpig, virker stabilt nok. Idle temperaturen steg et par grader og load 4-5 grader. Har en kembokjøler på skjermkortet som suger ut luften rundt chipsetet, burde vel egentlig holde. Men kunne nok vært greit med viftestyring, noen som kan anbefale noe billig og bra? Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hvis chippsettet holder 12 - 13 grader C med vifte står pcen din i ett ganske kalt rom. hvis load tempen steg 4-5 grader ville jeg ikke bekymret meg. Hvis du kan lodde er det fult mulig og sette inn et potensiometer på Vinn eller jord til vifta, da kan du regulere hastigheten mye, men det krever at du har en loddeblot (det er IKKE vanskelig og lodde et potmeter inn på to ledninger). Ikke at du trenger det da chipsettet holder under 20 grader ved load. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-womn7uXY Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Zalman fanmate anbefales. Koster ca 40 spenn, og passer ikke kontaktene kan du alltids lodde en overgang. Jeg har gjort dette, og det fungerer upåklagelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå