brainware Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Mamiya ZD er nå tilgjengelig i Norge. Prisen vil bli over 100000 kr for et eksemplar ferdig med IR og LowPass filtre. Så kommer optikken i tillegg. Det får dermed antakelig kun brukere fra det profesjonelle fagmiljøet. En annen ting som gjør at dette kameraet neppe vil erstatte 35mm DSLR, er bukervennlighet. 35mm DSLR har den riktige størrelsen, autofokusen og optikken allerede, for ikke å snakke om den store aksepten dette kameraet har. En har innen 35mm DSLR ikke sett behovet for å utnytte dette formatet engang til DSLR, Olympus utnytter halve formatet til sin digitale billedbrikke (cropfaktor 2), mens det vanlige er cropfaktor rundt 1,5. Canon har som eneste fabrikant fullformat 35mm DSLR, og Canon 1DS Mark II har vist at detaljgjengivelsen er mer enn god nok for de fleste seriøse fotoopptagelser i studio. Det er antakelig kun ved store papir reproduksjoner at økning av det digitale formatet er nødvendig, samt ved detaljerte naturfotografier. En del fotografer sverger enda til analoge mellomformat og fullformat kamera av samme grunn, og det er trolig lite som tyder på at Mamiya ZD får noen større innflytelse blandt vanlige DSLR brukere. Endret 30. januar 2006 av brainware Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Det ble litt dyrere enn jeg hadde lest før. Synd. Ellers kommer ikke dette til å få mer betydning for brukere av digitalt småbildeformat enn analoge mf har hatt for brukere av analogt småbildeformat. Likevel er det mye mer enn den større output'en som har betydning. For en typisk mf-bruker er faktorer som stofflighet, følelse av nærvær og optiske ytelser like viktig. Mf-optikk har mye bedre kontrastomfang og skarphet enn småbildeoptikk. Følelsen av 3D er mye større, og kvaliteten på bokeh er som oftest bedre. På det siste punktet blir den gamle Tessar-optikken overgått av en del småbildeobjektiver. Grunnet prisen kommer nok digital mf til å bety enda mindre for amatører i dag, enn det gjorde før. Først når prisene synker, og bruktmarkedet oppstår, vil vi se en del amatører med slikt utstyr. Selv får jeg nok bare vente og se. "Må ha"-listen blir ikke lengre grunnet uoppnåelighet foreløpig. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2006 Det er mulig jeg var litt drøy på prisen, men mener at selve IR filteret og lowpass- filteret ikke inngår. Men her er linkene: http://www.mamiya.no/mamiya/ZD-prisliste.asp http://www.mamiya.no/mamiya/index.asp Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Så to bilder som var tatt med ZD for et par dager siden. Damn, it hurts. Har sett mange gode bilder tatt med proffesjonelle FF-modeller fra Canon, men dette parkerte alt jeg har sett tidligere. Skal stikke innom kompisen min som viste dem til meg, og få linken til bildene. Det kamera har et utrolig dynamisk omfang. Så vidt jeg vet har den en pixelstørrelse på 9 micron, og det er jo de samme dataene som gjør Olympus E1 så fantastisk (i en helt annen klasse, selvfølgelig). Det er ikke det verste (for meg som småbilde dslr-bruker). Fy fasan som Mamya kan optikk. De bildene var uten tvil de teknisk beste digitale bildene jeg har sett. Jeg har ikke klart å finne noen bildeeksempler på nettet selv. De er tydeligvis sjeldne foreløpig. Noen andre som ha hatt mer hell? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) Grunnet prisen kommer nok digital mf til å bety enda mindre for amatører i dag, enn det gjorde før. Først når prisene synker, og bruktmarkedet oppstår, vil vi se en del amatører med slikt utstyr. Selv får jeg nok bare vente og se. "Må ha"-listen blir ikke lengre grunnet uoppnåelighet foreløpig. 5523174[/snapback] Har lyst til å si "ekte amatører" - akkurat som både Nikon og Canon i alle år har solgt dyre modeller til folk med mye djupere lommebøker enn fotointeresse eller -forståelse, kan vi nok etter hvert få endel Mamiya-kjøpere som skal ha, og får, "det ultimate". Og de vil faktisk kunne ha endel grunn også, det er mye lettere å få godt toneomfang, bestemme isolering av motivet osv osv. Med pixel pitch på nesten det dobbelte av D200 (omtrent som D2H), slipper en unna masse større og mindre problemer også, f.eks blir CA-rendene ofte langt under 1 pixel. Absolutt sett er Mamiya-optikken gjennomgående meget god men ikke i en klasse for seg oppløsningsmessig. Men ingen ser på absolutte bilder. Et 4/3-bilde må forstørres ca 3x så mye som et Mamiya ZD-bilde, så når Mamiya-optikken fikser 40 lp/mm rimelig greit (gjennomsnittlig MTF typisk 0.5-0.6), må et Zuiko Digital-objektiv opp i samme gjengivelse på 120 lp/mm. Og det tillater ikke lysets bølgenatur/bølgelengden i synlig lys på vanlige blenderåpninger. Dermed blir bildene i en klasse for seg. Blir spennende å se hvor mye Canon kan greie å heve FF-gjengivelsen når de får direkte konkurranse i et interessant markedssegment. Når en se hvor bra bilder det går å få fram med 4/3, bør det være endel å gå på i forhold til dagens nivå. Edit: Retta tall - trodde ZD-brikken var nærmere 60x70 og ikke "bare" 36x48! Med så beskjedne fysiske dimensjoner, hvordan vil dette være på super-høy-ISO-opptak, f.eks konserter med dårlig lys? Edit2: Aha - ser at Mamiya ikke går for sånt - ISO-område 50-400! Endret 3. februar 2006 av capricorny Lenke til kommentar
olemm Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 35mm DSLR har den riktige størrelsen [...] 5523110[/snapback] Bare for å nevne det, Mamiya ZD er 5 mm bredere, 10 mm dypere og noen mm lavere enn Canon 1ds. og ikke minst 150 gram lettere. Imidlertid er det vel ingen tvil om at digitalt mellomformat akkurat nå appellerer til et annet publikum enn hva 35 mm-systemkameraene gjør. På sett og vis appellerer vel systemer som ZD og H2D til de som tidligere ville kjøpt store mellomformat (6x7, 6x9) og storformat, som prioriterer oppløsningsevne framfor hastighet og mobilitet. Prismessig er Mamiya ZD betydelig rimeligere enn systemer som H2D, og sånn sett er det vel en indikasjon på at også dette markedet har en positiv prisutvikling. Men kom igjen, 1.8'' LCD? Var det virkelig nødvendig å spare der?? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Enig mht lcd'en. Har tidligere nevnt at jeg har tafset på en D2H, som faktisk tilhørte en glad amatør, men har aldri tatt meg bryet å studere bildene. Tok noen få bilder med kamera, og det gjorde alle påstander om slamrende mf-speil til skamme (på typisk Hasselblad-maner). Nå gjelder det å finne ut hvordan ZD føles i hendene. Det er jo endel lettere. Ellers står jeg fast med påstanden om at Canons FF ikke kommer i nærheten av den bildekvaliteten jeg så. Det var et bilde av en krokodilleskinnsveske og en modell. Lenke til kommentar
Pulsar Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Mamiya ZD Sample Images Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Mamiya ZD Sample Images 5544745[/snapback] Tusen takk. Last ned bildet av den vesken, og sjekk ut dynamikken i fargeomfanget. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Mamiya ZD Sample Images 5544745[/snapback] Tusen takk. Last ned bildet av den vesken, og sjekk ut dynamikken i fargeomfanget. 5545110[/snapback] Føler at dette er den gamle 120/35-historia om igjen, i digital versjon Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Det er nok det, derfor kan vi avrunde med å si at nei, det er ikke et alternativ. Det er et supplement, eller omvendt. Eller rett og slett en annen verden. Best å være fornøyd med det vi har råd til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå