Gå til innhold

Kjøp av stativ, men hvilket skal velges?


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte og kanskje kjøpe meg et stativ, da i den nedre delen av prisstigen - opp til ca 1000 kroner.

 

Pr. i dag har jeg bare et fujifilm kamera, men planen er å avansere til et canon eos 350d i fremtiden, og tenkte derfor å kanskje se meg rundt etter stativ, som jeg kan ta i bruk nå og ha videre når canonen er i hus.

 

Men har dere der ute, med mye bedre kompetanse på dette feltet enn meg et stativ eller 2 å anbefale meg i prisklassen som er oppgitt...

 

på forhånd tusen takk, og legg gjerne ved en link..!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte et Nikon - stativ fra netshoposlo. Skulle innom likevel. Det kosta 400 kroner og er sikkert ok stativ til den prisen. Har også ei 75-300 mm linse. Stativet holder utstyret oppe, men ikke mer enn det. Må bruke fjernkontroll om lukkerhastigheten er lenger enn 1/160 virker det som... Lealaust stativ. Har hatt det 1 mnd nå og er spennt hvor mye lenger det holder.

 

Så mitt tips (som sikkert ikke hjalp deg de grann): Bruk mer enn det jeg gjorde på stativ. Har kun prøvd dette. Selv har jeg kun prøvd dette, et 30 år gammelt min far kjøpte for lenge siden og et Carl Zeiss-stativ til ca 3500,-

 

Ingen tvil om hva som duger. Billige stativ holder kun til selvutløser på kompaktkameraer for å få alle i familien med...

Lenke til kommentar

Jeg har lurt på det samme til min 20D.

 

Jeg har etterhvert kommet fram til at et manrotto 055 nok er det beste pris/kvalitetsmessig. Det ligger på ca 1750 inkludert et enkelt hode. personlig vil jeg gå for et bedre hode.

 

Etter å ha sett folk rundtom på nettet med knuste kamera, samt lest rapporter som Knutgrus sin, tror jeg man må opp i såpass for å få et godt og stabilt stativ som også kan brukes til bulb eksponeringer.

 

Jeg vil kjøpe stativet til helgen, og har enda ikke prøvet det skikkelig, kun holdt det i hendene i butikk. Så du kan ta det jeg sier med en klype salt.

Endret av Walter
Lenke til kommentar

Hvis en bruker noe særlig mer enn 120mm brennvidde og ikke har objektivet montert på stativ, men bare kameraet, er det ikke sikkert det beste stativ kan sikre skikkelig stabilitet. Og til og med da kan det svikte, fordi braketten som fester objektivet til stativet er for dårlig. Fjernutløser/tidsutløser kan også være et nødvendig sikringstiltak.

Men for øvrig, så er stativ ikke stedet å spare hvis en ikke veit nøyaktig hva en trenger. Jeg tror det kan være lurt å ta i to hakk i overkant av det en tror holder, og som nevnt av Walter her, evt ha åpning for å oppgradere hodet. Foreløpig holder et 35 år gammalt Slick-stativ for meg, men jeg kommer etter hvert til å skaffe noe mye, mye bedre.

Lenke til kommentar

Det beste stativet er det du gidder å ta med deg.

 

Jeg endte på et Manfrotto 190 Pro med et 488RC kulehode (tot. ca. 1700) som er et greit stativ og passer til mitt bruk idag. Synes egentlig at stativet er over grensen på vekt/ størrelse i forhold til det jeg egentlig kunne ønske meg, men det ble et kompromiss på det. Bruker det stort sett med en 90mm macro, vidvinkel objektiv (kveld/ nattbilder) samt noe med et 70-200 f4 L (Canon) objektiv.

Finnes sikkert stødigere stativ enn dette, men som sagt, du skal ta det med deg også.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt Konica Minolta Dynax 5D med 18-70mm og 50mm objekter. MEd andre ord har jeg ingen store og tunge objekter. Jeg er også nybegynner slik at jeg vil først se hvor mye jeg bruker stativet før jeg senere evt kjøper meg et bedre stativ.

 

 

Antakeligvis kommer jeg til å kjøpe et av disse:

 

Manfrotto 714B elkjøp 799,-

Cullman 53100 clas ohlson 649,-

Velbon CX 660 pixit 558,-

Velbon CX 560 Yatack 407,-

 

Dersom det er noen som har erfaringer kom gjerne med dem.

Lenke til kommentar

Det er (minst) 2 viktige avveinger du må ta:

 

1) Vekt

2) Stabilitet

 

Disse to er ofte motsetninger; jo tyngre jo mer stabilt og 'holdbart'. Ulempen er selvfølgelig at du neppe gidder å drasse med deg et tungt stativ hvis du tar mye bilder ute og da forsvinner jo poenget...

 

Selv har jeg et forholdsvis lett og 'raklete' stativ som er akkurat så lett at det er greit å ta med seg på lengre turer. Jeg er overbevist om at jeg ikke hadde giddet å dra med meg et som er merkbart tyngre når jeg er ute på tur, men kunne godt tenkt meg å ha et skikkelig solid (og nødvendigvis tyngre) et til husbruk i tillegg.

 

Av de du lister opp ovenfor tror jeg personlig at jeg hadde gått for Velbon CX 660, uten at jeg har testet det selv. Har hatt et Velbon-stativ i over 10 år uten å ha noen problemer med det - raskt å sette opp/klappe sammen men som nevnt ikke akkurat noe å bruke hvis det blåser mye...

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Jeg har nettopp kjøpt Konica Minolta Dynax 5D med 18-70mm og 50mm objekter. MEd andre ord har jeg ingen store og tunge objekter. Jeg er også nybegynner slik at jeg vil først se hvor mye jeg bruker stativet før jeg senere evt kjøper meg et bedre stativ.

 

 

Antakeligvis kommer jeg til å kjøpe et av disse:

 

Manfrotto 714B elkjøp  799,-

Cullman 53100 clas ohlson   649,-

Velbon CX 660   pixit 558,-

Velbon CX 560   Yatack 407,-

 

Dersom det er noen som har erfaringer kom gjerne med dem.

5538209[/snapback]

 

Jeg gikk først til innkjøp av velbon cx 686 før jeg oppgraderte på stativfronten.

Selv vil jeg si det er et godt stativ til prisen. Lett og ta med, lett å sette opp, samt et godt stativhode. Nå vet jeg ikke hvordan dette er på 660 modellen, men begge stativene lider selvsagt av svakheten; dårlig stabilitet med større optikk og/eller vind.

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar
Jeg har nettopp kjøpt Konica Minolta Dynax 5D med 18-70mm og 50mm objekter. MEd andre ord har jeg ingen store og tunge objekter. Jeg er også nybegynner slik at jeg vil først se hvor mye jeg bruker stativet før jeg senere evt kjøper meg et bedre stativ.

 

 

Antakeligvis kommer jeg til å kjøpe et av disse:

 

Manfrotto 714B elkjøp  799,-

Cullman 53100 clas ohlson  649,-

Velbon CX 660  pixit 558,-

Velbon CX 560  Yatack 407,-

 

Dersom det er noen som har erfaringer kom gjerne med dem.

5538209[/snapback]

 

 

Da har jeg vært rundt i butikkene og sjekket litt stod jeg igjen med

Velbon CX 660 pixit 558,- + porto

Vanguard MG-5 elitefoto 995,-

 

 

Jeg endte opp med å kjøpe Vanguard MG-4 helt ny til 700,- på Ebay.

Lenke til kommentar

Er det ikke noen som har tenkt på at de kan henge en steinbag mellom beinene på stativet. Hekt en plastpose med steiner, evt fotobagen, i skruen som sitter i leddet der beinene møtes. Slik får du opp vekten, og bedre stabiliteten betraktelig. Det er slik de som bruker dyre karbonstativ får dem stødige.

Lenke til kommentar

Du sier du er nybegynner, og vil se hvor mye du kommer til å bruke stativet før du kjøper et dyrt et.

Da anbefaler jeg deg å kjøpe et billig et, Euro-activ f.eks. til ca 200-300.

Da finner du ut hvor mye du kommer til å dra på det. Kameraet ditt er uansett ikke tyngre enn at stativet klarer det. Bruk evt tipset som PMnormal kom med, og unngå å skru stativet helt opp.

Når du finner ut at du trenger et bedre, kjøper du et skikkelig. Selv har jeg manfrotto, og grunnen til det er det store utvalget av tilbehør og den kvaliteten det har. Jeg har i tillegg et ettbens stativ som er med på tur til tider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...