Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Scorpio 2.9 Cosworth 1988/96 Showcase/worklog


leif666

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kan stemme bra det.

 

Tror og håper at det ikke finnes så mange andre andre scorpio`er som er lik min. Mister liksom litt av poenget med å legge så mye arbeid i en så gammel bil :cool:

 

Litt stilig, det er flere som har kommet bort for å se på bilen etter å ha lest om den her inne. Ikke normalt med slik oppmerksomhet slik den ser ut nå :!:

6684709[/snapback]

 

Er det ikke i England hvor man får "slike" Scorpioer med Cossie-motor org. Heter vell da Granada, og ikke Scorpio. Eller er det kun den "nye" Scorpioen som ble levert med Cossie-motor?

Lenke til kommentar

Ser ut som denne bilen får den den workover'n den trenger.

Stress å montere leppe/skjørt/bakleppe?

 

Dere som har peiling på fortball, hvordan tror dere det blir å montere noe lignende på en stv? Skal ikke herme, men har lekt med tanken om å modde litt på min 93 scorpio stv... Ennå en original, on-of-kind scorpio, en look-alike eller en total bommert?

Lenke til kommentar
Er det ikke i England hvor man får "slike" Scorpioer med Cossie-motor org. Heter vell da Granada, og ikke Scorpio. Eller er det kun den "nye" Scorpioen som ble levert med Cossie-motor?

6726580[/snapback]

 

Scorpio ble solgt både som scorpio og granada i England, vet ikke hvorfor?

Delebilen jeg kjøpte kom egentelig fra England, og den bar merket scorpio, og hadde rattet på rett side. Den var sannsynligvis påtengt det europeiske markedet.

Også eldre modeller ble levert med Cossie-motor, men det var ikke så mange som ble solgt i norge. Prisen er jo helt syk.

Bilen jeg brukte som delbil (som var helt i-orden) kostet over 600000,- i 1996. Det er sykt.

Hadde jeg kjøpt en bil for 10 år siden for 600000,- og lest om noen som brukte den som delebil for å bygge om en 1988mod hadde jeg blitt noe irritert :!:

 

 

Ser ut som denne bilen får den den workover'n den trenger.

Stress å montere leppe/skjørt/bakleppe?

6772597[/snapback]

 

Ja, det er endel arbeid. Ingen av delene stemmer på mål, så det må kappes og støypes i alle retninger.

Men når det er gjort har du en spes. bil, og det er jo gøy  :yes:

 

Det er samme hvilken bil du kjøper styling fra, da det eneste stylingsettet som passer til scorpio er rs, og det er dritkjedelig. Med andre ord, det er like mye arbeid å tilpasse et stylingsett som skal være på en toyota, som til en bmw. Det må kappes, støypes, sparkles og pusses uansett.

 

Har du god tid, og en god plass å stå er det en fin og relativ enkel jobb, men den er veldig tidkrevende hvis du skal gjøre det riktig. Det er ikke noe du klarar å gjøre på en helg eller to :-)

Endret av leif666
Lenke til kommentar

Ok, visste ikke at ENgland brukte begge! Men nå vet jeg det :p lærer så lenge man lever. Så etter det jeg har forstått er det kun den nyere Scorpio som man kunne få som Cossie. Jeg er ikke inne på Scorpio sin historie, så jeg får bare lære nå! Har gått mest på Escort og Sierra.

Lenke til kommentar

1985-1994 (som vi kaller scorpio) het granada (mk3) i England. Bak granada brukte man cl, gl ghia og ghia X (executive?) som modellbetegnelser. I 1995 kom froskescorpioen og den ble solgt som Ford Scorpio i england også.

 

1991-1994 hadde BOA 24v motor, i 95 kom BOB, som Leif bruker her :)

Lenke til kommentar

Vet at "froske/padde"-Scorpioen het Scorpio i England, men ikke den den eldre het Granada. Dette så jeg på Discovery på "A Sport Car is born" eller noe slikt.

takk leif666 og Erik Braseth, fint å lære om Ford når man er et Ford-menneske.

Nå er det bare å glede seg til mer updates fra leif666!

Lenke til kommentar

Noen her som kan forklare hva boksen som er etter luftfilteret og luftmengdemåleren, men før motoren brukes til?

Den har ingen ledninger tilkoblet, og innvendig er den tom. (ingen filter ol)

Jeg kjørte innom Ford, men di kunne ikke svare på hva det var.

Går ut fra at det skal være et buffer for luft, slik at en har noe å gå på når en gir full gass, men det virker litt rart.

 

Har lyst å fjerne den når kompressoren skal på, siden det allerede er noe trangt der nede :roll:

En annen ting er at den akkurat tar oppi panseret, selv etter jeg har montert scoopet.

post-55244-1157020689_thumb.jpg

post-55244-1157021765_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Resonansboks

 

http://www.fordscorpio.co.uk/vis.htm

maf.jpg

 

*edit: "overraskende" at ford ikke kunne fortelle deg hva det var. De fortalte meg at det IKKE var forskjell på innsprøytningshjernene fra manuell og automat på 2.9 12v motoren... Da var det rart at rykkinga når man slapp gassen forsvant da jeg bytta hjerne fra automat til manuell. De var 100% sikre på at jeg måtte bytte foringa på girkassetraversen

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Scorpio er en glemt bil, egentlig. Tøff denna! :)

 

Bare synd Cosworth-motoren til Scorpio er sugemotor..

6580278[/snapback]

Når jeg vinner i lotto skal det bygges 5dørs (kombi) med 4x4 og 2.9 24V twinturbo. Må bare vinne i lotto først ;)

 

Da skal jeg vise alle de som prater om "quattropiruetter" :cool:

6580986[/snapback]

Bare synd at det er Audi som har Quattro da :tease:

 

Men ja, det hadde vært sykt.. Krysse fingre for at Erik vinner i lotto! :p

Lenke til kommentar

Har fulgt med på denne ombyggingen en stund å ser at det blir et meget bra resultat.

Det er moro å se a folk vil bygge om disse gamle fordene også og ikke bare opler og audier.

 

Litt sånn "offtopic",jeg har selv en Ford Scorpio og jeg kunne ha tenkt meg øyelokk(deksel over lyktene mot steinsprut).

Hos originalforhandler har de slike til 1700kr.Det synes jeg er litt dyrt og lurer derfor på om noen av dere har eller vet om slike som jeg kan kjøpe?

 

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Minner meg om denne tråden..

Forsterkere fra Ebay

6806475[/snapback]

 

Stiligt :roll:

 

Men jeg har gjort leksen min før jeg kjøpte.

Etter jeg kjørte demobil for hifi-klubben "phonix gold" vet jeg hva jeg skal se etter på en forsterker.

Den jeg kjørte demo for var 2x18rms

Den koblet vi på og kjørte 2x15" 2ohms vega + 2x12" vega + 2x8" vega +2x6,5" phonix +2x1"

Som beskrevet var forsterkeren jeg brukte 2x18rms. En Sony forsterker på 2500watt ville ikke kunne drevet dette.

Watt er bare tull, stabilitet, ohm & strømforsyning på forsterkeren + utgangsvolt fra spilleren betyr alt.

 

Vi har målt den til rett under 3000rms i 2ohm

Vi har testet at den kjører stabilt i 1ohm

Den hadde kapasitet til å trekke opptil 130amp.

 

Jeg skal få tatt noen bilder å legge ut, men den er ikke som bildene på linken din (heldigvis)

 

Kan tenke meg at det er flere som ble noe overrasket og skuffet når de demonterte forsterkeren sin og så at de var som på de bildene, spes. det siste :!:

post-55244-1157457042_thumb.jpg

Endret av leif666
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
"å, den forsterkeren er svæææær ass, den må være driiiiitbra"

Nok ett offer for den store anleggs-bransjen..

En ting å se på uten å lukke opp forsterkeren er jo sikringsstørrelsen og tilkoblingen av strøm..

6874453[/snapback]

 

Mener du virkelig at en skal se på sikringsstørrelsen, og ikke hvor mye forsterkeren har kapasitet til å drive :dribble:

Hva om jeg setter i en 250amp sikring i en 200w biltemaforsterker. Blir forsterkeren kraftigere da? :!:

Nb, ment ironisk. okidokely.... :thumbup:

 

Vi har målt den til rett under 3000rms i 2ohm

Vi har testet at den kjører stabilt i 1ohm

Den hadde kapasitet til å trekke opptil 130amp.

Endret av leif666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...