Gå til innhold

Ingen særavtale mellom Dell og Intel

Anbefalte innlegg

En klar ulempe med å innføre AMD hvis det skal skje over hele produktspekteret er at man kompliserer avgjørelsen for "Hvermansen" som skal ha seg en hjemme-PC. Idag har han valget mellom rask eller raskere (prosessor), stor eller større (disk og skjerm) og det kan han måle mot lommeboken, selv om de færreste egentlig vet hvilken ytelse de "trenger".

Når Dell har levert fra forskjellige produsenter, f. eks. nVidia og ATI, har det som regel vært i klare pris og ytelses-skikt. Man har fortsatt valgt ytelse kontra pris, ikke produsent. (Dimension 91250 kommer med enten X600, Geforce 6800 eller 7800GTX, med klare forskjeller i pris.)

Dette blir litt anderledes hvis Dell skal tilby AMD og Intel-prosessorer parallelt på samme modell, med tildels samme pris. Da blir valget komplisert (omtrent som første gang du går på Lidl for å handle, og ikke vet forskjellen på varene de selger fordi du ikke forbinder noe med merkenavnene.)

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En klar ulempe med å innføre AMD hvis det skal skje over hele produktspekteret er at man kompliserer avgjørelsen for "Hvermansen" som skal ha seg en hjemme-PC. Idag har han valget mellom rask eller raskere (prosessor), stor eller større (disk og skjerm) og det kan han måle mot lommeboken, selv om de færreste egentlig vet hvilken ytelse de "trenger".

Når Dell har levert fra forskjellige produsenter, f. eks. nVidia og ATI, har det som regel vært i klare pris og ytelses-skikt. Man har fortsatt valgt ytelse kontra pris, ikke produsent. (Dimension 91250 kommer med enten X600, Geforce 6800 eller 7800GTX, med klare forskjeller i pris.)

Dette blir litt anderledes hvis Dell skal tilby AMD og Intel-prosessorer parallelt på samme modell, med tildels samme pris. Da blir valget komplisert (omtrent som første gang du går på Lidl for å handle, og ikke vet forskjellen på varene de selger fordi du ikke forbinder noe med merkenavnene.)

5533026[/snapback]

En annen ting er jo hvordan AMD skal takle den økte etterspørselen. Den "lille" Opteron farsen viser jo hvordan slikt kan ende. En artig tråd om dette problemet finnes her.

Edit: Tviler på at dette rotet har gjort AMD mer aktuell for Dell.

Endret av mar
Lenke til kommentar

Og bla derfor vil vi nok aldri få full valgfrihet fra Dell mht CPU, men man kan se for seg at AMD CPUer blir brukt i serier der AMD mener det er hensiktsmessig. Kanskje i de stasjonære utgavene av XPS, men prisen blir i såfall at man ikke vil få dem med Intel CPU(pris og effektivitet i produksjon vil nok også være to vesentlige faktorer her). Jeg tror personlig at Dell innser dette dilemmaet og at det er derfor de ikke gjøre noe før de klarer å måle at de mister reelle kunder/storkunder ved å ikke tilby AMD CPUer. Alternativet fra Dell sitt synespunkt er kanskje å miste potensielle Intel kunder og per i dag er det nok flere av dem i de markedssegmentene som utgjør mesteparten av Dell sitt salg.

Lenke til kommentar
Kan bli moro med AMD i de maskinene, lurer på hvordan prisnivået blir da...

Kan bli litt slitsomt for dell, da de må ha mange flere deler på lager :)

5522459[/snapback]

Dell har ikke noe lager, det er det deres underleverandører som har. Dell lager maskinene etter at de har fått bestillingen. De har, etter det jeg har skjønt, et krav om at alle leverandører må kunne levere på 2 timer. (var det ikke en liten artikkel om Dell her for et par dager siden?)

Tror nok det kan være noe i at Dell ikke leverer AMD pga lite volum. Etter det jeg har skjønt så er jo AMD nesten fullstendig utsolgt som det er idag? Med Dell i tillegg så hadde de nok ikke klart å levere?

5522776[/snapback]

Du mener vel ikke å påstå at det overhode ikke er annet enn varer i arbeid på Dell fabrikkene og at de sender bestilling på deler til 1 stk pc når den samme ramler inn hos Dell? At de har karv til leveranse og små lagere det er vel ikke noe nytt, møbelbransjen i norge og sverige har holdt på med det i snart 30 år men alle som har prøvd seg uten råvarelagere finnes ikke lenger.

Lenke til kommentar
Du mener vel ikke å påstå at det overhode ikke er annet enn varer i arbeid på Dell fabrikkene og at de sender bestilling på deler til 1 stk pc når den samme ramler inn hos Dell? At de har karv til leveranse og små lagere det er vel ikke noe nytt, møbelbransjen i norge og sverige har holdt på med det i snart 30 år men alle som har prøvd seg uten råvarelagere finnes ikke lenger.

5538637[/snapback]

Min erfaring er at flere møbelkjederoperer med veldig _lange_ leveringstider, av og til er det slik at du lurer på om de skal plante treet, vente at det vokser opp etc. Og jeg snakker ikke om dyre eller eksklusive varer.

Mht Dell og deres lager er vel det blitt løst, dvs Dell har kun det de faktisk trenger for ett skift eller noe slikt og at leverandørene er pliktige til å ha større varelager i nærheten av produksjonslinjen til Dell.

Lenke til kommentar
Jeg postet vel noen sitater om dette på forrige side i tråden.

joda, jeg så det og det var vel offesielle reklamen. Slikt sier vel møbelprodusentene også, hvis de fortsatt gidder skryte av noe de har utviklet gjennom 30 år. Likevel er det ikke slik i praksis. For enkelte deler kan det nok være noe i nærheten men det sier seg selv at 1000 budbiler med hver sin cpu ikke er særlig effektivt, så i praksis må leverandør samle opp større bestillinger og de er nok på mer enn 1 1/2 times forbruk. På den annen side kan de selvsagt ha inhouse lager hos dell og da stiller det seg jo anderledes. Dell faktureres i det øyeblikket delen forlater lager og går rett inn i produksjonen.

Har selv møbler i bestilling som ble bestilt før nyttår, og ennå ikke fått noe leveringsbekreftelse... ;)

5538676[/snapback]

Sånn er det når nordmenn har for mye penger mellom henda. Bare vennt til det du får er feil og du må ha 2 små deler nye, og du stiller bak i køen igjen.

Just in time my A**

Lenke til kommentar
Sånn er det når nordmenn har for mye penger mellom henda. Bare vennt til det du får er feil og du må ha 2 små deler nye, og du stiller bak i køen igjen.

Just in time my A**

5560302[/snapback]

Eller du får beskjed om at møbelsnekkeren fikk plantet en furu i stedet for en eik :)

IKEA derimot er generelt sett veldig bra på leveringstid og til å sende med 99% riktige deler :) Mht deler så har de vel blitt noe bedre.

For Dell sin del har de åpenbart ett system som funker, men også dem har ganske mye å gå på mht leveringstid. Nå sier det seg selv at de ikke vil ha overkapasitet på produksjonssiden, men jeg har selv opplevd at det på "status" for maskinen min står at de venter på deler fra underleverandør(for min del ventet de på ATI skjermkortet til den bærbare). Nå var dette for den forrige bærbare min og dermed 3år+ siden, men jeg ser ikke helt hvordan Dell kan unngå denne typen ting helt. En annen sak er sef at de ofte begynner å selge før produktene faktisk er klar(f.eks lanserer en PC med skjermkort/CPU) før de strengt tatt er tilgjengelige. Vi må nok bare godta at produsenter generelt ikke ønsker å brenne inne med varer og at det dermed vil blir noe ventetid fra tid til annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...