hitokiri Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Da EU sendte sin første Galileo-satelitt opp i rommet, markerte det starten på slutten for GPS-monopolet. Snart kan du velge mellom flere systemer. Les mer Lenke til kommentar
Shhhh Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Det skal være Siemens SXG75, ikke BenQ-Siemens SXG75 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Vi har diskutert Gallileo litt på forumet allerede. Det er sikkert noen som har lest denne artikkelen som også har lyst til å lese tråden: Galileo en GPS-utfordrer Jeg liker trenden med integrering av GPS/Galileo i telefoner. Håper bare det blir billig, enkelt og mange spennende bruksområder. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Synes de heller kan konsentrere seg om å legge GPS-signaler inn i alle tuneller slik de har gjort det med mobiltelefon-signaler. Irriterende å alltid miste signalet i tuneller... Lenke til kommentar
G Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Rart at folk ikke har så stor tro på GLONASS. Hadde jo vært spennende, ihvertfall å høre mer om det systemet også. Nå leder jo GPS an det kappløpet mot både europeere og russere kan det se ut til. :!: Hvor mye vet det sivilie miljøet om slike ting som GLONASS egentlig? Det er kanskje der det stopper opp for at vi kan få vite mer om det? Endret 31. januar 2006 av G Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Rart at folk ikke har så stor tro på GLONASS. Hadde jo vært spennende, ihvertfall å høre mer om det systemet også. Nå leder jo GPS an det kappløpet mot både europeere og russere kan det se ut til. :!: Hvor mye vet det sivilie miljøet om slike ting som GLONASS egentlig? Det er kanskje der det stopper opp for at vi kan få vite mer om det? 5529258[/snapback] Er ikke glonas allerede mulig å bruke? Kjenner en som driver med landmåling o.l trodde han brukte det. Ellers er det litt lamt at det skal koste penger å få god presisjon synes jeg. AtW Lenke til kommentar
sptz Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Rart at folk ikke har så stor tro på GLONASS. Hadde jo vært spennende, ihvertfall å høre mer om det systemet også. Nå leder jo GPS an det kappløpet mot både europeere og russere kan det se ut til. :!: Hvor mye vet det sivilie miljøet om slike ting som GLONASS egentlig? Det er kanskje der det stopper opp for at vi kan få vite mer om det? 5529258[/snapback] Er ikke glonas allerede mulig å bruke? Kjenner en som driver med landmåling o.l trodde han brukte det. Ellers er det litt lamt at det skal koste penger å få god presisjon synes jeg. AtW 5530017[/snapback] Korrekt man kan lese av GLONASS sattelitter med GPS utstyr utviklet for landmåling. Selv om man kan lese av sattelittene så vil det ikke automatisk si at man bruker dem. Iom at utregningsalgoritmene ikke nødvendigvis tar høyde for GLONASS systemet enda. Man kan altså rissikere å få dårligere data om man bruker GLONASS. Selvsagt vil landmålingsutstyr om 4år benytte både Gallileo GPS og kanskje også GLONASS Siden det i teorien gir bedre beregningsdata når man har flere sattelitter og velge mellom og sjansen for og få gunstige sattelitt posisjoner øker med antall sattelitter på himmelen. Til syvende og sist er det bare å få matmatikken god nok slik at man kan bruke alle tre systemene som ett. Forøvrig er ikke nyaktigheten i landmålingsGPS utstyr det store problemet, det er og få kontakt med sattelittene når du ikke har helt fri himmel. Står du under et grantre skulle du ønske at den siden av himmelen som du ser var dekket av sattelitter og ikke den som er bak treet. Dette vil flere sattelitt system sansynligvis fikse. For den teknisk intresserte så kan jeg si at hovedgrunnen til at nyaktigheten til landmålings-GPS utstyr er så mye høyere er at den kobler gps informasjonen opp mot en base stasjon. Denne basestasjonen kan være en radiolink som er satt opp på et fastpunkt (fastmerke, polygonpunkt kjært barn har mange navn) Eller basestasjonen blir beregnet (på hønefoss) ut ifra et par sentrale gpsmålestasjoner som blir sendt til landmålerutstyret gjennom mobiltelefon nettet (GSM-data) Disse dataene beregner et fastmerke ca 1meter fra det aktuelle målepunket og dermed så får man meget nyaktige data. Usansynelig praktisk i områder med mobildekning. Endret 31. januar 2006 av SpeTZnaZ Lenke til kommentar
voluz Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 At det nå finnes flere systemer for posisjonering hjelper meg like lite med en gang jeg er inne i en tunell. Hvorfor i all verden får ingen fingeren ut og sørger for dekning i tunellene? Snart har jo "alle" GPS, så etterspørselen er jo der. Når de har klart det med mobilsignaler og radio så burde det være mulig med GPS også, selv om utfordringen er større og det krever mer avansert teknologi. Lenke til kommentar
genser Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hva er egentlig poenget med GPS i tunell? Om man bruker GPS i bil kan den laste ned hele kartet over lengden på tunellen osv., så vet den hastigheten på bilen og da bør det være ganske lett å kalkulere hvor den er selv om signalene er borte. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Tunneller pleier å ha kurver, tror det er for at en ikke skal bli blendet av motgående trafikk kontinuerlig. Haken er at GPS-signalene fungerer ved direkte kontakt (line of sight), mens refleksjoner gir forstyrrelser. Det vil si en trenger ganske mange GPS-sendere i en tunnell, og selv da vil det med normal innvendig takhøyde bli hull i dekningen. For kringkasting er refleksjoner ikke noe stort problem, tidvis tvert imot. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hva er egentlig poenget med GPS i tunell? Om man bruker GPS i bil kan den laste ned hele kartet over lengden på tunellen osv., så vet den hastigheten på bilen og da bør det være ganske lett å kalkulere hvor den er selv om signalene er borte. 5533180[/snapback] Bare fabrikkmontert originalt GPS-utstyr som tar bilens fart i betrakning for å regne ut hvor den er, ikke ettermontert slik som Navman, TomTom, Garmin og mange andre. Dessuten kryr det av tuneller i storbyer som har store underjordiske trafikkårer, til og med i Oslo, hvor man ikke har den fjerneste anelse om hvor man skal kjøre når signalet droppes og du kommer til et digert veikryss under jorda. Og i tillegg bruker den opptil 1 minutt på å få kontakt igjen når man kommer ut av tunellen, og da har man rukket å kjøre 1 km i feil retning. Man får heller ikke varslet fotobokser inne i tuneller ettersom det ikke er signal der. Mange POIs er satt rett utenfor tunellen, men hadde vært mye mer hensiktsmessig å faktisk bli varslet der boksen står. Mange grunner til at man trenger GPS i tuneller, og det er latterlig at det ikke er laget et løsning for det enda. Lenke til kommentar
genser Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Mye jeg ikke hadde tenkt på der ja. Har hittil bare brukt fabrikkmontert GPS i bil, men forstår her at det er ganske mange nytteområder ved å ha GPS eller lignende også i tunell ja, spesielt i Norge. Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hvorfor i all verden får ingen fingeren ut og sørger for dekning i tunellene? Snart har jo "alle" GPS, så etterspørselen er jo der. Når de har klart det med mobilsignaler og radio så burde det være mulig med GPS også, selv om utfordringen er større og det krever mer avansert teknologi. 5533089[/snapback] Mobil- og radiodekning kommer ikke direkte fra satelitter heller da... Som alle sier hadde det vært handy med GPS i tunnel, men skjønner ikke helt hvordan dette skal kunne løses. Det går jo an å merke alle start- og sluttpunkter, og ut ifra de estimere hvor i tunnelen befinner seg ved en gjennomsnittshastighet. Men dette er jo bare brukbart i tunneler som bare leder ett sted, dermed er man like langt når man først og fremst trenger GPS i tunneler med mer enn to utganger... Tviler på GPS finner veien inn i tunnene i den nærmeste fremtid... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg