Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har problemer med nytt nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått trådløst nettverk. Har satt det opp på den måten at min gamle router som ikke er trådløs (cayman 3351 netopia) går gjennom den nye routeren (D-Link 624+) og så til dataen. Ofte så når jeg skal på internett så vill den ikke innpå. Venter jeg en 5-10min etter konstant forsøk på å komme inn på internett så fungerer det. Visst jeg dropper den nye trådløse routeren og bare går gjennom den gamle routeren og fra den til dataen så oppstår ikke dette problemet. Når problmet oppstår så går jeg på nettverkskoblinger og ser på statusen og der er det aktivitet, men allikvel internetten vil ikke. Har nexgentel. Trådløsheten bruker jeg på min laptop til den stasjonære bruker jeg ledning fra den nye routeren. Det er på den stasjonære problemet oppstår, laptopen funker fint

Ikke verdens beste forklaring, men håper det går fint!!

Håper en av dere der ute kan hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På den stasjonære, er den satt opp til å motta IP-adresse automatisk? Eller bruker den fast (statisk) IP-adresse?

Kan du sammenligne Status-data på den bærbare og den stasjonære?

IP-adresse, Subnet mask, Gateway, DNS-adresser, osv. Er noe likt? Er noe forskjellig? (Kan du få noen ideer av dette?)

Vanlig nettsurfing mm. bruker å gå fint med seriekoblede rutere, men det blir mer komplisert hvis du må åpne/forwarde porter - da er det (minst) dobbelt så mye jobb som med én ruter.

Lenke til kommentar

Har nå funnet ut at det samme problem oppstår på bærbaren!! Så jeg bruker nå den routeren som ikke er trådløs. Jeg fikk ikke til det med å bare bruke den trådløse routeren vet ikke hvorfor. Måtte tydligvis gå gjennom routeren til nexgentel først. Forslag til hvordan jeg kan gjøre det slik at jeg bare trenger den trådløse eller slik at det fungerer bra med begge?

Det skal vel ikke være så vanskelig å bytte en router!

Ps: Når jeg bare bruker den trådløse routeren så lyser WLAN lyset, men ikke WAN lyset!!!

Endret av dinosauren
Lenke til kommentar

Saken er vel at Netopia'n din fra NGT er både ruter og ADSL-modem, mens D-Link'en er ruter + switch + WLAM aksesspunkt. Modem må du ha, og du vil vel ha WLAN aksesspunkt også, så du er stuck med begge.

Det er flere måter å koble dette opp på - her er tre:

1. Slå av ruter-delen i Netopia. (aner ikke hvordan)

2. Sette opp D-Link til å dynamisk motta IP-adresse fra Netopia.

(Ren seriekobling av ruterne.)

3. Bruke D-Link som en switch + WLAN aksesspunkt.

(Ruter-delen i D-Link brukes ikke.)

Dette er jo et tema som dukker opp med jevne mellomrom, og jeg har bl.a. skrevet noen bidrag til denne tråden

her, hvor du kanskje finner litt inspirasjon. (Det blir for mye å gå inn på nå i kveld.)

Jeg har selv benyttet metode 3 et par-tre ganger, så det vet jeg funker, men man må holde tunga rett i munnen mens man holder på. Og det blir gjerne litt fram og tilbake mellom de to ruterne før alt er satt opp.

Men når du er ferdig, så vil du se at det er Netopia som er ruter - den stasjonære PC'en vil ha samme IP-adresse som før -, og D-Link brukes kun som (kablet) switch og WLAN aksesspunkt.

Lenke til kommentar

Pleier å fungere greit med "router etter router" så lenge de er satt opp til å dele ut ip adresser i forskjellige sub net.

Feks: Router 1 er satt ut til å dele ut ip nett 192.168.1.0 nettet mens

router 2 er satt ut til å dele ut ip nett 192.169.2.0

Lykke til

Endret av egiuel
Lenke til kommentar

Det er vel Guds vilje, da .... :cry:

Hva med å forsøke litt problemløsning her først, så kan vi ta de filosofiske betraktningene senere? Jeg har ikke noe bedre forslag, jeg.

Det går an å skrive en hel bok om hvorfor et nettverksoppsett ikke virker, men det har jeg dessverre ikke råd til.

Sorry hvis jeg virker negativ, men det går ikke an å løse "saker" uten "bevis". (Eller tilståelser, da, men det blir litt irrelevant i denne sammenhengen.)

Lenke til kommentar

Enig med torean.

Men gjør det i denne rekkefølgen:

0. Koble PC'en din til Netopia. Jeg regner med at PC'en er satt opp til å motta IP-adresse automatisk. Sjekk hvilken IP-adresse PC'en har, og hvilken adresse Netopia'n har. (Hvis du må ha statisk IP-adresse kan du sette opp dette helt til slutt.)

1. Koble din PC til D-Link'en. (Ingen kabel til Netopia.)

Slå PC'en av og på for å få tildelt IP-adresse på nytt. (fra D-Link denne gang.)

2. Sett D-Link'ens IP-adresse (på LAN-siden) til et eller annet som passer med de IP-adressene Netopia'n gir ut. Dermed kan du på et senere tidspunkt komme inn på D-Link'ens web-sider og endre WLAN-innstillinger, f.eks.

3. Slå av DHCP-server i D-Link.

4. Slå av D-Link.

5. Koble kabel fra Netopia til en LAN-port på D-Link.

6. Slå på D-Link.

7. Slå av og på PC'en din. (Eller "reparer" Local Area Connection.)

8. Nå skal PC'en ha fått tildelt IP-adresse fra Netopia'n, og D-Link'en brukes nå bare som switch (for den stasjonære, kablete PC'en).

9. Nå skal du kunne komme inn på web-sidene til både D-Link og Netopia; på hver sin IP-adresse.

10. Nå burde også den bærbare PC'en kunne få tildelt IP-adresse over det trådløse nettet. Hvis ikke, så er det en ny sak i seg selv ...

Jeg vet ikke hvilke IP-adresser Netopia'n opererer med, men hvis det er 192.168.x.y (subnet mask 255.255.255.0), så kan du f.eks. gi D-Link'en adressen 192.168.x.230. Da dette blir en statisk tildelt IP-adresse, er det et poeng å unngå at Netopia'n deler ut den samme adressen til en annen enhet i nettet. Hvis du kan avgrense det adresseområdet DHCP-serveren i Netopia'n bruker, så er det det beste. 192.168.x.2 - 192.168.x.200 gir deg 199 adresser som kan deles ut dynamisk, og det burde vel holde, kanskje.

Det er ikke til å unngå at det fort blir litt teknisk når man skal "tukle" med et nettverk .... Men, det er mange som ringer rørleggeren når det oppstår problemer med vannet, så det burde vel ikke være annerledes med problemer i datanettverket? (Nei, jeg mener ikke at du skal ringe en rørlegger ...)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Enig med torean.

SNIP

Takk for den! Virker som at router - router oppsett kan være ganske problematisk! Hadde dillet og lest i ei uke nå uten at det har hjulpet...

Med oppsettet ovenfor har jeg nå fått satt opp dlinken min som switch og alle mine problemer forsvant med en gang!

Takk Nebrewfoz!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...