Ozelot Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Heisann! Jeg er på vei til å skaffe meg min førse bil, og hadde egentlig tenkt å kjøpe noe som kostet rundt 50.000,- Har egentlig vært på let etter en pizza-bil(typisk Opel Combo) eller en 4wd(typisk Suzuki Vitara). Prata med min bror (som har jobbet mye med bil og finans..) og han nevnte at jeg heller burde lease en varebil. Han sa det at hvis han tok det gjennom firmaet sitt, fikk jeg momsen tilbake, og hvis jeg solgte den etter 3-5 år ville jeg sitte igjen med helt ny bil (inkl. garanti i 3\5 år) for noe rundt 60.000(kommer an på hva jeg selger den for). SÅ, da lurer jeg. Som første bil er det litt uvant å skaffe meg en helt ny bil, og lurer på om det er noen andre ulemper\fordeler enn de jeg har nevnt. Edit: Rettet på skrivefeil. Endret 30. januar 2006 av Ozelot Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Selv om de som selger leasing ofte prøver og late som det er gratis så er det ikke det. Når leasingen er over må du enten kjøpe den ut eller levere den tilbake, bilen bør være tilnærmet strøken fordi de vil lete etter alt som finnes av småskader og taksere disse høyt. Skal du lease ned til tilnærmet nullverdi? Skal din bror betale leien og du betale svart til han? Hvis ikke så er det jo ikke så gunstig. Lenke til kommentar
Woodstock Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Som agvg sier, så kan enkelte forhandlere være svært pirkete på småskader m.m. ved innlevering av bilen. Broders har leaset to biler tidligere, begge meget strøkne etter tre år og nærmere 60.000 km. Volvo-forhandleren hørte han aldri mer fra, mens Audi-forhandleren krevde at han satt på 4 nye sommerdekk. Og de skulle "IKKE ha billigdekk, men Continental, Michelin e.l."... Audi'en rakk nesten ikke å komme innom salgshallen før den ble solgt videre. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2006 Skal ikke lease ned til nullverdi, da jeg ikke ønsker å betale mer enn 2000,- i mnd. Når den er 5 år gammel, kan jeg selge den for ...tja, en Peugot Partner 5 år gammel får du for 70.000,- (?). Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Mulig jeg tar feil, men når du leaser en bil er den ikke din. Ergo du kan ikke selge den. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Skal ikke lease ned til nullverdi, da jeg ikke ønsker å betale mer enn 2000,- i mnd. Når den er 5 år gammel, kan jeg selge den for ...tja, en Peugot Partner 5 år gammel får du for 70.000,- (?). 5522361[/snapback] Dette høres mer ut som et lån med restverdi enn leasing. Mulig jeg tar feil, men når du leaser en bil er den ikke din. Ergo du kan ikke selge den. 5522404[/snapback] Akkurat. Eieren får den tilbake. Du har bare leid den over lang tid Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2006 Mulig jeg tar feil, men når du leaser en bil er den ikke din. Ergo du kan ikke selge den. 5522404[/snapback] Kjøper den ut etter 5\3 år, og selger den høyere. Husker ikke hvordan min bror forklarte det, men poenget er at jeg bruker noe rundt 60.000 for å ha en bil i 3\5 år(med garanti og hele pakka), for så å selge den videre for ca 70.000. Skal be han om å skrive det ned på et excel-dokument. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Da bør du velge diesel og last på med utstyr, AC, el, ABS osv. Da vil bilen bli langt lettere og selge. Problemet er jo at de som eier bilen vanligvis ikke selger de billig, har sett på endel slike avtaler og fant ut at det var like billig og kjøpe den med vanlig finasiering. Og du har ikke svart på hvordan du skal forholde deg til at den er kjøpt igjenom ett firma du ikke eier. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2006 Og du har ikke svart på hvordan du skal forholde deg til at den er kjøpt igjenom ett firma du ikke eier. 5523819[/snapback] Det stemmer, jeg eier ikke firmaet, men omvent. Altså, jeg er ansatt i firmaet, så dette blir en firmabil(men siden jeg betaler for den, så liker jeg å kalle det "min" bil ). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Har du tenkt på om dette får noen skattemessige følger for deg? Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Kjøp siste nummer av Dine Penger. Her står alt om leasing av bil. http://www.dinepenger.no/index.db2?id=16749 Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Skal ikke lease ned til nullverdi, da jeg ikke ønsker å betale mer enn 2000,- i mnd. Når den er 5 år gammel, kan jeg selge den for ...tja, en Peugot Partner 5 år gammel får du for 70.000,- (?). 5522361[/snapback] Her kommer en masse antakelser: En bil (Fiktiv Fabel 1,6CL) koster 150.000. Du betaler 3000/mnd i 3 år som blir 108.000. La oss si 8000 i renter for å gjøre det enkelt. Du har etter 3 år betalt ned 100.000. Du kjøper den ut for 50.000. (Leasing-firmaet har tjent rentene og er fornøyde med 150.000 for selve bilen). Du selger den for 70.000. Du har hatt en bil i 3 år og det har kostet deg 88.000 (pluss løpende utgifter til servicer, vask, vedlikehold, osv.) Tallene er veldig unøyaktige, men får frem prinsippet. Er det så mye å tjene på dette egentlig, fremfor et vanlig bilkjøp? Vil gjerne vite mer om det, og hvor lønnsomt det er. Jeg vil jo vurdere å gjøre dette selv hvis det er en gullgruve Altså, noen må jo betale ned bilen på en eller annen måte..? Er det den neste eieren? Eller staten, som gir en slags "rabatter" til "firmabiler"? Jeg er forvirret Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Det er jo litt enklere svjv i forhold til regnskap, utgiftsføring samt at det kan øke krdittverdigheten da man ikke lånefinasierer bilen, for private som ikke får i gjen MVA så har det vel lite for seg. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Dette er fra siste nummer av Dine Penger. Kanskje det kan oppklare noe: BILENS EIER: Det er bilforhandleren som gir deg tilbudet, som blant annet baserer seg på forhandlerens vurdering av bilens restverdi etter avsluttet leieforhold. Det er finansieringsselskapet som eier bilen og avgjør renten som er innbakt i pristilbudet. Flytende rente er standard. Denne vil oppjusteres dersom Norges Bank hever styringsrenten. Stiger renten, stiger også den månedlige leien. Du kan ikke avtale å kjøpe bilen til fastsatt restverdi etter avtalens utløp. MOMSREGLER: Statens har bestemt at minste leietid for leasingbiler er 3 år. Du kan altså avtale lengre leietid enn 3 år, men svært få ønsker dette. Årsaken er at momsfordelen spises opp dersom du leier biler i mer enn tre år. Finansieringsselskapet kan fradragsføre momsen på kjøpesummen. Du belastes moms på den månedlige leien. STARTBELØP: Du betaler et startbeløp – normalt 12,5 % av bilens verdi ved signering. I tillegg betaler du et etableringsgebyr. LØPENDE UTGIFTER: Du må selv betale service og forsikring, men det er mulig å betale bilforhandleren ekstra for å inkludere dette i prisen. Bensin, olje og for eksempel spylervæske må du uansett dekke selv. OPPGJØR: Skader som for eksempel riper i lakken eller hull i setetrekket må du betale for etter avsluttet leieforhold. Dersom bilen har kjørt lengre enn avtalt kjørelengde, må du betale ekstra for dette. Gjerne 1,50 kr pr overkjørte kilometer. Dersom du ikke har fulgt service-intervallene, risikerer du å bli belastet et beløp. FORDELER VED LEASING LÅN: Slipper å ta opp lån. Unngår å svekke lånebetingler for boliglånet. FAST RESTVERDI: Null risiko for restverdien. PLUKKER UT RIKTIG BIL: Forhandleren påtar seg risikoen med å selge leasingbilen etter 3 år. Derfor har han et økonomisk motiv for å plukke ut en modell til deg med lavt verdifall. Dersom forhandleren i stedet skulle selge en bil til deg, vil ha bry seg mindre med å finne en modell som har lite fremtidige verdifall. ULEMPER VED LEASING KORT EIETID: Du er avskåret fra optimal eiertid. FAST RESTVERDI: Du får ikke økonomisk glede av høyere restverdi på grunn av lite kjøring eller egne påkostninger (for eksempel etter-montering av tilhengerfeste) DYRT Å OMBESTEMME SEG: Bryter du kontrakten, krever enkelte forhandlere at du betaler leien for hele 3-års-perioden. Du taper uansett startbeløpet. LÅSER DEG TIL FAST KJØRELENGDE: Det er dyrt å kjøre lengre enn avtalt kjøre-lengde. Du taper også på å kjøre for lite. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Hmm. Men la oss si jeg leaser den i 5 år. Betaler 2000,- per mnd. Bilen er verdt 150.000 og hvis momsem er 25%, så koster den 112.500,-. Vil jeg da betale bilen ned på de 5 år eller kommer det mer ? For da er det vel bare til å selge bilen(70.000 inn) og hvis alt det jeg har skrevet er rett, så har jeg en ny bil i 5 år (er vel 3 års garanti på alle nye biler?) som har kostet meg 42.500,- . Am i correct ? Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 bobafett: takk, det oppklarte mye Ozelot: du kan ikke ta 150.000 minus 25% på den måten. Prisen på bilen "din" uten moms blir 120.000 (150.000/1,25). Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Kan vel også nevne at prisen på bilen "din" ikke vil bli 2000/mnd (men mindre) om du skal ha den i 5 år. Dessuten må du betale et kontant beløp for å starte avtalen. Og til slutt: bilen er ikke din etter 5 år, så du har ikke noe å selge. Ja, du ville ha betalt ned hele greia på din måte etter 5 år, men det er vel ikke slik leasing-selskapene legger det opp? Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Oioi, 3 poster på rad.. Men det er 3 forskjellige ting det gjelder, så.. Du har også et tredje alternativ for å kjøpe en bil som var dyrere enn du hadde tenkt; lån med restverdi. Det fungerer på mange måter slik du vil ha leasingen din. Du antar at en ny bil til 200.000 vil være verdt minst halvparten etter 5 år. Du kjøper en bil til 200.000 over 5 år. Du "fryser" de nederste 100.000 (valgfritt beløp, betaler bare renter på det beløpet). Du betaler ned de øverste 100.000 på de 5 årene. Etter 5 år har du da betalt ned 100.000, og eier bilen. Men du skylder fortsatt 100.000 på den. Du kan da selge den for 110.000 og sitte igjen med 10.000 i lomma til slutt. Du får på denne måten en dyrere bil enn du egentlig hadde råd til, for det samme månedlige beløpet som en billigere bil. Ulempen er at du sitter igjen uten bil etter 5 år. Men du har hatt en dyr og fin bil i stedet for en gammel bruktbil til samme månedlige utgift. Så kan du kjøpe en ny bil igjen på samme måte. Du vil altså alltid ha en "ny" bil å kjøre med, men aldri få betalt den ned (mye som leasing, med andre ord). Men betaler du ned en bil vil den jo fortsette å falle i verdi likevel, helt til den blir "brukt opp" og vraket. Oppsummering: Pluss: du kjører en "ny" bil hele livet om du vil, til forholdsvis lave utgifter hver måned. Du kan kjøpe biler som er "dobbelt så dyre som du har råd til". Minus: bilen blir aldri "din og lån-fri". Du må altså betale månedlige avdrag "for alltid". Men de færreste har vel bilene i hele sin levetid likevel..? Lenke til kommentar
indigestion Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Ozelot: du kan ikke ta 150.000 minus 25% på den måten. Prisen på bilen "din" uten moms blir 120.000 (150.000/1,25). 5527027[/snapback] Dette blir også feil. Det er ikkje mva på avgifter til staten (reg.avgift, eingongsavgift etc). Desse må trekkast frå salgssummen før du kan finna mva på bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå