oysfaerg Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (Grunnet tidligere misforståelser velger jeg å gjøre oppmerksom på at dette er skrevet som privatperson og ikke som brukermoderator) Snakker om moral gitt... Dere håner alle som gidder å sitte på skolebenken, tar opp studielån, spinker og sparer på de skarve 100-lappene de har til mat hver måned og oppfordrer alle til å skulke skolen, bare for moro skyld! Det er ikke rart det koster penger å bo i Norge, så lenge alle dere skal sitte hjemme og nyte godt av velferdsstaten og trygdeløsninger anmas! Måtte dere aldri få jobb og ei heller ledighetstrygd! Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Jeg synes disse holdningen er ganske skumle fordi det viser at dere har misforstått poenget med utdannelse. Alikevel mener jeg ingen skal tvinge dere til å være på skolen, MEN da antar jeg ingen skal klage neste gang det er snakk om nasjonale prøver som skal vise hvor dårlig "stand" norske elever er i. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Magicus: Hva ellers skal barn gjøre mens de vokser opp mener du? Lalle rundt og suge på tommelen? I 6klassen bytta jeg "hva jeg ville bli" like ofte som jeg bytta sokker! Unger har ikke peiling på verden, eller hvordan ting funker, og kan heller ikke bestemme seg for hva de vil jobbe som resten av livet etter 7kl.. Derfor, 3 år til med litt mer "avansert", utplassering etc, skole der de får tenke etter hva de vil bli i livet.. Ingen klarer helt å bestemme seg for hva de vil jobbe som før etter mange år med skole og utprøving av fag/linjer, og det blir gjerne satt på skiftet fra grunnkurs til vk1 på VGS. Og siden du mener at norske skoler drives av nesten nazi lignende faktorer, ta en titt på Amerikanske skoler.. Den jeg gikk på har de karakterer hele veien! Fra første klasse og oppover. Får de ikke gode nok karakterer i 3klassen, kommer de ikke inn i 4, og må gå 3 året om igjen. Og du syns våre skoler er strenge? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (Grunnet tidligere misforståelser velger jeg å gjøre oppmerksom på at dette er skrevet som privatperson og ikke som brukermoderator) Snakker om moral gitt... Dere håner alle som gidder å sitte på skolebenken, tar opp studielån, spinker og sparer på de skarve 100-lappene de har til mat hver måned og oppfordrer alle til å skulke skolen, bare for moro skyld! Det er ikke rart det koster penger å bo i Norge, så lenge alle dere skal sitte hjemme og nyte godt av velferdsstaten og trygdeløsninger anmas! Måtte dere aldri få jobb og ei heller ledighetstrygd! 5528427[/snapback] Synes i utganspunktet ikke det er noe galt i at skoleungdom skal ha lov til å aksjonere, men som du sier, så lenge det virker som det er bare "for moro skyld" blir det for dumt. Skulk i vei, men ha en fanesak, og gjør myndighetene oppmerksomme på hvorfor dere gjør det. Jeg "aksjonerte" i massevis selv, men siden jeg gjorde det alene ble jeg bare sett på som nok en latsekk, er dere mange nok kan det faktisk hende noen legger merke til det. Lenke til kommentar
fakey Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Vel, det vi sier er ikke at folk skal velge hva de vil bli når de er 10 år. Men at de i så tidlig alder skal kunne få prioritere og velge fag de interesserer seg veldig over. Altså da gå en skolegang bassert på interesser, hobby og kunnskaper. Er man en kreativ person kunne ,man jo selvfølgelig få ekstra k&h osv. Lenke til kommentar
sim Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Vel, det vi sier er ikke at folk skal velge hva de vil bli når de er 10 år. Men at de i så tidlig alder skal kunne få prioritere og velge fag de interesserer seg veldig over. Altså da gå en skolegang bassert på interesser, hobby og kunnskaper. Er man en kreativ person kunne ,man jo selvfølgelig få ekstra k&h osv. 5528803[/snapback] Det du liker når du er 10 år er ikke sikkert du liker når du er 20 år. Av den grunn er det fint med en grunnutdanning slik at du har flest mulig valg. Lenke til kommentar
SkummelType Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Dette er riktignok emnet om skoledagen men jeg skriver alikevel. banansplitt OG Magicus: En av grunnene til at du har hatt så mye "kjedelig" om Arnulf Øverland og andre forfattere og kjedelige bokandmeldelser er fordi at du skal lære deg og skrive godt norsk. Du tror kanskje at du har perfekt norsk når du er ferdig i 8 klasse? Vet ikke hvorfan det er med dere men når en ser hvordan en gjennomsnittlig 8klassing skriver nicket på msn (Dette er et eksempel, ikke hån det) så kan en begynne og lure på hvordan i SVARTE FA** du kan mene at de er klare til og begynne videre utdannelse? Egentlig burde alle barn fått velge og gå oppigjen 10kl, SVÆRT mange som egentlig har kunnskaper og vilje til og nå langt men tar heller og sitter hjemme eller driter i videregående, NETTOP fordi det er vanskelig! Livet skal ikke være lett! Du lærer aldri nok i dette livet, det han mange forskere og profesorer visst lenge. Satt og leste et innlegg her da noen nevnte Arnulf Øverland, og en bjelle ringte i hodet mitt! AHA! det navnet hadde jeg hørt før, FORDI jeg har hatt om det i 10kl. Greit nok så gjorde ikke jeg noen lekser i 10kl. Jeg sluttet og gjøre lekser etter jeg kom halvveis ut i 9kl. Dette angrer jeg veldig på nå, og jeg fikk i går se resultatene av dette. 2 i Norsk skriftlig og 2. i Tysk B språk er IKKE morro når jeg satt med 4,9 i snitt i 8kl. Nå kan jeg bare se langt etter de gode karakterene som åpner et hav av muligheter for videre studering. Så tenk dere om før dere skulker eller gir opp. Jeg prøver nå og komme på banen igjen for jeg skal ha Ingenørutdanning, håper jeg hvis jeg kommer inn på videre studier etter Allmenne fag. Men ingenting er gratis! Det eneste som er gratis i dette landet er og være latsekk. Jeg skjønner at dere også mener at undervisningen på mange skolen er dårlig. Jeg har mange eksempler på dette, som feks engelsk lærern min. Hun hadde _KANSKJE_ gjort bra for en 4\5klasse på en dårlig barneskole. Hun eier ikke engelsk uttale eller ordforråd. Hun er videregående lærer og hun har mindre kunnskaper enn mange i klassen min. Selv så har jeg altid vært flink i engelsk, og dette for jeg god tilbakemelding på. Jeg synes engelsk generelt er morsomt, det og kunne lære nye ord som en kan bruke i mange sammenhenger er på en måte kjedelig men samtidlig så UTROLIG viktig. Det er stor forskjell på norsk faget og engelsk, men det er en grunn til at vi har så mye kjedelig i norsk. Men hvor kjedelig hadde det ikke blitt om vi bare skrev random stiler hver dag?, leste random tekster eller random bøker? Vi leser om Arnulf Øverland fordi han er en kjent person, som mange kan assosiere ting med i fremtiden. Min mor lærte om Arnulf Øverland, Min far også. Vi har altså så mye forskjellig og "kjedelig" for og skape variasjon, du lærer ikke og skrive ren norsk eller engelsk på 8 år, ikke faen, det krever mange mange år og bli så flink til og skrive at du kan si at du _kan_ norsk bra. Jeg vet at jeg skriver masse skrivefeil selv, men det driter jeg i, trening gir resultater uansett! Og sitt ikke og si at KRL er et fag som ikke duger til noe! Jeg har selv dårlige erfaringer med dette faget men det er en viktig del av det og lære seg grunnregler og normer i livet. Da tenker jeg på slike ting som feks andre religioner, grunnen til at dem tror det dem tror. Jeg mener selv at skolen er drit kjedelig! Men skole er ikke bare kjedelig læring! Gjett EN gang hvorfor vi har Friminutter? hvorfor skolen arragerer turer, aktivitets dager, jo det er fordi vi trenger variasjon. Jeg kan godt forstå at dere føler dere slappe hele dagen. Men det kan jo også være fordi dere legger dere så sent og står opp sent, alt dette har en sammenheng, men noen må jo være late skal noen være aktive og noen må være dårligere enn andre i ting for og kunne evaluere. Skolen er rett og slett det viktigste vi har i livet. Hadde ikke vi hatt skole hadde ingen barn visst hvorfor noen er svarte, hvorfor 2 epler koster mer en 1. eple. Det er så mye jeg kunne nevnt her. Men selv om du synes fagene er kjedelige så slit deg igjennom, jeg er ingen skolelys person, jeg er lat som faen. Har ikke gjort nesten noe lekser denne første terminen. Og jeg angrer meg! Men noe jeg synes og som jeg mener virkelig er at NYNORSK burde bli bortvist fra norsk skole. Vi har allerede et perfekt fungerende norsk språk og trenger ikke enda mere og slite oss igjennom på skolen, det er nemlig nynorsken som gjorde norskkarakteren min til en 2. er nettop fordi alle karakterene på VGS teller LIKE mye. Alle har forskjellige interesser og meninger, men jeg mener at å si at man burde få velge fag selv er helt idiotisk, mange vil da velge de letteste fagene og vil ikke kunne bruke inteligensen sin på en riktig måte. Hver eneste dag møter jeg og DU på nye utfordringer som vi ikke ville taklet uten 10åring skolegang. Men det er jo ikke alle som er som dere, som får penger og mat skuffet oppetterrasshøla fra dere er født. Er ikke alle som har Playtstation 2 og PC. Folk burde lære seg og bli mer glad for det man har. UFF! Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Legger seg 23.00 og står opp 06.00? Hvem står opp 06.00 for å gå på skole? Dessuten er vel ikke 23.00 så alt for seint å legge seg. Og skal han legge seg 3-4 timer tidligere er barnetv så vidt ferdig. 5525470[/snapback] eg gjør det, en annen i klassen står opp 05.30 5528361[/snapback] Da liker dere sannsynligvis å stå opp tidlig. Men om man trenger mer søvn er det bare tull å stå opp så tidig. Lenke til kommentar
VivaLaDiva Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 tror noen tar det en smule vel seriøst..trodde dette skulle være en "morsom- tulledag-spøk"..jaja! Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 tror noen tar det en smule vel seriøst..trodde dette skulle være en "morsom- tulledag-spøk"..jaja! 5529226[/snapback] Jeg må si jeg ikke ser det "morsomme". Lenke til kommentar
SkummelType Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 tror noen tar det en smule vel seriøst..trodde dette skulle være en "morsom- tulledag-spøk"..jaja! Jeg skal si deg en ting, og det er at slike "morrotulledager" som du kaller det, kan være grunnen til at mange av dagens ungdom har store psykiske problemer rett og slett fordi at en slik dag vil skape et stort skille mellom late folk og dem som faktisk gidder. Da vil dem som faktisk driter i dette og møter opp få mange bemerkninger og bli ertet for dette. Dette kan bli til en heftig diskusjon hvor 2 person tilslutt braser sammen og VIPS *Knipse* så har man et stk mobbeoffer og et stk mobber. Ikke si at dette er utenkelig fordi jeg har opplevd det. Og fordi de sa "Åå skole-lys, neerd! Skole-fuck", så er jeg blitt til den jeg er. En latsekk! Nå gidder jeg nesten ikke gjøre noe. Fordi jeg er redd for at det skal bli lagt merke til og gjort narr av. Men utrolig nok så er det ikke slik på VGS flinke elever for skryt imotsetning til på ungdomskolen. Så jeg kan godt forstå at folk tar denne "morsom- tulledag-spøk" 'en din SERIØST! Lenke til kommentar
VivaLaDiva Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Gikk på en av Oslo's beste vgs...hvor så og si alle var flinke..hadde IQ såvel som EQ..og sånne "morro"dager hadde vi alle. Sukk! Noen av innleggene er bare til å le av! Som gangsta' sohoene vil se"take a chill pill man" Lenke til kommentar
SkummelType Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Ok, du har tydeligvis ikke skjønt poenget til alle som har skrevet her. Dette er ikke en "morrodag" men et planlagt stunt. og ja, Noen av innleggene er bare til å le av! Dine for eksempel Som gangsta' sohoene vil se"take a chill pill man" Hva mener du med det egentlig? Du er nok litt gangsta wanksta motherfucker inni huset du eller? Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Vel, det vi sier er ikke at folk skal velge hva de vil bli når de er 10 år. Men at de i så tidlig alder skal kunne få prioritere og velge fag de interesserer seg veldig over. Altså da gå en skolegang bassert på interesser, hobby og kunnskaper. Er man en kreativ person kunne ,man jo selvfølgelig få ekstra k&h osv. 5528803[/snapback] Bullshit! Jeg går GK allmenn nå, og syns det er vanskelig å velge de fagene jeg skal ha til neste år nå... Jeg syns også det var veldig vanskelig å velge linje da jeg skulle det i fjor... Mulig du har klart for deg hva du vil videre i livet, og hvilken linje du skal gå osv, men sånn er det ikke alle som har det... Flesteparten syns det der er vanskelig... Lenke til kommentar
SkummelType Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) bananspiltt, jeg røyker ikke. Det er for pingler! Ta deg en gymsokk, friskner opp i hodet Endret 31. januar 2006 av Tnn Lenke til kommentar
VivaLaDiva Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 er nok langt ifra en gangsta wangsta bitch .. slapp litt av du!!! TAKE IT EASY!! EASYYY MAAN EASYYY!! ble jeg mer gangster nå? Og du må da virkelig tåle at alle ikke mener det samme som deg...hva gjør du på et diskusjonsforum? Nå var jeg faktisk saklig. Lenke til kommentar
SkummelType Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 er nok langt ifra en gangsta wangsta bitch .. slapp litt av du!TAKE IT EASY!! EASYYY MAAN EASYYY!! ble jeg mer gangster nå? Og du må da virkelig tåle at alle ikke mener det samme som deg...hva gjør du på et diskusjonsforum? Nå var jeg faktisk saklig. 5530068[/snapback] Ok, du vil vite hvorfor jeg er her? Jo, jeg er her for og søke råd og hjelp med ting innen data generelt og for og komunisere med andre mennesker og DISKUTERE. Jeg bygger mine egne innlegg på mine meninger og på mine erfaringer. Du kommer med små teite komentarer uten særlig mening og virker som du ikke kan komme med din egen mening. Så mitt spørsmål til deg er. Hva gjør DU på et diskusjonsforum som hovedsaklig inneholder stoff rundt pc kulturen? Du har nå vært her siden forrige søndag, jeg sier ikke at dette er galt, men! Tror du virkelig at dette forumet ikke er for og komme med egne meninger og diskutere? Dette er ikkenoe sjekkeplass for snærtne vestkant blondiner som ikke veit hardwaren sin og ber folk spørre etter msn din. Dette er et FORUM for folk som vil diskutere ikke lure på hva andre gjør her. Så slå av caps og kutt ned på utropstegna så kanskje du blir tatt for og være litt mer seriøs.. Lenke til kommentar
mr. Bjerre Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Uuuu, jeg er så rad... jeg gir faen i alt lissom.... Lenke til kommentar
SkummelType Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Uuuu, jeg er så rad... jeg gir faen i alt lissom.... 5530539[/snapback] Jaaahah?... Lenke til kommentar
Ithrin Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Radical indeed. Jeg blir faktisk redd når jeg leser hvor skrekkelig ignorant folk kan være. Skolen er der for deres eget beste, og nok med det. Det er nesten så jeg gruer meg til å bli voksen, og alle disse "raddisene" skal være med og styre landet vårt. Det virker som om visse folk her rett og slett ikke klarer å se sammenhengen i ting her. For eksempel: Det er kanskje relativt unyttig å kunne noe om akkurat Arnulf Øverlands forfatterskap, konstruksjonen av en sekstigraders vinkel, eller hovedstaden i Burma. Det folk ikke skjønner her er at det er helheten av alt dette som er viktig. Generell kunnskap til folket øker folkets bevissthet, som igjen fører til velstand, enkelt og greit. Hvis en unge hadde, etter 8. klasse, hatt muligheten til å droppe det meste av matematikken til fordel for kunst og håndtverk, ville han selvsagt ha gjort det. (Jeg går her ut i fra at han ikke ville ha tatt ekstra kunst og håndtverkstimer i tillegg til vanlig skole.) Dette betyr at han ville ha gått glipp av en meget viktig byggesten i dagens samfunn, noe som selvsagt ikke er bra. Det er ikke til å komme unna at matematikk er nyttig, problemet er at mange ungdommer rett og slett ikke gidder å lære seg det. Kanskje det er oppdragelsen til folk det er noe feil med? Og ikke kom med noe "Jeg får ikke sove, buhu, mamma kom og trøst meg." Jeg kjenner en kar som hadde søvnproblemer. Han greide ikke å stå opp på eksamensdagen, og da var det nok. Han tok seg i nakkeskinnet og endret døgnrytmen sin. Det er mulig for de absolutt fleste andre også, med mindre du ikke gidder, og da har du deg selv å takke, og dermed ikke rett til å klage. En god porsjon fysisk aktivitet om dagen har aldri skadet noen, og du får, med all sannsynlighet, sove godt som en unge. Nå, tilbake til tema: Denne skulkedagen er bare noe tull. Det er et påfunn av fjortiser som vil ha et påskudd for å skulke, og som rettferdiggjør dette med at de ikke liker skolen, som igjen er et produkt av deres egen slappe vilje. Idioti kalles dette. Til slutt, hva er dette med en viss "voksen" person som oppfordrer skoleungdom til å ødelegge framtiden sin ved å ikke møte på skolen og lære noe nyttig? Jeg vil ikke se noe sånn "Øøh, hvis vi hadde endret systemet, så hadde alt vært bedre." Du burde heller prise deg lykkelig for at vi i det hele tatt har noe system, hippie. For å oppsummere for alle de som ikke gidder å lese alt jeg har skrevet: Slutt å klage. Skolen er der for å hjelpe oss. Dermed basta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg