Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skulkedagen 27 mars

Anbefalte innlegg

Snakk om tåpelig idé. Du er pålagt 10 års skolegang, fra første- til tiendeklasse. Alt etter dette er frivillig, og mange velger å hoppe av etter dette. Flesteparten av de som kommer til å skulke, om noen i det hele tatt, er antakelig typiske unnasluntrere og kassearbeidere. Å få lære er en gave, noe dere kanskje hadde visst dersom dere hadde klart å se lengre enn til nesetippen deres.

Allikevel skal ikke all skylden legges på elevene. Kvaliteten på lærere er et kapittel for seg selv, og mange blir rett og slett demotivert fordi læreren er dårlig, ikke fordi de ikke liker å lære. Allikevel er dette bare en forsmak på hva som venter. Å klare seg på egenhånd kan man like greit lære på ungdomsskolen som i arbeidslivet, eneste forskjellen er hvor mye erfaring man har på forhånd.

Selv så går jeg på universitetet, hvor jeg storkoser meg både fordi jeg lærer, og fordi jeg har fått så mange venner. Det er svært lite oppfølging på universitetet, og du er stilt mye friere, allikevel kan man lett se at de som klarer seg bra på eksamen er de som jobber jevnt og trutt gjennom hele semesteret, og møter opp på de fleste forelesningene og gruppene.

Antakelig dør hverken dere eller økonomien i landet av at dere skulker en dag, men det er prinsippet rundt denne skulkedagen som er så tåpelig.

Dere kan mene hva dere vil, og legge hvilken årsak som helst til grunn, men om dere skulker den dagen er det et hån mot lærerene som har viet store deler av sitt liv og sin utdanning til å videreføre kunnskapen som skal hjelpe både dere og landet videre. Det er et hån mot alle arbeiderene og deres egne foreldre som betaler skattepenger for at dere skal kunne gå på skolen gratis og slippe å ende som analfabeter, og ikke minst er det et hån mot dere selv, der dere tror det er lærerene som blir sittende med skjegget i postkassen. Dersom lærerene vil ta igjen kan de jo bare legge en prøve til dagen etter, så kan vi jo se hvem som ler. "Nei, det opplyste vi om i går."

Ikke tro dere er smarte, og tro ihvertfall ikke at dere får noen som helst positivt ut av dette.

Til sist vil jeg bare si kudos til de som faktisk går på skolen og som ikke støtter denne aksjonen, dere vet tydelig vis hvorfor dere er på skolen, og det gjør meg faktisk litt stolt å høre at dere vil gå imot strømmen ;)

5524708[/snapback]

J.. bra innlegg det der da jeg støtter deg fult ut !!! :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
azzmann og Nazgul:: vet ikke kor mange ganger jeg må gjenta meg selv... At barn ikke skal tvinges til tvangsundervisning er viktig for meg. Det som er forkastelig er at du vil tvinge barn til å gå på skolen. Du umyndiggjør og uansvarliggjør barna når du ikke gir de valget. Jeg har lyst til å velge min egen vei i livet, svært få ønsker å gå til "fengsel" hver dag der lærere patruljerer skoleplassen og leiter etter smug røykere som de kan straffe.

5524762[/snapback]

Jeg har jobbet på barneskole, de fleste barnene elsker det, og ja, de trenger faktisk noen som dytter dem i riktig retning. Dersom du tror at barn på 5 år er kjempeansvarlige og klare til å gå ut i arbeidslivet, er det noe alvorlig galt med deg. Skole handler ikke bare om å lære fag, det handler om å få venner, lære å oppføre seg sammen andre, og ikke minst å sosialisere seg. Jeg vet at jeg hverken kunne lese eller skrive da jeg kom til verden, og selv om jeg kunne lese før jeg begynte på skolen, hadde jeg aldri vært like god som jeg er idag hadde det ikke vært for nettopp skolen, dit foreldrene mine "tvang" meg hver eneste dag. Jeg gråt da jeg måtte gå hjem fra SFO fordi jeg hadde det morsomt sammen med de andre.

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar

jepp. skolen er viktig. tror ikke 5åringer er klare til å gå ut i arb livet heller... tror du? skole er mye mer en fag ja sant...

skjønner ikke helt kor vi er uenige her..?

kunne heller ikke lese når eg ble født, men hva har dette med inlegget mitt å gjøre!?!

Lenke til kommentar
azzmann og Nazgul:: vet ikke kor mange ganger jeg må gjenta meg selv... At barn ikke skal tvinges til tvangsundervisning er viktig for meg. Det som er forkastelig er at du vil tvinge barn til å gå på skolen. Du umyndiggjør og uansvarliggjør barna når du ikke gir de valget. Jeg har lyst til å velge min egen vei i livet, svært få ønsker å gå til "fengsel" hver dag der lærere patruljerer skoleplassen og leiter etter smug røykere som de kan straffe.

5524762[/snapback]

Dine vrangforestillinger om skolen overgår hun som har prøvd seg på idol 3 ganger....... Tror du virkelig kunskapene blandt folket om si 10-20 år hadde vært serlig bra om barn fra 6 år kunne valgt om de ville være på skolen eller være hjemme og leke. Tror jeg ikke er alene om å mene at barn mellom 6 og 12 år ikke er vosene nok til å ta ansvar for egen utdannelse... Prøv å gi en 8 åring 1200kr som skulle holdt til mat i en mnd.. ville ikke gått mange dagene før pengene var borte på godis og annet tull.. Og hva ville skjedd, jo. Ungen ville sultet ihjel. Det blir egentlig for TEIT å argumentere mot deg. Etter min mening burde dit dyn og dine argumenter kunne kvalifisere til å diskutere skole med en skolelei fjortis som kun driver dank og ikke tenker på sitt eget beste..... (Bare lurer litt på hvor gammel du kan være!!!)

Lenke til kommentar

Dette er faen ikke noe hån mot lærerne som faen meg er så demotiverende som det er mulig å være. Skolen er ikke et sted man går på for å lære, man går der for å få de jævela karakterene så man kan komme seg et sted. Man går på skolen i 10 år, 4-6 timer, 5 dager i uken.

Disse 10 årene er bortkastet, for den kunnskapen man har når man går ut av 10 klasse fyller ikke opp de 10 årene. Det hadde holdt med 5-6 år, 3-4 dager i uken, 4 timer per dag.

Skal jeg fortelle dere hva jeg har lært på disse 10 årene?

Engelsk: Jeg har ikke lært engelsk på skolen, dette har jeg lært helt selv gjennom tv, data osv.

Norsk: All den artikkelskrivingen og d pisset der kunne jeg før vi begynte å terpe på d i 3 år kunne jeg lenge før. I tillegg er nynorsken nødvendig, og bokmål kan jeg!

KRL: Poenget med dette faget er?

Matte: Umulig å lære noe av dette faget ettersom lærerne gjennomgår d for raskt.

Samfunnsfag: Eneste faget jeg virkelig har fått noe ut av, viktig fag også.

Natur og Miljø: Ganske nødvendig det også ja.

Gym: Gøyalt fag med litt pause fra d pisset.

Oppsummering: Jeg har lært noe viktig matte, mye viktig samfunnsfag, løkkeskrift (som jeg faen ikke bruker). Thats it. PÅ 10 JÆVELA ÅR!

Lenke til kommentar

donk2k: Du tror derimot at å tvinge umotiverte barn til å lære om Ivar Åsen skal sikre norges økonomiske fremtid?

Dager der barnet er umotivert og skolelei burde det være mulig å ta seg fri uten frykt for represalier. Vi lever da ikke i en tvangsleir?

Foreslår du å bare gi barn 1200kr å leve på i måneden..? ja da er det nok du som er fjortisen her.

Lenke til kommentar
Dette er faen ikke noe hån mot lærerne som faen meg er så demotiverende som det er mulig å være. Skolen er ikke et sted man går på for å lære, man går der for å få de jævela karakterene så man kan komme seg et sted. Man går på skolen i 10 år, 4-6 timer, 5 dager i uken.

Disse 10 årene er bortkastet, for den kunnskapen man har når man går ut av 10 klasse fyller ikke opp de 10 årene. Det hadde holdt med 5-6 år, 3-4 dager i uken, 4 timer per dag.

Engelsk: Jeg har ikke lært engelsk på skolen, dette har jeg lært helt selv gjennom tv, data osv.

Norsk: All den artikkelskrivingen og d pisset der kunne jeg før vi begynte å terpe på d i 3 år kunne jeg lenge før. I tillegg er nynorsken nødvendig, og bokmål kan jeg!

Matte: Umulig å lære noe av dette faget ettersom lærerne gjennomgår d for raskt.

Oppsummering: Jeg har lært noe viktig matte, mye viktig samfunnsfag, løkkeskrift (som jeg faen ikke bruker). Thats it. PÅ 10 JÆVELA ÅR!

5524925[/snapback]

Dummeste jeg noen gang har sett. Vet ikke om jeg skal le for å more meg selv eller gråte for en stakkars banan som ikke aner hvor heldig han egentlig er.

Lenke til kommentar
du er bare en 16 åring som ikke har peiling. når du skal søke om vidregående og arbeid etter vært så vill du nok finne ut hvorfor du gikk de 10 åra på skolen

5524966[/snapback]

For å få et bevis på at jeg har gått unødvendig på en skole i 10 år ja.

Lenke til kommentar

5524925[/snapback]

Dummeste jeg noen gang har sett. Vet ikke om jeg skal le for å more meg selv eller gråte for en stakkars banan som ikke aner hvor heldig han egentlig er.

5524981[/snapback]

Gir vel langt faen i om du skal sippe eller le nervøst jeg.

Så ja, jeg er virkelig heldig som har alle lærerne mot meg, og som bevisst prøver å ødelegge for meg fordi jeg ikke er en av klassens gullunger. Prøv å opplev det du!

Endret av banansplitt
Lenke til kommentar
donk2k: Du tror derimot at å tvinge umotiverte barn til å lære om Ivar Åsen skal sikre norges økonomiske fremtid?

Dager der barnet er umotivert og skolelei burde det være mulig å ta seg fri uten frykt for represalier. Vi lever da ikke i en tvangsleir?

Foreslår du å bare gi barn 1200kr å leve på i måneden..? ja da er det nok du som er fjortisen her.

5524930[/snapback]

1200 var kun til mat... skulle gå ann å overleve på det... Hadde vært artig å hatt et testprosjekt med din teori om full frihet fra skoledag en og sett åssen utfallet ble...

Du er urovekkende negativ til norsk skole.. Kan være enig i at visse ting kunne vært endret på, men tror ikke 100% valgfri skole hadde vært tingen... Ser jo hvor mang som havner på skråplan selv om de "blir tvunget i fengsel/på skole hver dag".. Kan du med hånden på hjerte si at du ville lært like mye om du hadde hatt mulightetn til å være hjemme så mye du ville fra 1. klasse? :hmm:

Lenke til kommentar

5524930[/snapback]

1200 var kun til mat... skulle gå ann å overleve på det... Hadde vært artig å hatt et testprosjekt med din teori om full frihet fra skoledag en og sett åssen utfallet ble...

Du er urovekkende negativ til norsk skole.. Kan være enig i at visse ting kunne vært endret på, men tror ikke 100% valgfri skole hadde vært tingen... Ser jo hvor mang som havner på skråplan selv om de "blir tvunget i fengsel/på skole hver dag".. Kan du med hånden på hjerte si at du ville lært like mye om du hadde hatt mulightetn til å være hjemme så mye du ville fra 1. klasse? :hmm:

5525000[/snapback]

Haha, trokke d hadde vært så farlig å ikke være skolen i 1. klasse nei :!: :!: :!:

Lenke til kommentar

5524930[/snapback]

5525000[/snapback]

Haha, trokke d hadde vært så farlig å ikke være skolen i 1. klasse nei :!: :!: :!:

5525025[/snapback]

Fra 1. klasse og utover....

Lenke til kommentar
du er bare en 16 åring som ikke har peiling. når du skal søke om vidregående og arbeid etter vært så vill du nok finne ut hvorfor du gikk de 10 åra på skolen

5524966[/snapback]

5524985[/snapback]

"gråte en stakars banan" er det morsomste jeg har lest :cry: av latter!

og det med at du ikke har peiling på hva du vill trenge det du har lært er en ting men det og ikke ha peiling på hva du har lært er en helt anen sak.

selv er jeg bare 14 år og jeg syntes ikke at de 9 åra jeg har gått på skole er bortkasta. jeg har lært mye som jeg kommer til og få bruk for i sener liv (Og for og slippe og ende opp som en J.. vaske kjerring

PS... ikke frekt ment hvis noen her er det!!

Og det har også vært gøy noen ganger har fått nye venner også fidre

Endret av shadow of darknes
Lenke til kommentar

5524925[/snapback]

Tør jeg spørre hva du har tenkt å bli/gjøre med resten av livet? Vi skulle vel klare å finne noe nyttig du har lært på skolen skal du se..... :thumbup:

Lenke til kommentar

5524966[/snapback]

5524985[/snapback]

"gråte en stakars banan" er det morsomste jeg har lest :cry: av latter!

og det med at du ikke har peiling på hva du vill trenge det du har lært er en ting men det og ikke ha peiling på hva du har lært er en helt anen sak.

selv er jeg bare 14 år og jeg syntes ikke at de 9 åra jeg har gått på skole er bortkasta. jeg har lært mye som jeg kommer til og få bruk for i sener liv (Og for og slippe og ende opp som en J.. vaske kjerring

PS... ikke frekt ment hvis noen her er det!!

5525040[/snapback]

Muligens du har motiverende lærere da. Jeg sier ikke at vi ikke skal gå på skole. Jeg sier at 10 år er for mye!

Lenke til kommentar

5524925[/snapback]

Tør jeg spørre hva du har tenkt å bli/gjøre med resten av livet? Vi skulle vel klare å finne noe nyttig du har lært på skolen skal du se..... :thumbup:

5525059[/snapback]

Vel, jeg skal satse på en kombinasjon av fotballspiller og designer (Illustrasjon, 3d design, motion graphics, foto)

Hva har vi lært når d gjelder fotball? ALT DET JA! :w00t:

Designer: Geometri og.. nei...ingenting av å spikke pinner i kunst og håndtverk nei.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...