Gå til innhold

inaccessible boot device - [LØST]

Anbefalte innlegg

Etter at jeg har Ghostet en maskin og lempet over imaget på en annen maskin (samme modell), får jeg denne blåskjermen med "inaccessible boot device"

Jeg har lest litt på google osv og finner ut at jeg skal prøve å kjøre "chkdsk /f" og "fdisk /mbr eller fdisk /cmbr c"

Men problemet er jo at jeg ikke får til dette fordi harddisken har ikke fått tildelt en stasjonsbokstav. Altså C finnes ikke. Noen som vet hvordan jeg kan få til dette?

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fdisk /MBR er en operasjon som virker på den fysiske disken, ikke logiske partisjoner. Det er altså ikke avhengig av noen stasjonsbokstav.

Fdisk er jo noe gammelt, XP har samme operasjon i Recovery Console, den heter FIXMBR.

Har du klonet disken i Ghost så skulle ikke dette være nødvendig, da klones mbr og alt. Men hvis du har kopiert en partisjon så må man selv sørge for å lage en primærpartisjon og sette den aktiv. Ellers vil den ikke boote.

Lenke til kommentar

Hmm, vi har mange maskiner av samme modell. Jeg ville ihvertfall tro at de er helt like. Men det har vist seg at vi har vært nødt til å Ghoste flere "versjoner" maskinene fordi noen ikke fungerer med et image osv.

Når jeg kjører FDISK så ser jeg at det er en primær partisjon som er satt aktiv og den er i NTFS. Men under SYSTEM og VOLUME NAME står det ingenting. Kan det ha noe med dette å gjøre da? Og kan jeg kanskje sette i XP cden og kjøre recovery console selv om det er Windows 2000 på maskinen det skal kjøres på?

Edit: Satte akkurat i 2000 installasjons cden og kjørte recovery console og "fixmbr"

Jeg fikk beskjed om at det kunne ødelegge partisjonstabellene eller noe sånt, men gjorde det allikevel. Og det fungerte ikke..

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Høres riktig ut det du ser.

XP recovery console er helt uavhengig av hva du har på disken, akkurat som den DOS floppyen med fdisk er det.

Men du trenger ikke bruke fixmbr når du har fdisk, de gjør akkurat det samme.

Du har vel sjekket boot rekkefølge i BIOS?

Lenke til kommentar

Joda, alt sånnt er sjekket ja. Den booter jo opp i Windows 2000 og kommer til den sorte skjermen der det er slik linje som viser hvor langt den har igjen. Men når den er ferdig så kommer "the blue screen of death!"

Prøvde akkurat med et annet image også, men jeg fikk akkurat samme feilen. Men jeg la merke til at det muligens er forskjellige disker på disse maskinene. Kan det være det som gjør det? At det er forskjellige IDE-kontrollere i maskinene?

Begynner å bli mektig lei det gamle imaging systemet. Vil helst installere RIS nå..

Lenke til kommentar

Åja, tror jeg misforsto litt fra begynnelsen. Så bare "inaccessible boot device" og trodde det var BIOS som sa det.

Men når du booter og får blåskjerm så var det helt på villspor å gjøre noe med MBR. Men slikt er uskadelig, gjør ingen forskjell.

Det kan være forskjellig hardware som gjør at det tryner. Du kan forsøke en Repair Install, det er en grei metode for å Ghoste mellom to helt forskjellige PCer.

http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servic...s/xp/Repair.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...