Gå til innhold

Sokkel AM2 forsinket?

Anbefalte innlegg

Hva som kreves for Vista får vi ikke vite før sommeren ihvertfall, men det snakkes ikke om mer enn 512mb ram som minimum og 3-4Gb diskplass. Den største endringen vil være overgangen til 64 bit og bakoverstøtte for nye produkter som kommer. Og framoverstøtte for de gamle.

Jo, men de "anbefalte" kravene er sjelden noe å trakte etter. Selv mener jeg at Windows XP i praksis trenger minimum 512MB RAM for å fungere tilfredstillende med Office etc. Dvs man _kan_ kjøre XP med 128MB RAM, men det er ikke noe å trakte etter for annet enn helt spesifikt bruk som krever ett minimum av ressurser(kanskje surfing). Dvs jeg regner med at Vista kommer til å trenge minimum 1 GB for å fungere tilfredstillende med de mest "vanlige" programmene og spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ergo burde 2GB være mer enn bra nok? Med unntak av noen spill selvf som da vil kreve at du har mer.

Når vil 4GB minne med gode hastigheter og lave latencies være prisvennlig? Vil det bli som DDR2 og DDR nå at 2GB kittene til DDR er svindyre mens de til DDR2 er kjempebillige.

Altså at når den tid kommer og man har AM2 med 2GB DDR2 og må ha 4GB for å spille samtidig med Vista så er DDR3 billig på 4GB mens DDR2 er svindyrt på 4GB.

Get my drift?

Lenke til kommentar
Hva som kreves for Vista får vi ikke vite før sommeren ihvertfall, men det snakkes ikke om mer enn 512mb ram som minimum og 3-4Gb diskplass. Den største endringen vil være overgangen til 64 bit og bakoverstøtte for nye produkter som kommer. Og framoverstøtte for de gamle.

Jo, men de "anbefalte" kravene er sjelden noe å trakte etter. Selv mener jeg at Windows XP i praksis trenger minimum 512MB RAM for å fungere tilfredstillende med Office etc. Dvs man _kan_ kjøre XP med 128MB RAM, men det er ikke noe å trakte etter for annet enn helt spesifikt bruk som krever ett minimum av ressurser(kanskje surfing). Dvs jeg regner med at Vista kommer til å trenge minimum 1 GB for å fungere tilfredstillende med de mest "vanlige" programmene og spill.

5533257[/snapback]

Ja, jeg tror nok vista har godt av 1024, men XP bruker tross alt ikke mer enn kanskje 200 MB alene, jeg synes ikke det virker realistiske at Vista alene da skal bruker mer enn 512 MB ram. Og da virker det neppe nødvendig med 3-4 gb.

AtW

Lenke til kommentar
Vi går jo over i en helt ny generasjon GUI. Win98-WinXp har vært forholdsvis like, men med Vista markerer vi et stort skille.

Og mange av disse enorme GUI tingene vil kreve en del ressurser.

5533333[/snapback]

Joda, men over dobbelt så mye? Og skulle ikke skjermkortet ta seg av mesteparten av dette?

AtW

Lenke til kommentar

Av CPU arbeidet kanskje ja... men ikke minneresursene vil jeg tro. Men det gjenstår å se :). Jeg vil tro at "entusiastene" skrur av all eye-candy og bruker DX10 for å spille.

Jeg har aldri brukt WinXP gui i XP, jeg bruker classic w2k look og alle fancies avslått. (jeg bruker faktisk en tuna w2k3 som går mye kjappere enn winxp)

Får man DX10 til WinXP?

Lenke til kommentar
Av CPU arbeidet kanskje ja... men ikke minneresursene vil jeg tro. Men det gjenstår å se :). Jeg vil tro at "entusiastene" skrur av all eye-candy og bruker DX10 for å spille.

Jeg har aldri brukt WinXP gui i XP, jeg bruker classic w2k look og alle fancies avslått. (jeg bruker faktisk en tuna w2k3 som går mye kjappere enn winxp)

Får man DX10 til WinXP?

5533370[/snapback]

Kan man ikke bruke skjermkortminnet til slike ting?

AtW

Lenke til kommentar

Får håpe ikke windows begynnet å spise for mye av de ressursene også, før vi vet ordet av det så krever windows alene 512MB skjermkortminne :)

Jo, 3-4GB vil sikkert holde lenge til å kjøre Windows, men hva nye spill og andre applikasjoner kommer til å kreve er ett annet spørsmål. Tipper mange kommer til å ta av nå som 4 GB grensen er borte med 64bit CPUer.. Jeg har ikke tenkt så mye på det, men i praksis vil vel 64bit applikasjoner potensielt kreve mer minne enn 32bit?

Edit: ser hvertfall at WinXP 64bit vil ha 256MB RAM, mot anbefalt 128 på 32bit, men det kan sef komme av helt andre ting.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Får håpe ikke windows begynnet å spise for mye av de ressursene også, før vi vet ordet av det så krever windows alene 512MB skjermkortminne :)

Jo, 3-4GB vil sikkert holde lenge til å kjøre Windows, men hva nye spill og andre applikasjoner kommer til å kreve er ett annet spørsmål. Tipper mange kommer til å ta av nå som 4 GB grensen er borte med 64bit CPUer.. Jeg har ikke tenkt så mye på det, men i praksis vil vel 64bit applikasjoner potensielt kreve mer minne enn 32bit?

Edit: ser hvertfall at WinXP 64bit vil ha 256MB RAM, mot anbefalt 128 på 32bit, men det kan sef komme av helt andre ting.

5533513[/snapback]

Personlig ser jeg bare på det som en fordel at skjermkortet brukes til slikt når man er inne i windows, når spill kjøres så kan man jo bare roe bruken av skjermkortet. Jeg er litt usikker på hvor mye det tar av, synes ikke programmer tar så mye mer minne enn før, og får de fleste har prisen vært begrensningen, ikke 4gb. Ihvertfall fram til nå.

AtW

Lenke til kommentar

Vi får håpe at prisen på minne blir bedre med DDR4 slik at vi kan begynne å ta litt større steps.

Samt at man begynner å bruke en annen wafer og metode(SOI?)som gjør det billigere å lage større og raskere minnebrikker. Husker ikke hva Simen1 kalte dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Får man DX10 til WinXP?

5533370[/snapback]

Hmmmmm ??. Jeg er kanskje litt u proff eller no men w2k?? hva betyr d?

Fant ut at d er windows 2000 okey men hva står k'en for? Og hva er så w2k3? :blush:

er windows 2000 bedre egnet ytelses messig? jeg bruker pc'en til spilling og hadde winxp men instalerte så win98se for d var lettere og jobbe med for en litt eldre pc tenkte jeg, så jeg kunne få bedret ytelse altså self.

Var d dumt? Noen som kan sette meg på rett kjøl ang dette, for d føles som om d er no info jeg tydligvis har gått glipp av.

Og P.S. jeg prøvde og laste ned crysis videoen men den var hvist fjernet, derimot så klarete jeg å få tak i den til slutt men d var en veldig low res. Noen som vet om noen kilder som har den i high res og screenshots?

Digg med dx10 hheh :thumbup:

Og vet ikke om d skinner igjennom men ja jeg er ny her og litt noob

Lenke til kommentar

Må forsåvidt så slenge meg på og si at jeg også synes det er kryptiske og unødvendige forkortelser. 2k sparer 2 tegn i forhold til å skrive 2000 fullt ut. Og 2k3 sparer bare ett tegn. Det blir nesten som å forkorte ATI til AT og AMD til AM. Sånt forvirrer bare. (Kanskje den som skriver det gjør det for å virke proff ved å bruke vanskelige forkortelser) Og nå har jeg sikkert sløst bort 400 tegn på å kommentere det. So long for innsparingen i antall tegn :p

Lenke til kommentar

Må forsåvidt så slenge meg på og si at jeg også synes det er kryptiske og unødvendige forkortelser. 2k sparer 2 tegn i forhold til å skrive 2000 fullt ut. Og 2k3 sparer bare ett tegn. Det blir nesten som å forkorte ATI til AT og AMD til AM. Sånt forvirrer bare. (Kanskje den som skriver det gjør det for å virke proff ved å bruke vanskelige forkortelser) Og nå har jeg sikkert sløst bort 400 tegn på å kommentere det. So long for innsparingen i antall tegn :p

5567753[/snapback]

Vi må alle strebe etter å lagre i små skriftstørrelser, skrive lite og generelt spare HD plass, bare tenk på all båndbredden på internet som går tapt i store fonter...

Wake up guys! Save some space!

Lenke til kommentar

Vel Simen1, du kan jo ikke bare skrive "2000" og "W2000" er heller ikke godt nok for å bli forstått, så da er alternativene "Win 2000" eller "Windows 2000". "w2k" som de alle fleste vet hva betyr er såpass mye mindre at det er i en kjent context mye bedre å skrive.

Men det er bare min mening.

Lenke til kommentar

5567753[/snapback]

Da er det bare 4 tegn til hele Windows 2000 osv osv, og følger man sporet befinner man seg raskt på rak kurs mot helvete :nei:

Men når vi først har lansert problemstillingen, og velger å overhøvle vår skamløse flørt med diverse forkortningsbegreper, hvorfor ikke simpeltheten"w2k" :hmm:

Er jo lite som kan forveksles med det og. Nei, man blir fort gal, et sted må man bare skjære grensen, og det er win2k :yes:

win2k FTW, over og ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...