Gå til innhold

Sokkel AM2 forsinket?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper jeg ikke har gjort noe dumt nå, ved å bestille en AMD x2 3800, hk og et asus GF 700gt kort. DVS burde kanskje ha ventet, men så er jeg da også av typen at når jeg først har fått en ide å bruke litt cash og oppgradere litt så gider jeg ikke vente.

Innpulskjøper? det er meg det. :cool:

Endret av zoneman
Lenke til kommentar

Tipper AMD utsetter AM2 til de kan få ut 65 nm cpuene for å slippe alle mulige problemer med forskjellig spennig og strøm styrke, som hvis jeg ikke tar helt feil var et problem på 939 en periode. De kommer antaglig kun til å lansere en eller to prosesosrer i det øverste markedet til å begynne med. Tipper de kommer med en FX 62 for å svare på Conroe.

Lenke til kommentar

SuperChris: "Hva med alle de som sitter på råbra s939 HK med AGP (inkl. meg). CPU'ene faset ut? Hva i alle dager tenker du? Støtter jo alt fra A64 3000+ til FX-60! Balanse mellom CPU og skjermkort...? Har i dag 6800 GT AGP og hadde lett kjøpt 7800 GT(X) AGP. Må nå ut med 1200-1500 kroner ekstra for nytt hovedkort som jeg ikke trenger."

Jeg skrev at HK med AGP ikke produseres lenger (i noe særlig grad). Jeg må innrømme at jeg tenkte på socket 754 og eldre socket´er, men det gjelder jo for socket 939 og 775 også. AGP er ikke aktuelt lenger, og da er det sikkert ergerlig at man sitter på et HK som kan ta CPU´er som kommer hele dette året, men kun skjermkort som kom ut i fjor (satt på spissen).

Det er ikke bare kjøpers marked: det er også produsentenes marked, og verken nVidia eller ATi satser noe mer på AGP. De lager nå kun GPU´er som er tiltenkt PCI-e skjermkort, og for å lage et AGP-skjermkort så må produsenten putte en PCI-til-AGP bro på det. Kanskje grunnen til at 7800 ikke kommer for AGP er at de får for mange problemer med broen da. Da 6600 GT kom ut, så var det bare problemer med nettopp denne broen. X700 AGP er laver klokket enn PCI-e versjonen. Det samme er 6800 GS. Skjermkortene blir rett og slett for varme.

Socket 939 HK med AGP slot er ikke en fornuftig løsning, det er en kommersiell løsning, og/eller en overgangsordning. De som hadde knallbra skjermkort kunne oppgradere kun HK og CPU. Nå må de samme personene oppgradere HK og skjermkort.

Du har alt annet du trenger (CPU, RAM, HDD osv.), og selger du hovedkortet og skjermkortet ditt på bruktmarkedet, så trenger ikke overgangen til PCI-e å bli så dyr.

Lenke til kommentar
Markedet er mettet for AGP skjermkort, ettersom de hovedkortene som støtter det ikke lenger produseres (i noe særlig grad), og CPU´ene som passer til disse hovedkortene mer eller mindre allerede er faset ut. Det skal jo være en viss balanse mellom CPU og skjermkort.

5522190[/snapback]

Hva med alle de som sitter på råbra s939 HK med AGP (inkl. meg).

CPU'ene faset ut? Hva i alle dager tenker du?

Støtter jo alt fra A64 3000+ til FX-60! Balanse mellom CPU og skjermkort...?

Har i dag 6800 GT AGP og hadde lett kjøpt 7800 GT(X) AGP. Må nå ut med 1200-1500 kroner ekstra for nytt hovedkort som jeg ikke trenger.

5523716[/snapback]

Er helt enig, mange som sitter på CPU'er som går fra 2.6-2.8 på AGP hovedkort som gladelig hadde kjøpt et nytt high end kort!

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor så mange har trodd at neste sokkel skulle komme i Q1, bortsett fra snakket som har kommet fra AMD da. Mange rundtomkring har snakket om høsten (mulig august) i en stund nå.

939 kommer til å vare lenge ennå, ganske sikkert til sent 2007/2008 når AMD har lansert sin neste sokkel med DDR3. Kjøper man det siste som produseres for 939 i 2007/2008 kan man sitte til 2009. Greit for de med budsjett. AMD har hatt som strategi å støtte to sokler, en for entry level-markedet og en for resten. Spørsmålet er heller hvor lenge AM2 kommer til å være toppmodellen.

Det er da også et utvalg for de med AGP, spesielt ATI har lansert kort, og det kommer da også nytt nå fra NV. Da er det verre med CPU for de med eldre sokler.

Lenke til kommentar

Har ingen hastverk med å oppgradere. Systemene mine er 4 år gamle +/- men danker fremdeles fint ut opteron systemer alla dual 250 i normale oppgaver. Spill sakter jeg bakpå litt, men det er ikke noe problem for min del.

Blir vel ikke noe oppgradering før neste gen kommer.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nettopp en 939 CPU brukt, et demo hovedkort fra Komplett, og et PCI-e skjermkort, og det gjorde jeg primært for å kunne "møte framtiden". De delene jeg byttet ut (CPU, HK og skjermkort) solgte jeg på QXL.

Nå har jeg et hovedkort som kan ta alt av skjermkort som kommer de neste 5 årene (?), og det tar også Athlon X2 CPU´er.

Alternativet var å vente på ny sokkel, men da måtte jeg ha kjøpt en (mye) dyrere CPU, og ny RAM. Det jeg har skaffet meg nå skal holde i lang tid framover.

5522099[/snapback]

Jeg tror også en slik tankegang er grei, bortsett fra at jeg ikke ville satset for hardt på at High-end skjermkort er tilgjengelig som PCI-E om 4-5 år. Hvor tilgjengelig DDR-SDRAM er om 2 år er vel også ett stort spørsmål, prisene på DDR-SDRAM har vel allerede begynt å stige som følge av at produsentene begynner faser ut denne type RAM? Dvs ikke sammenheng med "naturlig" prisvariasjon på RAM. Uansett ville nok situasjonen vært omtrent den samme dersom du ventet på AM2, DDR3 og XDR er vel også rundt hjørnet, investering i data kan aldri bli "fremtidsrettet" uansett hvor mye man måtte ønske det. Derfor må man bare kjøpe det man tror man trenger der og da... og håpe at det holder.

Lenke til kommentar

Jeg tror også en slik tankegang er grei, bortsett fra at jeg ikke ville satset for hardt på at High-end skjermkort er tilgjengelig som PCI-E om 4-5 år.

Er det noen annet på trappene da? AGP er jo en nesten 10 år gammel standard, og PCIe er i mine øyne et mer "helhetlig" produkt enn AGP var.

AtW

Lenke til kommentar

kindings: så poenget må for mitt vedkommende være at jeg skaffer meg nok RAM mens DDR RAM fremdeles er rimelig...? Og da er spørsmålet: hva er nok RAM? Det er ikke så mange år siden Bill Gates kom med et ganske kjent sitat om hva som var nok... :D

Vil 2 GB RAM være nok, eller må jeg skaffe meg 3 GB? Hvor tunge må programmene være (spill eller andre typer program), for at man MÅ ha 3 GB RAM? Bør man ikke uansett over på DDR2 for å kunne utnytte 3 GB RAM? Da er plutselig AM2 et krav (for de som vil ha en AMD CPU).

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
kindings: så poenget er for mitt vedkommende må jo være at jeg skaffer meg nok RAM mens DDR RAM fremdeles er rimelig...? Og da er spørsmålet: hva er nok RAM? Det er ikke så mange år siden Bill Gates kom med et ganske kjent sitat om hva som var nok...  :D

Vil 2 GB RAM være nok, eller må jeg skaffe meg 3 GB? Hvor tunge må programmene være (spill eller andre typer program), for at man MÅ ha 3 GB RAM? Bør man ikke uansett over på DDR2 for å kunne utnytte 3 GB RAM? Da er plutselig AM2 et krav (for de som vil ha en AMD CPU).

5526434[/snapback]

Etter at Vista er lansert, vedtatt og obligatorisk, så kan du sikkert bare kjøpe 4GB først som sist... dvs dersom du ikke vil ha versjonen med "redusert funksjonalitet" :) Utover det har jeg liten tro at du sitter på samme datamaskin om 2 år, til det er de fleste av oss som er her inne på forumet for glad i "nye ting" :)

Trodde man allerede har snakket om en ny revisjon av PCIe? Dog mulig det blir bakoverkompatibelt, men igjen så sitter man igjen med noe som ikke er "state of the art" og muligens ikke utnytter skjermkortene fullt ut. Dessuten er PCIe faktisk noen år gammelt etterhvert....

Endret av kindings
Lenke til kommentar
kindings: så poenget er for mitt vedkommende må jo være at jeg skaffer meg nok RAM mens DDR RAM fremdeles er rimelig...? Og da er spørsmålet: hva er nok RAM? Det er ikke så mange år siden Bill Gates kom med et ganske kjent sitat om hva som var nok...  :D

5526434[/snapback]

Etter at Vista er lansert, vedtatt og obligatorisk, så kan du sikkert bare kjøpe 4GB først som sist... dvs dersom du ikke vil ha versjonen med "redusert funksjonalitet" :)

Trodde man allerede har snakket om en ny revisjon av PCIe? Dog mulig det blir bakoverkompatibelt, men igjen så sitter man igjen med noe som ikke er "state of the art" og muligens ikke utnytter skjermkortene fullt ut. Dessuten er PCIe faktisk noen år gammelt etterhvert....

5526447[/snapback]

Joa, har hørt om en ny revisjon, men regner med det blir samme type revisjon som AGP 2x, 4x, 8x osv?

AtW

Lenke til kommentar

5526434[/snapback]

Etter at Vista er lansert, vedtatt og obligatorisk, så kan du sikkert bare kjøpe 4GB først som sist... dvs dersom du ikke vil ha versjonen med "redusert funksjonalitet" :)

5526447[/snapback]

http://www.microsoft.com/technet/windowsvi...pguid.mspx#EBAA

Her er litt om hva MS mener du tregner til vista.

AtW

Lenke til kommentar

Det med mangel på raske agp kort har vi diskutert mye i https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=527125&hl=

Dette virker som planlagt taktikk iom at de lanserer en haug "trege" agp (kostnadsproblemer her? nei) kort for de som ikke vil kjøpe nytt system likevel, men utelukker raske kort.

Jeg står på mitt. Enten får produsentene tilby meg det jeg vil ha (og det vet de inderlig godt), eller så boikotter jeg minst en skjermkortgenerasjon. Finner meg ikke i å forsøkt bli presset over på pcie bare fordi slynglene vil selge meg et brikkesett i samme slengen.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Jeg står på mitt.  Enten får produsentene tilby meg det jeg vil ha (og det vet de inderlig godt), eller så boikotter jeg minst en skjermkortgenerasjon.  Finner meg ikke i å forsøkt bli presset over på pcie bare fordi slynglene vil selge meg et brikkesett i samme slengen.

Helt enig, gi dem inn og vis hvem som er sjefen :)

Lenke til kommentar
SuperChris: "Hva med alle de som sitter på råbra s939 HK med AGP (inkl. meg).  CPU'ene faset ut? Hva i alle dager tenker du?  Støtter jo alt fra A64 3000+ til FX-60! Balanse mellom CPU og skjermkort...?    Har i dag 6800 GT AGP og hadde lett kjøpt 7800 GT(X) AGP. Må nå ut med 1200-1500 kroner ekstra for nytt hovedkort som jeg ikke trenger."

Jeg skrev at HK med AGP ikke produseres lenger (i noe særlig grad). Jeg må innrømme at jeg tenkte på socket 754 og eldre socket´er, men det gjelder jo for socket 939 og 775 også. AGP er ikke aktuelt lenger, og da er det sikkert ergerlig at man sitter på et HK som kan ta CPU´er som kommer hele dette året, men kun skjermkort som kom ut i fjor (satt på spissen).

5525559[/snapback]

Men en AGP til PCIe bro vil da vel kunne løse problemet! http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/..._albatron/16017 Så fremt det ikke overgår prisen på et nytt hovedkort da :!:

Lenke til kommentar
Men en AGP til PCIe bro vil da vel kunne løse problemet! http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/..._albatron/16017 Så fremt det ikke overgår prisen på et nytt hovedkort da :!:

5527212[/snapback]

Hadde det bare eksistert high-end skjermkort i low-profile format og adapteren vært tilgjengelig så hadde nok problemet vært løst. Inntil videre sitter folk med bra PCer med AGP i saksa.

Lenke til kommentar

Det er da svært mange som fremdeles sitter på AGP og som sagt så er det kommet nyere skjermkort også for disse, det siste fra NV vil muligens klokke helt opp mot 7800gt utfra det ene lille eksemplaret som det er postet om. Jeg tror de fleste entusiastene som vil ha det aller kraftigste også kjøper ny ram og nytt hovedkort når de oppgraderer, for de betyr pengene mindre, det er bare sånn det er. Det koster å være kar.

Holder man seg på budsjett, men fremdeles vil sitte på et noenlunde kraftig system mener jeg man glatt kan hoppe over annenhver generasjon, både for CPU og GPU. Det gjelder bare å planlegge litt før man kjøper. Skal man oppgradere til AM2 er det ingen grunn til å gjøre det før minst 6 måneder etter lansering, da barnesykdommene er borte og prisene har stabilisert seg, og da er vi ett år fram i tid fra idag av.

Hva som kreves for Vista får vi ikke vite før sommeren ihvertfall, men det snakkes ikke om mer enn 512mb ram som minimum og 3-4Gb diskplass. Den største endringen vil være overgangen til 64 bit og bakoverstøtte for nye produkter som kommer. Og framoverstøtte for de gamle.

Det skjer viktige ting nesten årlig på hw fronten, tenk tilbake på usb 2.0 i 2001, DDR for SDRAM, og andre ting som introduksjonen av DVD (som Vista visstnok skal shippes på eksklusivt), LCD og DVI ogsåvidere. PCIe og SATA er bare en del av utviklingen. Spørsmålet er heller om bredden er for dårlig, bakoverstøtten for svak og utskiftningstempoet for høyt i forhold til hva man får igjen.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Tilbake til topic.

Jeg tror AM2 blir forsinket av følgende grunner som ikke forårsaket av AMD selv:

- De har akkurat inngått en lisens avtale med Rambus og ønsker sikkert å få med noe av dette samarbeidet inn i minnekontrollerne på AM2 prosessorene.

- De ønsket å vente til DDR2 var moden, noe som den har blitt, men det har også vært signaler om å implementere innebygd støtte for DDR2 800 i minnekontrolleren. De venter sikkert på en JEDEC? godkjenning av denne hastigheten.

Dett er det jeg tror er noen av årsakene, og slik jeg ser det er begge deler til fordel for forbrukeren. En ønskedrøm er om de også så på hva Intel planlegger med DDR3, men til det er nok AM2 for "gammel".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg bare synst denne utsettelsen er bra.

Grunner:

Jeg er fattig

Jeg skal bli rik

Jeg skal kjøpe pc når AM2 kommer, men jeg kjøper 939

------------

vis du ikke skjønte det, så kan jeg forklare at jeg er fattig nå, men har antaglivis litt penger til am2 kommer ut .

fordelen med det er at jeg får kjøpt et billigere 939 system når AM2 kommer ut.

Så delay på utgivelse = penger

utgivelse = Mer 939 ytelse eller billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...