Gå til innhold

Sokkel AM2 forsinket?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ønske produsentene laget flere high-end AGP-kort så man kan velge selv om man vil bytte ut resten av delene eller ikke. Å tvinge kundene til å kjøpe "alt" nytt mener jeg bare oppfordrer til meningsløs bruk-og-kast.

5522065[/snapback]

AGP hører fortiden til, og bør fases ut så fort som mulig. PCI-E er fremtiden, og løsningen på problematikken med AGP/PCI. Og dette sier jeg selv om jeg nå må bytte ut mitt defekte AGP-kort, et GF6800GT.

5522092[/snapback]

Bensindrevne biler hører også fortiden til, men det betyr ikke at alle bensinstasjoner bør legge ned i dag og bytte ut pumpene med hydrogenautomater.

Eller at digital-TV er fremtiden så derfor bør NRK slutte å sende analoge sendinger i dag.

Det er mange som har bra nok CPU'er, minne og hovedkort og kun trenger nytt skjermkort. Det er dumt om de må påtvinges å kaste ut alle de gode delene som sikkert er verd mange tusen kroner for å få stappet inn et nytt skjermkort.

Det er greit at PCI-e er fremtiden men det bør ikke påtvinges folk og gjøres obligatorisk for tidlig heller. AGP holder teknisk og ytelsemessig nok i massevis for mange ennå og sikkert i et par år fremover også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men selv om man skal kunne bruke AGP skjermkort i mange år framover, så er det vel ikke mye vits i å lansere nye skjermkort for AGP. Markedet er mettet for AGP skjermkort, ettersom de hovedkortene som støtter det ikke lenger produseres (i noe særlig grad), og CPU´ene som passer til disse hovedkortene mer eller mindre allerede er faset ut. Det skal jo være en viss balanse mellom CPU og skjermkort.

På samme måte som en Pentium 500MHz med et PCI skjermkort fremdeles kan brukes nå, så vil en Sempron 3000+ og et 6800GT AGP kunne brukes om 5 år.

Lenke til kommentar

Det kommer alltid noe nytt og bedre! Siden AMD ikke kommer med sokkel AM2 før til sommeren, så er det jo smart å se hvor bra Intel sin Conroe prosessor blir da før dere bestemmer dere. (kommer på ca samme tid)

Å bygge seg ett 939 system nå synes jeg ikke er dumt i det hele tatt. Holder fint frem til neste år og sikkert godt ut i året der også. Tror det skjer mer spennende på CPU fronten om ett år fra nå når 65nm er godt i gang for både AMD og Intel.

Lenke til kommentar
Markedet er mettet for AGP skjermkort

Det har jeg vanskelig for å tro. Dersom NV hadde lansert et 7800GT AGP hadde det nok solgt ganske bra da vi som nå er to-tre generasjoner bak på skjermkortsiden enda har raske nok prosessorer, men de eneste mulighetene våre er pest eller kolera på skjermkortsiden.

Selv har jeg funnet ut at for min del er det beste valget å kun spille CS det neste året og holde på 9800Pro til våren 2007.

EDIT: OT : Så for min del har det lite å si om AM2 er utsatt så lenge både den, AMDs nye serversokkel og Intels Memron/Conroe er klare på den tid.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Hvis ryktene stemmer, så blir nok mange som skulle kjøpe AM2 skuffet. Jeg har lagt merke til at mange her på forumet har utsatt pc-kjøp, siden AM2 har vært "rett rundt hjørnet", men så gjenstår det å se hva slags hjørne det var.

Uansett så synest ikke jeg at AM2 har så mye å by på i forhold til 939, så det blir nok ikke en AM2 på meg i den nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Hm. Jeg tenkte også å vente til AM2 kom, for å få billigere 939, men med utsettelse, så blir 1,8 GHz (2500+) litt lite utover mot høsten. Men, har et gfx-kort jeg er fornøyd med, et Nvidia 6800-kort, AGP såklart. Tror nesten jeg skal vurdere et AGP-HK, jeg.

Noen som kan anbefale et 939-HK med AGP 8x og andre nødvendige ting som Firewire og Gb-LAN?

Edit: Har sjekka litt priser. Lå høyere enn jeg forventa på HK og CPU for 939. Nesten så jeg vurderer socket 754 hvis jeg skal kjøpe nå. :hrm:

Komplett-priser:

754:

AMD Athlon 64 3000+ 2.0GHz Socket 754, 512KB 1.150,-

HK nForce3 250 med AGP: 445,- til 585,-

939:

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte 1550,-

HK nForce Ultra med AGP: 949,-

Edit2:

Feil ang. 939 HK med AGP. Billigste hos Komplett er 565,-. Men det er ikke nForce-kort da.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Fant egentlig ut tidlig at jeg heller kjøper meg X2 4800+ til sommeren (kanskje 5000+ hvis den ikke blir for dyr, og skatten blir bra).

Da burte systemet mitt kanskje holde frem til AMD kommer med DDR3. Eller kanskje det blir Intel igjen i 2008, hvis de virkelig har fått ræva i gir igjen.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å bruke det systemet jeg har nå fram til AM2 blir lansert, uansett når det blir. Gidder ikke bruke penger på en midlertidig oppgradering, kommer til å tape noen tusen kroner på det.

Blir interessant å se åssen virtualiseringsteknologien "Pacifica" kommer til å virke i praksis, ettersom jeg bruker VMWare mye hver dag allerede.

Lenke til kommentar

Har tenkt å oppgradere min athlon xp1800+ i 2006, men er litt usikker på når det er mest gunstig. Det at AM2 ser ut til å bli forsinket vil sikkert bety at de også er temmelig dyre når jeg skal oppgradere. Vært kjekkt med et dx 10 kort og vista i samme slengen, men tviler på at jeg kan få alt det til 12000-13000 kr.

Lenke til kommentar
Markedet er mettet for AGP skjermkort, ettersom de hovedkortene som støtter det ikke lenger produseres (i noe særlig grad), og CPU´ene som passer til disse hovedkortene mer eller mindre allerede er faset ut. Det skal jo være en viss balanse mellom CPU og skjermkort.

5522190[/snapback]

Hva med alle de som sitter på råbra s939 HK med AGP (inkl. meg).

CPU'ene faset ut? Hva i alle dager tenker du?

Støtter jo alt fra A64 3000+ til FX-60! Balanse mellom CPU og skjermkort...?

Har i dag 6800 GT AGP og hadde lett kjøpt 7800 GT(X) AGP. Må nå ut med 1200-1500 kroner ekstra for nytt hovedkort som jeg ikke trenger.

Endret av SuperChris
Lenke til kommentar
Bensindrevne biler hører også fortiden til, men det betyr ikke at alle bensinstasjoner bør legge ned i dag og bytte ut pumpene med hydrogenautomater.

5522169[/snapback]

Ehh... Det blir HELT feil sammenligning. PCI-E skjermkort er nå tilgjengelig for alle, og er som regel billigere. Jeg kan ikke bare fly inn på nærmeste bilforhandler og kjøpe meg en hydrogenbil, og langt ifra til en overkommelig pris.

Men jeg er enig, det er litt synd at AGP skal fases helt ut allerede :hm:

EDIT: Gjør som meg folkens, og kjøp et 939-hk med en dual core cpu og bli lykkelig :w00t: . Min x2 [email protected] sparker unna mer enn nok, og jeg ser ingen grunn til å vente på am2. Det trengs helt sikkert mye modningstid uansett, så realistisk sett så blir det sikkert et år før alle barndommssykdommer er over.(939 var vel så kresent på minnet blant annet i starten?)

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke sammenligningen var helt på jordet. Problemstillingen ville kanskje vært riktigere om hydrogenbiler var tilgjengelige og kostet omentrent det samme som bensinbiler. Man tvinges i begge tilfeller til å kjøpe langt mer enn man trenger. Det er vel neppe miljøvnennlig å be de som kjøpte en bensindrevet bil i fjor om å kaste bilen og kjøpe ny hydrogendrevet bil fordi "det er det som er fremtiden og dermed bør alle tvinges over på det så fort som mulig". En glidende overgang er mye bedre for både forbrukerenes lommebok og miljøet.

Lenke til kommentar
EDIT: Gjør som meg folkens, og kjøp et 939-hk med en dual core cpu og bli lykkelig :w00t: . Min x2 [email protected] sparker unna mer enn nok, og jeg ser ingen grunn til å vente på am2. Det trengs helt sikkert mye modningstid uansett, så realistisk sett så blir det sikkert et år før alle barndommssykdommer er over.(939 var vel så kresent på minnet blant annet i starten?)

5523979[/snapback]

Enig! Jeg har også X2 3800+ og regner med at denne PCen skal holde fint til 2007. (Det var vel sokkel 754 som hadde mange kompatibilitetsproblemer med minne i starten. Sokkel 939 fungerte ganske bra helt fra starten av så lenge man bare hadde 2 minnemoduler.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...